Την Τρίτη 5 Ιουλίου 2023, πραγματοποιήθηκε στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ), συνάντηση εκπροσώπων της εταιρείας «Spirit Aeronautical Systems (SAS)», κ. Μιχαήλ Σπυριδάκου (Πρόεδρος) και κ. Φωτίου Καμπιώτη (Αντιπρόεδρος), με αρμόδιους επιτελείς του ΓΕΑ.
Σκοπός της συνάντησης ήταν η παρουσίαση εκ μέρους της εταιρείας, των δυνατοτήτων των Unmanned Combat Aerial Vehicle (UCAV) SARISA SRS-1A και TALOS II, και η αξιολόγηση τους το επόμενο διάστημα μετά την ανάληψη των καθηκόντων του νέου υπουργού Άμυνας κ.Δένδια.
Μετά την πετυχημένη δοκιμή εκτόξευσης συστήματος "Aihmi" AHX-1X Stand Off Loitering Munition, η εταιρεία προωθεί το συγκεκριμένο μη επανδρωμένο όχημα στην Πολεμική μας Αεροπορία.
Η εκτόξευση του πυραύλου πραγματοποιήθηκε στις 2 Ιουνίου 2023 και στον Aihmi είχε τοποθετηθεί μια εικονική κεφαλή.
Μεταφερόμενο “συσκευασμένο” σε κάποιο ελαφρύ όχημα, το SARISA SRS-1A μπορεί να ξεφορτωθεί και σε ελάχιστο χρόνο να απογειωθεί υπό τον πλήρη έλεγχο μέσω του κινητού σταθμού οπλισμού ΜPGS-S3.1, να μεταβεί στο σημείο ενδιαφέροντος και να εξαπολύσει τα όπλα του, προσβάλλοντας τον εχθρό από ικανή απόσταση ασφαλείας για το μικρό τμήμα.
Η ισχύς πυρός δύο ρουκετών 2,75 ιντσών, επιτρέπει πρακτικώς την αιφνιδιαστική εξουδετέρωση μέχρι και δύο ελαφρών τεθωρακισμένων στόχων. Μελλοντικώς, είναι δυνατή και η βολή ρουκετών 2,75 ιντσών κατευθύνσεως λέιζερ, με την κατάδειξη του στόχου να γίνεται είτε από φορητή συσκευή καταδείξεως στόχου λέιζερ από περίπολο Ειδικών Δυνάμεων είτε άλλο αισθητήρα σε χερσαία ή εναέρια πλατφόρμα.
Το ελληνικό μη επανδρωμένο SARISA της ελληνικής SAS Technology είναι πλέον και οπλισμένο. Η βασική τακτική διαμόρφωση του SARISA, αφορά σε διπλή σχάρα εκτοξευτή πυραύλων για τις ρουκέτες HYDRA 70 διαμέτρου 2,75 ιντσών, που μπορούν να φέρουν μεγάλη ποικιλία κεφαλών.
Μη επανδρωμένο αεροσκάφος UCAV Talos 2
Το ΤΑΛΩΣ είναι ένα UAS (Unmanned Aircraft Systems) που δίνει άλλες δυνατότητες σε όλα τα είδη μη επανδρωμένων εναερίων οχημάτων στην χώρα μας.
Ο μυθικός φύλακας της Κρήτης ( ένα ρομπότ κατά την μυθολογία ουσιαστικά), δεν θα φυλάει πλέον μόνο την μεγαλόνησο, αλλά το Αιγαίο, μαζί με άλλα μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα, τα οποία όπως είναι γνωστό ευρίσκονται στο στάδιο κατασκευής.
Το UAS ΤΑΛΩΣ είναι μία εναέρια πλατφόρμα, η οποία έχει εμβέλεια δράσης και διάρκεια πτήσης αρκετά μεγάλη.
Τεχνικά χαρακτηριστικά σύμφωνα με ελληνικές πηγές:
Ύψος: 1.37 μέτρα
Μήκος: 4.40 μέτρα
Ταχύτητα: 180 χιλιόμετρα ανά ώρα
Ταχύτητα Πλεύσης: 140-150 χιλιόμετρα ανά ώρα
Βεληνεκές δράσης: περίπου 500 χιλιόμετρα
Τα ελληνικής κατασκευής μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα αποτελούν το μέλλον των ενόπλων δυνάμεων μας αλλά και της εξαγωγικής μας στόχευσης προς το εξωτερικό.
Ο ελληνικός στρατός έχει ανάγκη από UCAV όλων των τύπων και των κατηγοριών, για να αντιμετωπίσει τα τουρκικά σχέδια, τα οποία μεταλλάσσονται δυστυχώς σιγά-σιγά σε ανοικτή πρόκληση.
Το ελληνικό Πεντάγωνο εδώ και αρκετό καιρό έχει βάλει στο μικροσκόπιο του αυτή τη νέα μορφή «πολέμου» στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.
Αναλύει τις δυνατότητες των Τούρκων και εξετάζει πάντα τρόπους αντιμετώπισής τους, και αυτό έχει τεράστια σημασία για το επόμενο διάστημα στο οποίο θα "τρέξουμε κατοστάρι" έτσι και αλλιώς.
Οι ελληνικές εταιρείες που εμπλέκονται σε όλα αυτά τα προγράμματα, πρέπει, σιωπηλά και χωρίς τυμπανοκρουσίες, σε συνεργασία με το ΓΕΕΘΑ, και τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, να “τρέξουν” πρόγραμμα, εξοπλισμού κάθε μη επανδρωμένου εναερίου οχήματος κατασκευαστεί και εγκριθεί ως κατάλληλο για τις ένοπλες δυνάμεις της χώρας για μια πολυεπίπεδη δυνατότητα στο σύγχρονο πεδίο της μάχης.
Ο πόλεμος αλλάζει μορφή ραγδαία, χωρίς να χάνει βέβαια τους σταθερούς κανόνες του, ( με UCAV και UAV δεν κερδίζεται ολοκληρωτικά κανένας πόλεμος), αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να αδιαφορούμε για τις νέες τεχνολογίες και τακτικές στο νέο πολύπλοκο και “μολυσμένο” από παρεμβολές περιβάλλον μιας πολεμικής αναμέτρησης.