Επιτέλους κάτι κινείται στα εξοπλιστικά. ''Αθόρυβα'', αλλά μεθοδικά, η Ελλάδα αρχίζει να μπαίνει ''γερά'' και στο θέμα των drones. Η Τουρκία είναι αλήθεια ότι έχει κάνει άλματα σε αυτό το ζήτημα, αλλά όχι με τις δικές τις δυνάμεις.
Πολλά από τα εξαρτήματα σε UAV και drones είναι από τον Καναδά, το Η. Βασίλειο και τις ΗΠΑ. Όπως και να έχει όμως, αποτελούν ένα κίνδυνο.
Η ελληνική ''απάντηση''
Μετά από διαγωνιστική διαδικασία του ΓΕΣ, η ελληνική εταιρεία ALTUS LSA παρέδωσε 32 Συστήματα μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών τύπου ATLAS 204 για την κάλυψη αναγκών επιτήρησης και ελέγχου των συνόρων και των προσφυγικών ροών.
Το σύστημα ATLAS 204 είναι ένα μη επανδρωμένο ιπτάμενο μέσο επιτήρησης το οποίο έχει εμβέλεια από 10 ως 15 χλμ. αναλόγως της διαμόρφωσής του (χαρακτηριστικό το οποίο υπερκαλύπτει τις συμβατικές απαιτήσεις της διακήρυξης) διττό φορτίο με ηλεκτροπτικό και υπέρυθρο (EO/IR) αισθητήρα, διάρκεια πτήσης 55 λεπτών και έχει την δυνατότητα μεταφοράς εικόνας μέσω ασφαλούς δικτύου από το πεδίο επιχειρήσεων προς τα κατά τόπους Κέντρα Διοικήσεως και Ελέγχου, σύμφωνα με το doureios.com και τον Σάββα Βλάσση.
Η παράδοση των 32 συστημάτων του Στρατού Ξηράς ολοκληρώθηκε στις 20 Φεβρουαρίου ενώ στις 2 Απριλίου ολοκληρώθηκε και η εκπαίδευση των εκπαιδευτών (“train the trainer”) στην έδρα του 3ου Τάγματος Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού και σύντομα ακολουθεί η εκπαίδευση του τεχνικού προσωπικού το οποίο θα αναλάβει την συντήρηση των συστημάτων.
Επιπλέον η ALTUS LSA, παρέδωσε στις αρχές του έτους στην Διοίκηση Φρεγατών του Αρχηγείου Στόλου ένα Σύστημα μη Επωνδρωμένου Αεροσκάφους ATLAS 204 με παρόμοια χαρακτηριστικά όπως αυτά του Στρατού Ξηράς και επιπρόσθετες δυνατότητες. Σε αυτό το σύστημα, πέραν του διττού φορτίου καμερών, φέρεται ταυτόχρονα και μηχανισμός αφέσεως φορτίου.
Η ALTUS LSA (www.altus-lsa.com) είναι ελληνική εταιρεία με πολυετή εμπειρία στην ανάπτυξη και παροχή ολοκληρωμένων λύσεων Συστημάτων μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών. Σχεδιάζοντας με γνώμονα την καινοτομία, αξιοπιστία και την συμμόρφωση με τους διεθνείς κανονισμούς αξιοπλοΐας, τα ΣμηΕΑ της εταιρείας είναι έτοιμα να ανταποκριθούν σε κάθε επιχειρησιακή ανάγκη, των Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας.
Τατυτόχρονα όμως έχουμε εξελίξεις και στο ΠΝ. Στο Πεντάγωνο έχουν ήδη αρχίσει το «crash test» και στα μεταχειρισμένα πλοία τα οποία προτείνουν οι «μνηστήρες» ως ενδιάμεση λύση. Ήδη στο «μικροσκόπιο» των έμπειρων αξιωματικών του Πολεμικού Ναυτικού έχουν μπει οι δύο Γαλλικές μεταχειρισμένες φρεγάτες τις οποίες παραχωρεί δωρεάν στο ΠΝ από τις αρχές του 2022 σύμφωνα με την πρόταση που δημοσιοποίησε χθες η Γαλλική πρεσβεία στην Αθήνα.
Σε κάθε περίπτωση το Επιτελείο έχει αποφασίσει να προχωρήσει σε αυτοψία και σε ενδελεχή αξιολόγηση για όλες τις περιπτώσεις προσφοράς μεταχειρισμένων πλοίων. Σε αυτή την κατεύθυνση κρίθηκε απαραίτητη η αποστολή στη Γαλλία κλιμακίου του ΠΝ το οποίο αποτελείται από εξειδικευμένα στελέχη με γνώσεις σε τεχνικά ζητήματα, σύμφωνα με πληροφορίες του Πενταπόσταγμα.
Οι Έλληνες αξιωματικοί θα περάσουν από «κόσκινο» τόσο τη Jean Bart όσο και την Latouche-Treville για να διαπιστώσουν την κατάσταση στην οποία βρίσκονται με δεδομένο ότι πρόκειται για πλοία 30 ετών. Η Jean Bart κλάσης Cassard καθελκύστηκε το 1988 και επιχειρεί από το 1991. Στα θετικά του πλοίου το ισχυρό radar,η ύπαρξη sonar και η χρήση βλημάτων Exocet.
Αρνητική η μεγάλη ηλικία, τα ξεπερασμένα πλέον A/A βλήματα SM1 αλλά και ο μεγάλος αριθμός μελών του πληρώματος που ξεπερνά τα 200. Πάνω από τριάντα χρόνια υπηρεσίας κλείνει και η φρεγάτα Latouche-Treville η οποία έχει ανάλογα χαρακτηριστικά, μεταφέρει ελικόπτερο και διαθέτει πέρα από Exocet σημαντικές ανθυποβρυχιακές δυνατότητες.
Οι Έλληνες αξιωματικοί αναμένεται να περάσουν από κόσκινο και τις Ολλανδικές φρεγάτες Μ, τις οποίες τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού θεωρούν ως ιδιαίτερα αξιόλογη λύση. Mε δεδομένο ότι πρόκειται ουσιαστικά για αναβαθμισμένες S οι οποίες έχουν αποδειχθεί για το ΠΝ «λίρα εκατό» εδώ και σαράντα χρόνια. Αυτοψία σχεδιάζεται και στις φρεγάτες του Βασιλικού Ναυτικού Type 2
3 τις οποίες φέρονται να έχουν προτείνει οι Άγγλοι ως ενδιάμεση λύση σε περίπτωση συμφωνίας για τις Arrowhead 140. Ανάλογη από κοντά αξιολόγηση θα γίνει και σε όποια πλοία προτείνουν τελικά οι Αμερικανοί ως ενδιάμεση λύση είτε πρόκειται για τα Ticonderoga είτε για άλλες Μονάδες του Αμερικανικού στόλου. Καθοριστικός παράγοντας πάντως πέρα από την κατάσταση των πλοίων είναι και ο χρόνος παράδοσης.