Είναι γεγονός ότι το ενδιαφέρον της Διεθνούς Κοινούς γνώμης έχει εστιαστεί στους πολέμους σε Ουκρανία- Λωρίδα της Γάζας και κυρίως στις εξελίξεις στη Συρία , τον εκτουρκισμό της οποίας προωθεί με γρήγορα βήματα ο Ερντογάν.
Σταθερά προσηλωμένος στο όραμά του ο Τούρκος Πρόεδρος, αυτό του "Τουρκικού αιώνα", που επί της ουσίας περιλαμβάνει τις προβλέψεις του "μυστικού όρκου " και του ιδεολογήματος της "Γαλάζιας Πατρίδας", επιχειρεί πλέον να εισέλθει δυναμικά και στο πεδίο της Ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας.
Η τουρκική εταιρεία UCAV Bayraktar εξαγόρασε την Ιταλική Piaggio Aerospace
Τουρκικό ΜΜΕ επισημαίνει σε σχετικό άρθρο του με τίτλο "Η τουρκική εταιρεία UCAV Baykar εξαγοράζει τον ιταλικό γίγαντα της αεροπορίας Piaggio Aerospace", ότι με αυτήν την εξαγορά, η Baykar πρόκειται να επεκτείνει την επιρροή της στην ευρωπαϊκή αγορά αερομεταφορών, διατηρώντας παράλληλα την ιστορική κληρονομιά της Piaggio και ενισχύοντας την παραγωγική της ικανότητα.
Επισημαίνει ότι "Η μεγαλύτερη εταιρεία UCAV στον κόσμο, η Baykar ξεπέρασε ανταγωνιστές από πολλές χώρες σε έναν διαγωνισμό για την πώληση της Piaggio Aerospace, η οποία ιδρύθηκε το 1884", δήλωσε ο Baykar σε δελτίο τύπου την Παρασκευή σχετικά με την έγκριση, η οποία προήλθε από την Ιταλία.
Η Baykar συνεργάστηκε με την Pragma Consulting για την οικονομική αποτίμηση κατά τη διάρκεια της διαδικασίας.
Η Piaggio Aerospace είναι η πιο γνωστή στον κλάδο των αερομεταφορών για την παραγωγή αεροσκαφών P.180 Avanti, γνωστά και ως "Ferrari of the skys", και κινητήρων αεροσκαφών.
Η εταιρεία διαδραματίζει επίσης στρατηγικό ρόλο στο οικοσύστημα της αμυντικής βιομηχανίας της Ιταλίας χάρη στις υπηρεσίες συντήρησης, επισκευής και είναι γνωστή για τη συμβολή της στην τεχνολογική υποδομή της Ιταλίας κατά τη διάρκεια της 140χρονης ιστορίας της.
Στρατηγική κίνηση από την Τουρκία
Ο Adolfo Urso, αρμόδιος Ιταλός υπουργός, δήλωσε σε δελτίο τύπου ότι η επανεκκίνηση της εταιρείας ήταν εγγυημένη με ένα σαφές και φιλόδοξο βιομηχανικό όραμα, προσθέτοντας: «Μετά από έξι χρόνια αναμονής, δίνουμε στην Piaggio Aerospace, ένα στρατηγικό πλεονέκτημα για τη χώρα μας, ένα μέλλον με μακροπρόθεσμη παραγωγική προοπτική, που προστατεύει τα εταιρικά συγκροτήματα και το εργατικό δυναμικό».
Με αυτήν την εξαγορά, η Baykar πρόκειται να επεκτείνει την επιρροή της στην ευρωπαϊκή αγορά αερομεταφορών, διατηρώντας παράλληλα την ιστορική κληρονομιά της Piaggio και ενισχύοντας την παραγωγική της ικανότητα, ανέφερε η δήλωση.
Το 2023, η Baykar κατατάχθηκε μεταξύ των 10 κορυφαίων εξαγωγέων στην Τουρκία σε όλους τους τομείς, αποφέροντας έσοδα 1,8 δισεκατομμύρια δολάρια από τις εξαγωγές της.
Σύμφωνα με έκθεση της δεξαμενής σκέψης "Center for a New American Security" με έδρα τις ΗΠΑ, η Τουρκία κυριαρχεί στο 65% της παγκόσμιας εξαγωγικής αγοράς μη επανδρωμένων εναέριων οχημάτων (UAV), με μόνη της την Baykar να κατέχει σχεδόν το 60% της αγοράς .
Τα τελευταία χρόνια, η Baykar έχει δημιουργήσει περισσότερο από το 90% των εσόδων της από εξαγωγές, παραδίδοντας Bayraktar TB2 UCAV και Bayraktar AKINCI UCAV σε 35 χώρες.
Ο Μεχμέτ Φατίχ Κασίρ, ο Τούρκος υπουργός βιομηχανίας και τεχνολογίας, χαρακτήρισε την εξαγορά "δείκτη του επιπέδου επιτυχίας που έχει επιτύχει η τουρκική αεροπορία και η Baykar στην παγκόσμια σκηνή".
Στο X, πρόσθεσε: «Αυτή η συνεργασία θα συμβάλει επίσης στην ενίσχυση των δεσμών φιλίας και των οικονομικών σχέσεων μεταξύ Τουρκίας και Ιταλίας».
Ο διευθύνων σύμβουλος της Baykar, Haluk Bayraktar, δήλωσε ότι με την εξαγορά, η Baykar φέρνει τη δύναμη της τουρκικής αεροπορικής βιομηχανίας στην Ευρώπη.
«Με αυτό το στρατηγικό βήμα, αναλαμβάνουμε την ευθύνη να μεταφέρουμε μια ιστορική μάρκα στο μέλλον ενισχύοντας παράλληλα την παραγωγική μας ικανότητα», έγραψε ο Bayraktar στο X.
Ο γάμος της τουρκικής υπερδύναμης drone BAYKAR, η οποία ελέγχει το 65% της παγκόσμιας αγοράς UCAV, και του ιταλικού αεροπορικού τιτάνα Piaggio με 140 χρόνια αεροδιαστημικής εμπειρίας, είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει την ιταλοτουρκική συνεργασία σε ένα εντελώς νέο επίπεδο. Συγχαρητήρια σε όλους.
Μετά τον Άσαντ, οι Ρώσοι θα εγκαταλείψουν τον Χαλίφα Χάφταρ στη Λιβύη;
Αν και η Ρωσία υποστήριξε τον Χάφταρ στη Λιβύη μέσω όπλων, μισθοφόρων και πολιτικής κάλυψης, οι περιφερειακοί και διεθνείς συσχετισμοί ισχύος μπορεί να ωθήσουν τη Μόσχα να επαναξιολογήσει τη θέση της.
Μεταξύ των λόγων που μπορεί να ωθήσουν τη Ρωσία- η οποία επιδιώκει να ενισχύσει την επιρροή της στη Βόρεια Αφρική- να εγκαταλείψει τον Χαφτάρ είναι ότι η συνεχής υποστήριξή της σε αυτόν την θέτει σε αντιπαράθεση με τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ευρωπαϊκή Ένωση και τη Βρετανία, που υποστηρίζουν μια συνολική πολιτική διαδικασία στη Λιβύη και απορρίπτουν την παρουσία ρωσικών βάσεων κάτω από τα πόδια της Ευρώπης.
Αυτό μπορεί να οδηγήσει τον Πούτιν σε περιφερειακή συναίνεση με χώρες όπως το Κατάρ και η Τουρκία, που υποστηρίζουν την κυβέρνηση της Τρίπολης και αποτελούν σημαντικούς οικονομικούς και πολιτικούς εταίρους για τη Ρωσία.
Έτσι η εγκατάλειψη του Χάφταρ μπορεί να είναι ένας τρόπος για να αποφευχθεί η άμεση αντιπαράθεση με αυτές τις δυνάμεις, η οποία θα έβλαπτε τα ρωσικά οικονομικά συμφέροντα.
Επιπλέον η ενασχόληση της Μόσχας με άλλες συγκρούσεις, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία, καθιστά τη Λιβύη στρατηγικό βάρος.
Η Ρωσία άλλωστε δεν καρπώθηκε αυτό που ήλπιζε από την υποστήριξη του Χάφταρ, καθώς δεν είναι διεθνώς αναγνωρισμένος και δεν έχει και δεν πρόκειται να επιτύχει τους στόχους του να ελέγξει ολόκληρη τη Λιβύη.
Παράλληλα τα εσωτερικά προβλήματα στον Χάφταρ αυξάνοται, ειδικά στις περιοχές που ελέγχει, γεγονός που καθιστά την υποστήριξή του πολιτικό ρίσκο.
Έτσι εκτιμάται ότι η Ρωσία είναι πολύ πιθανό να αποδεχθεί την αναζήτηση πολιτικών εναλλακτικών λύσεων που μπορεί να της εξασφαλίσουν την στρατιωτική παρουσία της στη Λιβύη μέσω βάσεων, με αντάλλαγμα την εγκατάλειψη του Χαφτάρ.
Ωστόσο κάτι τέτοιο θα αποτελούσε προϊόν διαπραγματεύσεων Άγκυρας-Μόσχας , με την τελευταία να έχει πικρή πείρα στη Συρία από την ένδειξη εμπιστοσύνης προς τους Τούρκους.
Λιβύη και ΝΑ Μεσόγειος στο επίκεντρο των συμφερόντων Ιταλίας-Τουρκίας
Από τα παραπάνω αντιλαμβανόμαστε ότι η εξαγορά της Ιταλικής Piaggio Aerospace από την τουρκική εταιρεία UCAV Bayraktar, θα φέρει πολύ κοντά Τουρκία και Ιταλία, οι οποίες μοιράζονται στρατηγικά συμφέροντα πρωτίστως στη Λιβύη και δευτερευόντως στη ΝΑ Μεσόγειο.
Τυχόν κωλοτούμπα της Μόσχας και άρση της στήριξής της προς τον Χαφτάρ στη Λιβύη και προσεταιρισμό του άξονα Τουρκίας-Κατάρ, σε συγκερασμό με την Ιταλοτουρκική προσέγγιση, θα είχε ολέθριες συνέπειες για την Ελλάδα αναφορικά με το παράνομο Τουρκολιβυκό μνημόνιο.
Οι Τούρκοι εκτιμάται ότι θα επιχειρούσαν να δελεάσουν για την αποδοχή του παράνομου Τουρκολιβυκού μνημονίου Μόσχα και Ρώμη, προσφέροντας την αποδοχή Ρωσικής στρατιωτικής βάσης στη χώρα και συνεργασία με την Ιταλία για εξόρυξη -εκμετάλλευση υδρογονανθράκων της Λιβύης, σε ξηρά αλλά και θάλασσα (ΑΟΖ) αυτής.
Παράλληλα η σύσφιξη των σχέσεων Άγκυρας-Ρώμης μπορεί να επιφέρει επαναπροσδιορισμό των συμφερόντων της Ιταλικής ENI στη ΝΑ Μεσόγειο, στα πλαίσια του τουρκικού win-win, με δυσάρεστα επακόλουθα για Αθήνα και Λευκωσία.