Η Sikorsky, θυγατρική πλέον εταιρεία της Lockheed Martin, ολοκλήρωσε τις δοκιμές των ολοκληρωμένων συστημάτων αποστολών και αισθητήρων των 3 ελικοπτέρων MH-60R SEAHAWK του Πολεμικού Ναυτικού της Ελλάδας.
Οι δοκιμές ολοκληρώθηκαν στις αρχές του Δεκεμβρίου του 2023. Οι δοκιμές αυτές επικυρώνουν ότι κάθε ελικόπτερο είναι έτοιμο να εκτελέσει όλες τις αποστολές του, ανθυποβρυχιακές ή επιφανείας επιχειρώντας τόσο από πλοία όσο και την ξηρά.
«Τα κοινά χαρακτηριστικά (commonality) των ελληνικών MH-60R SEAHAWK με τα 330 MH-60R και 250 MH-60S SEAHAWK, καθώς και με τον παγκόσμιο στόλο ελικοπτέρων BLACK HAWK, επιτρέπουν στη Sikorsky και στο Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ να συνεχίσουν την υποστήριξη και εκσυγχρονισμό αυτής της δοκιμασμένης επιχειρησιακά πλατφόρμας ώστε να διατηρούν στο μέγιστο τηv επιχειρησιακή τους διαθεσιμότητα και δυνατότητα αποτροπής απειλών» είπε σε δήλωσή του ο πρόεδρος της Sikorsky, Paul Lemmo.
Η Ελλάδα είναι η έβδομη χώρα που παραλαμβάνει το ναυτικό ελικόπτερο του Αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού ΜΗ-60R. Στην Ευρώπη, η Δανία επιχειρεί με 9 ΜΗ-60R. Το 2023, η Ισπανία και η Νορβηγία παρήγγειλαν συνολικά 14 ελικόπτερα MH-60R.
Άφιξη στην Ελλάδα
Η Ελλάδα παρήγγειλε τα ελικόπτερα MH-60R σε 2 φάσεις— τέσσερα τον Ιούλιο του 2020, και τρία τον Απρίλιο το 2021 μέσω διακρατικής συμφωνίας Foreign Military Sales (FMS) με την Αμερικανική Κυβέρνηση.
Τα πρώτα τρία ΜΗ-60R θα φτάσουν στην Ελλάδα στις αρχές του 2024 μέσα σε μεταγωγικά αεροσκάφη του Αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού. Τα υπόλοιπα τέσσερα θα αφιχθούν το 2025, ολοκληρώνοντας την αγορά του Πολεμικού Ναυτικού της Ελλάδας.
Σύμφωνα με στρατιωτικές πηγές που μίλησαν στο Πενταπόσταγμα τα ελικόπτερα αυτά αναμένονται κάποια στιγμή προς το τέλος αυτής της εβδομάδας ή της επόμενης και αφού τα «ξεδιπλώσουν» στην Ελευσίνα, κατόπιν θα πετάξουν προς την ναυτική βάση Κοτρώνι στον Μαραθώνα.
Εκεί θα υπάρξουν κάποιες ακόμα πτήσεις εξοικείωσης και καλώς εχόντων των πραγμάτων το αργότερο μέχρι το τέλος του χειμώνα, αρχές της άνοιξης θα είναι πλήρως επιχειρησιακά.
Στόχος είναι να εξοπλίσουν τις φρεγάτες FDI κλάσης «Κίμων», χωρίς αυτό να αποκλείει επιχειρησιακή τους αξιοποίηση και από τα ελικοδρόμια των φρεγατών ΜΕΚΟ ή και κάποιον εκσυγχρονισμένων κλάσης «S».
Τα ΜΗ-60R του Πολεμικού Ναυτικού θα προστεθούν στα 11 υπάρχοντα S-70B/B6 SEAHAWK στη Βάση Ελικοπτέρων Ναυτικού στο Κοτρώνι στον Μαραθώνα. Γνωστά και ως Aegean Hawks, τα ελικόπτερα αυτά είχαν αγοραστεί απευθείας από τη Sikorsky μεταξύ του 1994 και 2005.
Τα ελικόπτερα αυτά έρχονται στην κατάλληλη στιγμή καθώς ο ελληνικός στόλος τα θέλει για να αποτελέσουν το μακρύ χέρι του στόλου και αντίδοτο για τα υποβρύχια Type 214 της Τουρκίας. Στην γείτονα τα υποβρύχια αυτά είναι γνωστά ως κλάση «Reis» και το πρώτο από τα έξι που κατασκευάζει η Άγκυρα σε δικά της ναυπηγεία, το «Piri Reis» έχει ουσιαστικά ολοκληρώσει τις δοκιμές εν πλω και σύντομα θα είναι πλήρως επιχειρησιακό καθιστώντας αναγκαία την ύπαρξη ενός «φονιά υποβρυχίων» στο οπλοστάσιο του ελληνικού στόλου