Σε πληθώρα άρθρων μας μέχρι τώρα έχουμε αναφερθεί στα οπλικά συστήματα-μέσα και πυρομαχικά τα οποία αναπτύσσουν τουρκικές αμυντικές εταιρείες, με τα οποία εξοπλίζονται οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας τους, σε μια προσπάθεια απόκτησης γνώσης των δυνατοτήτων και αδυναμιών τους, προκειμένου να καταστεί αφενός δυνατή η διακρίβωση της επιχειρησιακής τους επίδρασης στο πεδίο της μάχης, αφετέρου η εύρεση τρόπων αντιμετώπισής τους σε περίπτωση Ελληνοτουρκικής σύρραξης.
Με γνώμονα τα παραπάνω επισημαίνουμε ότι στην "IDEF-2023" μεταξύ άλλων έκανε την εμφάνισή του ένα νέο τεθωρακισμένο τροχοφόρο όχημα PARS III 8x8 IFV της τουρκικής εταιρείας FNSS, το οποίο παρουσιάζει ενδιαφέρον για την άμυνά μας, αφού εκτός των πολύ καλών τεχνικών χαρακτηριστιών και της ισχύος πυρός του, υφίσταται δυνατότητα αερομεταφοράς του με μεταγωγικά αεροσκάφη της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Τουρκικό ΜΜΕ,αναφερόμενο στο εν λόγω όχημα ανέφερε τα ακόλουθα:
Η FNSS μοιράστηκε ένα βίντεο στους λογαριασμούς κοινωνικής δικτύωσης της εταιρείας.
Το PARS III 8x8
Πλήρωμα-Οπλισμός-δυνατότητα αερομεταφοράς
Το εν λόγω όχημα 8X8 αποτελεί μέρος της οικογένειας τεθωρακισμένων τροχοφόρων οχημάτων μάχης της εταιρείας και είναι οπλισμένο με σταθεροποιημένο επανδρωμένο ή τηλεχειριζόμενο πυργίσκο SABRE 25 με αυτόματο πυροβόλο 25 mm και ικανότητα μεταφοράς 11-12 ατόμων, συμπεριλαμβανομένου του οδηγού, του διοικητή και του πυροβολητή.
Το όχημα μπορεί να έχει επανδρωμένους και τηλεκατευθυνόμενους πυργίσκους, ενώ διάφοροι τύποι πυραυλικών συστημάτων μπορούν να ενσωματωθούν στο όχημα,
Μπορεί να μεταφερθεί με αεροσκάφη A400M, C-5, C-17, IL-76, AN-124.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά-Δυνατότητες
Το PARS III 8x8 έχει αναπτυχθεί με ιδιαίτερη έμφαση στην κινητικότητα, την προστασία, το ωφέλιμο φορτίο και τις δυνατότητες ανάπτυξης.
Είναι εξοπλισμένο με τεχνολογίες αιχμής τεθωρακισμένων οχημάτων, έχει υψηλές επιδόσεις και ανθεκτικότητα που ανταποκρίνονται στις επιχειρησιακές απαιτήσεις των σύγχρονων στρατών.
Το βάρος μάχης PARS III 8x8 είναι 30.000 κιλά και το όχημα τροφοδοτείται από κινητήρα ντίζελ.
Το power pack αποτελείται από έναν υδρόψυκτο κινητήρα ντίζελ, σε συνδυασμό με ένα πλήρως αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, επιτρέποντας μέγιστη ταχύτητα δρόμου έως και 100 km/h.
Το PARS III 8x8 μπορεί να ξεπεράσει μια κάθετη κλίση 60% και μια πλευρική κλίση 30%, να περάσει εμπόδια ύψους 0,7 μέτρων και να διασχίσει χαρακώματα πλάτους 2 μέτρων.
Χάρη στον μοναδικό σχεδιασμό του με τη θέση του powerpack και τη βέλτιστη ισορροπία βάρους, το όχημα έχει σχεδόν ίσο φορτίο σε κάθε άξονα. Αυτή η σχεδιαστική προσέγγιση δίνει στο όχημα τη δυνατότητα να κινείται άνετα ακόμα και σε χαλαρό και μαλακό έδαφος, παρέχοντας μέγιστο έλεγχο σε υψηλές ταχύτητες και μικρές αποστάσεις φρεναρίσματος. Το όχημα έχει χαρακτηριστικά οδήγησης 8x8 και όλοι οι άξονές του μπορούν να κλειδωθούν όταν είναι απαραίτητο. Το κεντρικό σύστημα φουσκώματος των ελαστικών επιτρέπει στον οδηγό να ρυθμίζει την πίεση των ελαστικών ανάλογα με τις διαφορετικές συνθήκες εδάφους.
Το σύστημα διεύθυνσης όλων των αξόνων PARS III 8x8 δίνει στο όχημα τη χαμηλότερη ακτίνα στροφής στην κατηγορία του στα 8 μέτρα. Η δυνατότητα σταδιακής μείωσης της γωνίας steer-by-wire των πίσω αξόνων και το κλείδωμα τους σε ορισμένες ταχύτητες, μαζί με το σύστημα ABS και το φρένο του κινητήρα, συμβάλλουν στη βελτιωμένη ασφάλεια οδήγησης.
Το τμήμα οδηγού δύο ατόμων βρίσκεται μπροστά από το όχημα, το οποίο προσφέρει οριζόντιο οπτικό πεδίο πάνω από 180° και υψηλό επίπεδο ασφάλειας οδήγησης και άνεσης.
Μεγάλα γυάλινα περισκόπια και μπροστινές κάμερες οδήγησης και ελιγμών με θερμικές κάμερες που βρίσκονται στο μπροστινό και στο πίσω μέρος του οχήματος παρέχουν υψηλού επιπέδου επίγνωση της κατάστασης στον οδηγό και τον Διοικητή.
Χάρη στην εργονομική σχεδίαση της πόρτας, τα καθίσματα προσωπικού και τα στοιχεία εσωτερικού φωτισμού έχουν σχεδιαστεί για να εξασφαλίζουν μέγιστη άνεση του πληρώματος στο όχημα, ενώ έχει αυτονομία άνω των 800 km.
Θωράκιση
Χάρη στον αρθρωτό σχεδιασμό του κύτους PARS III 8x8 και σε αυτόν του πακέτου θωράκισής του, το επίπεδο προστασίας του οχήματος, τόσο έναντι βαλλιστικών απειλών όσο και έναντι ναρκών, μπορεί να προσαρμοστεί στα αιτήματα των πελατών,
Το σχήμα της γάστρας, η δομή του κάτω μέρους της κοιλιάς, οι πλάκες βάσης και τα ειδικά σχεδιασμένα καθίσματα ανθεκτικά στις νάρκες έχουν σχεδιαστεί για να προστατεύουν το προσωπικό από απειλές ναρκών υψηλού επιπέδου.
Το όχημα PARS III 8x8 τρέχει μπροστά από τους ανταγωνιστές του, προσφέροντας επίπεδα βαλλιστικής και ναρκοπροστασίας παρόμοια με τα οχήματα MRAP, διατηρώντας παράλληλα τα χαρακτηριστικά μάχης και κινητικότητας των σύγχρονων τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης.
Συνθήκες λειτουργίας-Συντήρηση
Το PARS III 8x8 διαθέτει ενσωματωμένο σύστημα κλιματισμού, το οποίο διατηρεί την εσωτερική θερμοκρασία του οχήματος στους +25 °C ακόμα και στις πιο ζεστές συνθήκες της ερήμου.
Η αρθρωτή σύνδεση των υποσυστημάτων του οχήματος με την ανθεκτική στις νάρκες γάστρα εξασφαλίζει ευκολία συντήρησης και αντικατάστασης. Αυτή η ευκολία συντήρησης και η εύκολη αντικατάσταση των κινητών μερών και ιδιαίτερα των συστημάτων μετάδοσης ισχύος καθιστούν το PARS III 8x8 ανώτερο από τα αντίστοιχα του.
Η αρχιτεκτονική του powerpack, η οποία μπορεί να αποσυναρμολογηθεί και να επανασυναρμολογηθεί σε λιγότερο από 60 λεπτά, δίνει στον χρήστη την ελευθερία να αντικαταστήσει τον κινητήρα ενώ βρίσκεται στο πεδίο της μάχης παρέχοντας μέγιστα επίπεδα ετοιμότητας σε καταστάσεις μάχης.
Συμπέρασμα
Από τα παραπάνω συνάγεται ότι το εν λόγω τουρκικό θωρακισμένο τροχοφόρο όχημα διαθέτει πολύ καλά χαρακτηριστικά και δυνατότητες επαυξάνοντας την ισχύ των χερσαίων δυνάμεων της χώρας του.
Πέραν των ανωτέρω το γεγονός ότι υφίσταται δυνατότητα αερομεταφοράς του με μεταγωγικά αεροσκάφη της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας, το καθιστά εν δυνάμει σημαντική απειλή πρωτίστως για τα νησιά μας σε περίπτωση Ελληνοτουρκικής σύρραξης και τούτο γιατί θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι στόχος των Τούρκων είναι η κατάληψη αεροδρομίων μας σε αυτά.