Η αεροπορική υπεροχή είναι γνωστό ότι αποτελεί την ισχυρότερη παράμετρο επικράτησης έναντι του αντιπάλου στο πεδίο της μάχης, με αποτέλεσμα οι πολεμικές βιομηχανίες των προηγμένων χωρών να επενδύουν τεράστια ποσά στην ανάπτυξη μαχητικών τελευταίας γενιάς.
Τα παραπάνω συνετέλεσαν αποφασιστικά , στο γεγονός ότι στην Ευρωπαϊκή Ήπειρο τρέχουν παράλληλα δύο προγράμματα ανάπτυξης μαχητικών αεροσκαφών 6ης γενιάς, το πρόγραμμα FCAS (Future Combat Air System) όπου μετέχουν η Γερμανία, η Γαλλία και η Ισπανία και το πρόγραμμα Tempest στο οποίο επιχειρούν η Βρετανία, η Ιταλία.
Το Future Combat Air System είναι ένα έργο που ανακοινώθηκε το 2017 από τη Γαλλία και τη Γερμανία, με την Ισπανία να εντάσσεται το 2019.
Το Next Generation Fighter (NGF), θα έχει έναν ολοκαίνουργιο κινητήρα, νέα συστήματα οπλισμού, τεχνολογία αιχμής stealth, βελτιωμένους αισθητήρες και ικανότητα επικοινωνίας με μη επανδρωμένα αεροσκάφη.
Θα μπορεί επίσης να ενταχθεί σε ένα δίκτυο cloud air-combat.
Το αεροσκάφος προβλέπεται να αντικαταστήσει το γαλλικό Rafale και το αεροσκάφος Eurofighter Typhoon της Γερμανίας και της Ισπανίας.
Ένα παράγωγο εξετάζεται επίσης για να αποτελέσει το μαχητικό αεροσκάφος στο επόμενο αεροπλανοφόρο της Γαλλίας.
Γαλλο-γερμανο-ισπανικό πρόγραμμα
Το FCAS είναι ένα από τα μεγαλύτερα πολυεθνικά ευρωπαϊκά προγράμματα όπλων, με προβλεπόμενο κόστος περίπου 106 δισεκατομμύρια δολάρια.
Δεδομένου του αυξανόμενου αριθμού εξαγορών F-35 από ευρωπαϊκά έθνη, η FCAS στοχεύει να παρέχει στους Ευρωπαίους μια επιλογή αεροσκαφών stealth υψηλής τεχνολογίας που παράγεται στην Ευρώπη.
Το NGF ήταν προγραμματισμένο να πραγματοποιήσει την πρώτη του πτήση το 2027, με την κατασκευή να ξεκινά το 2030 και μια πλήρη εισαγωγή το 2040.
Ωστόσο, οι διαφωνίες μεταξύ των εταιρειών καθυστέρησαν το έργο για δύο χρόνια.
Ωστόσο, η Dassault Aviation και η Airbus φαίνεται να έχουν λύσει τις διαφωνίες τους.
Στις 16 Δεκεμβρίου, ανακοίνωσαν την ολοκλήρωση μιας σύμβασης 3,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων, επιτρέποντάς τους να προχωρήσουν στις παρθενικές πτήσεις επίδειξης που είχαν προγραμματιστεί για το 2029.
Το NGF δεν είναι το μόνο ευρωπαϊκό τζετ έκτης γενιάς σε εξέλιξη.
Τι είναι το αντίπαλο έργο του Tempest
Το Tempest, αντίπαλος της FCAS, είναι ένα κοινό έργο μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ιταλίας που ξεκίνησε το 2015 και αποκαλύφθηκε επίσημα το 2018.
Το μαχητικό επρόκειτο να είναι η βασική παραγωγή ενός εκτενέστερου βρετανο-ιταλικού προγράμματος που ονομάστηκε Future Combat Air System, αλλά στις 9 Δεκεμβρίου 2022 , η Ιαπωνία εντάχθηκε στο πρόγραμμα, μετονομάζοντας την πρωτοβουλία σε Global Combat Air Program.
Πρόσφατα οι υπουργοί Άμυνας της Σαουδικής Αραβίας και της Βρετανίας συμφώνησαν να εξετάσουν τη μελλοντική συνεργασία σε πολεμικές αεροπορικές δυνατότητες και πιθανά βιομηχανικά έργα, όπως μετέδωσε το σαουδαραβικό κρατικό πρακτορείο ειδήσεων.
Η προσχώρηση της Σαουδικής Αραβίας στο πρόγραμμα
Ο υπουργός Άμυνας της Σαουδικής Αραβίας Πρίγκιπας Χαλίντ μπιν Σαλμάν και ο Βρετανός υπουργός Άμυνας Μπεν Γουάλας συναντήθηκαν στο Ριάντ την Τετάρτη και υπέγραψαν "δήλωση προθέσεων σχετικά με τη συμμετοχή του Βασιλείου της Σαουδικής Αραβίας στο Μελλοντικό Πρόγραμμα Αεροπορικών Δυνατοτήτων (FCAS)".
Το FCAS είναι ένα ευρέως χρησιμοποιούμενο αρκτικόλεξο για έργα μαχητικών αεροσκαφών επόμενης γενιάς γνωστά ως "Combat Air Systems of the Future". Το FCAS περιλαμβάνει επίσης το πρόγραμμα Tempest υπό την ηγεσία του Ηνωμένου Βασιλείου.
Ενώ η σύντομη αναφορά στα ΜΜΕ της Σαουδικής Αραβίας δεν διευκρίνιζε εάν το Ριάντ θα συμμετείχε άμεσα στο πρόγραμμα μαχητικών αεροσκαφών υπό τη Βρετανία, αμυντικοί αναλυτές προειδοποίησαν ότι η διαπραγμάτευση τέτοιων συμμαχιών συχνά διαρκεί μήνες ή χρόνια.
Αναφέρθηκε ότι ο καθορισμός των έργων βιομηχανικής συμμετοχής και τα κοινά έργα έρευνας και ανάπτυξης περιλαμβάνονται επίσης σε αυτό το πεδίο εφαρμογής.
Το Υπουργείο Άμυνας του Ηνωμένου Βασιλείου δήλωσε ότι η δήλωση προθέσεων που υπογράφηκε στο Ριάντ θα ξεκινήσει μια «Μελέτη Σκοπιμότητας Συνεργασίας για να διερευνήσει πώς μπορούμε να δούμε καλύτερα τις αεροπορικές μας σχέσεις στο μέλλον».
Το έργο Future Combat Air System (FCAS) υπό τη Βρετανία, γνωστό και ως Tempest, συγχωνεύτηκε με το πρόγραμμα FX της Ιαπωνίας μέσω μιας πρωτοβουλίας που ονομάζεται Global Combat.
Η ιαπωνική κυβέρνηση ανακοίνωσε την ανακοίνωση των ηγετών των τριών χωρών για το σχέδιο μαχητικών αεροσκαφών επόμενης γενιάς που θα αναπτυχθεί με το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιταλία.
Αντίστοιχα, τα μαχητικά αεροσκάφη επόμενης γενιάς, που παράγονται από κοινού από την Ιαπωνία, την Αγγλία και την Ιταλία, θα αναπτυχθούν μέχρι το 2035.
Ο ρόλος της Ελλάδας
Η Ελλάδα έχει στη διάθεση της ήδη τα Γαλλικά μαχητικά Rafale και έχει ήδη συμφωνήσει με τις ΗΠΑ για την αγορά μελλοντικά μιας μοίρας αεροσκαφών 5ης γενιάς F-35 περί το 2029-2030.
Επίσης η χώρα μας έχει στενότατη αμυντική συνεργασία τόσο με το Παρίσι όσο και με την Ουάσιγκτον, με τις οποίες έχει υπογράψει αμυντικές συμφωνίες ιδιαίτερης βαρύτητας για την εθνική ασφάλεια.
Κοινώς η Ελλάδα επιχειρησιακά μπορούμε να πούμε ότι με τον υπάρχοντα αεροπορικό της στόλο και τις προσθήκες επιπλέον Rafale και F-35 που αναμένονται να ενταχθούν μελλοντικά στο δυναμικό της, θα καλύπτει τις επιχειρησιακές της ανάγκες, μέχρις ότου πετάξει το μαχητικό 6ης γενιάς του προγράμματος FCAS.
Συνεπώς κατόπιν των ανωτέρω η Ελλάδα θα πρέπει να συμμετέχει στο πρόγραμμα FCAS (Future Combat Air System) έστω και σε μικρή ποσόστοση, προκειμένου να έχει το συγκριτικό πλεονέκτημα απόκτησης των μαχητικών 6ης γενιάς με προνομιακούς όρους και διατηρώντας έτσι το αεροπορικό πλεονέκτημα έναντι της Τουρκίας και μετά το 2030.