"Ο απόστρατος Πτέραρχος Karataş αξιολόγησε την παρενόχληση του «κλειδώματος ραντάρ» της Ελλάδας: Η αντίδραση πρέπει να είναι σε υψηλό επίπεδο", είναι ο τίτλος άρθρου τουρκικού ΜΜΕ , του οποίου τα κυριότερα σημεία είναι τα εξής:
"Ελληνικά πολεμικά αεροσκάφη παρενόχλησαν τουρκικά F-16 που επιχειρούσαν στο ΝΑΤΟ δύο φορές αυτή την εβδομάδα. Ο απόστρατος πιλότος μαχητικών αεροσκαφών, Πτέραρχος Beyazıt Karataş είπε: «Ο Έλληνας πρέσβης πρέπει να κληθεί στο Υπουργείο Εξωτερικών».
Σύμφωνα με πληροφορίες που δόθηκαν από στελέχη του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (MSB), στις 23 Αυγούστου και 24 Αυγούστου, τουρκικά F-16 που επιχειρούσαν στο Αιγαίο στο πλαίσιο της άσκησης του ΝΑΤΟ, δέχθηκαν παρενόχληση από Ελληνικά F-16 που τα «κλείδωσαν στα ραντάρ τους»
Στο πλαίσιο της αποστολής του ΝΑΤΟ, 2 τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη F-16 που συνόδευαν τα αεροσκάφη AWACS του ΝΑΤΟ που ταξιδεύουν πάνω από το Αιγαίο, παρενοχλήθηκαν από ελληνικά πολεμικά αεροσκάφη F-16 κλειδώνοντας τα στο ραντάρ τους.
Όπως έγινε γνωστό και τουρκικά αεροσκάφη έδωσαν την απαραίτητη απάντηση κλειδώνοντας τα Ελληνικά
Αξιολογώντας το θέμα στην Cumhuriyet, ο απόστρατος πιλότος αεροσκάφος Πτέραρχος Beyazıt Karataş είπε:
-Η ελληνική πλευρά συνεχίζει την προκλητική και καταχρηστική της στάση. Τα τουρκικά αεροσκάφη εργάζονται στο πλαίσιο των ασκήσεων του ΝΑΤΟ και αυτές οι πληροφορίες διαβιβάζονται σε όλες τις χώρες. Παρόλο που η Ελλάδα το γνωρίζει αυτό, παρενοχλεί τα τουρκικά αεροσκάφη αντιμετωπίζοντάς τα ως «άγνωστα αεροπλάνα».
- Δεν αρκεί να καλέσετε και να προειδοποιήσετε μόνο τον Έλληνα στρατιωτικό ακόλουθο στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Ταυτόχρονα θα πρέπει να κληθεί στο υπουργείο Εξωτερικών ο Έλληνας Πρέσβης και να υποβληθεί έκθεση στο αρχηγείο του ΝΑΤΟ.
- Αυτό πρέπει να γίνεται όχι μόνο όταν οι σχέσεις με την Ελλάδα είναι τεταμένες, αλλά σε κάθε ενέργεια που διαπράττονται παραβιάσεις. Αυτό το περιστατικό μεταξύ των δύο χωρών του ΝΑΤΟ δεν πρέπει να αφεθεί να ομαλοποιηθεί.
- Η Ελλάδα προσπαθεί να δικαιολογήσει ότι δεν υπάρχουν ειδικές πληροφορίες για αυτά τα γεγονότα. Ωστόσο, αυτό δεν είναι απαραίτητο για εκδηλώσεις του ΝΑΤΟ και πτήσεις κάτω από 10.000 πόδια. Εάν συνεχιστεί η στάση αυτή , ενδέχεται να υπάρξουν καταστάσεις που θα θέσουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των πτήσεων.
Τι είναι το κλείδωμα ραντάρ
Η εφαρμογή «κλείδωμα ραντάρ» είναι η μέθοδος στοχοποίησης που χρησιμοποιείται για τον διαχωρισμό του στόχου από άλλους εντοπισμένους στόχους και την καταστροφή του σε αυτό το πλαίσιο
Το θέμα του FIR
Μεταξύ των πολλών προβλημάτων που αντιμετωπίζονται στην Ελλάδα και το Αιγαίο είναι τα θέματα του εναέριου χώρου και της ευθύνης FIR (Flight Information Area).
Η Τουρκία δεν αναφέρει για πτήσεις πάνω από διεθνή ύδατα, δηλώνοντας ότι η ευθύνη του FIR σχετικά με τις πολιτικές πτήσεις δεν δημιουργεί κυριαρχικό δικαίωμα στον εναέριο χώρο της ανοιχτής θάλασσας.
Η Ελλάδα, από την άλλη, βλέπει τη γραμμή FIR, η οποία δεν γεννά κυριαρχία, ως δικό της εναέριο χώρο υπό την πλήρη κυριαρχία της."
Διαπιστώσεις -Συμπεράσματα
Σε πρόσφατο άρθρο μας, αναδείξαμε τα ψέματα και την μονταζιέρα της Τουρκίας, η οποία ακολουθεί τη ρήση φωνάζει ο κλέφτης να φοβηθεί ο νοικοκύρης", η οποία προσπαθεί να δημιουργήσει "αρνητικό κλίμα" για την Ελλάδα στο ΝΑΤΟ, λόγω της κατακόρυφης αύξησης της αξιοπιστίας σε αυτό, των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων.
Αναφορικά με τους ισχυρισμούς του Τούρκου απόστρατου Πτέραρχου που παραθέσαμε παραπάνω, απαντάμε ως εξής:
FIR
Την 7η Δεκεμβρίου 1944 υπογράφηκε στο Σικάγο η Σύμβαση περί Διεθνούς Πολιτικής Αεροπορίας, που προέβλεπε την ίδρυση ενός Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO).
O ICAO, με περιοχικές Συμφωνίες Αεροναυτιλίας, θέσπισε τα όρια των περιοχών ευθύνης εκάστου των κρατών μελών του για τον έλεγχο του εναερίου χώρου (Flight Information Region-FIR).
Το FIR Αθηνών οριοθετήθηκε στο πλαίσιο των περιοχικών συνδιασκέψεων αεροναυτιλίας Ευρώπης των ετών 1950, 1952 και 1958.
Tο FIR Αθηνών καλύπτει τον ελληνικό εθνικό εναέριο χώρο και επιπλέον διάσπαρτα τμήματα του διεθνούς εναερίου χώρου, δεδομένου ότι δεν άπτεται ζητημάτων κυριαρχίας, αλλά δικαιοδοσίας.
Η Τουρκία ήταν εξ αρχής παρούσα στις παραπάνω συνδιασκέψεις και αποδέχθηκε τον καθορισμό του εναέριου χώρου για τον οποίο υπεύθυνη ορίσθηκε η Ελλάδα.
Σύμφωνα με τους κανόνες του ICAO και τη διεθνή πρακτική, η Ελλάδα απαιτεί, για λόγους ασφάλειας των πολιτικών πτήσεων, όπως όλα τα αεροσκάφη, πολιτικά και στρατιωτικά, υποβάλουν σχέδια πτήσεως πριν από την είσοδό τους στο FIR Αθηνών.
Παρά ταύτα, τον Αύγουστο του 1974, η Τουρκία αυθαίρετα εξέδωσε τη ΝΟΤΑΜ 714 ("ειδοποίηση προς αεροναυτιλομένους") με την οποία προσπαθούσε να επεκτείνει τον χώρο της δικαιοδοσίας της μέχρι το μέσο του Αιγαίου εντός του FIR Αθηνών.
Η Ελλάδα τότε κήρυξε το Αιγαίο επικίνδυνη περιοχή (NOTAM 1157). Ο ICAO, απηύθυνε έκκληση και στις δύο πλευρές χωρίς επιτυχία. Τέλος, η Άγκυρα, το 1980, και πάλι μονομερώς, ανακάλεσε τη ΝΟΤΑΜ 714 όταν διαπίστωσε ότι το μέτρο έβλαπτε τα συμφέροντά της και ιδίως τον τουρισμό της.
Ωστόσο, η Τουρκία έκτοτε, με το επιχείρημα ότι η Σύμβαση του Σικάγο δεν αφορά στα κρατικά αεροσκάφη, σταθερά αρνείται να υποβάλει σχέδια πτήσεων για τις εισόδους των στρατιωτικών αεροσκαφών της εντός του FIR Αθηνών, διαπράττοντας, έτσι, πολυάριθμες παραβάσεις των κανόνων Εναέριας Κυκλοφορίας και δημιουργώντας κινδύνους για την ασφάλεια της πολιτικής αεροπορίας.
Στο πλαίσιο αυτό, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία εξαναγκάζεται να προβαίνει σε διαδικασίες αναγνώρισης των αγνώστων στις αρμόδιες αρχές εναέριας κυκλοφορίας ιχνών αεροσκαφών, που έχουν εισέλθει στο FIR Αθηνών χωρίς να έχουν υποβάλει σχέδιο πτήσεως.
Εθνικός Εναέριος χώρος (ΕΕΧ)
Η κυριαρχία της Ελλάδας στον αέρα ασκείται εντός 10 ν.μ. από τις ακτές της (δυνάμει του Διατάγματος της 6ης Σεπτεμβρίου 1931 (το οποίο όρισε προς τούτο ειδική αιγιαλίτιδα ζώνη 10 ν.μ. από τις ακτές της), σε συνδυασμό με τους νόμους 5017/1931, 230/1936 και 1815/1988).
Η Ελλάδα, ως κυρίαρχο κράτος, επέλεξε να ασκεί κυριαρχία στον αέρα μέχρι το όριο των 10 ν.μ. των χωρικών της υδάτων που όρισε το 1931, όσον αφορά τα ζητήματα αεροπορίας και αστυνομεύσεως αυτής, ενώ στη θάλασσα επέλεξε να ασκεί κυριαρχία μέχρι τα 6 ν.μ. (Ν. 230/1936 και Ν.Δ. 187/1973).
Η Τουρκία παραβιάζει συνεχώς τον ελληνικό εθνικό εναέριο χώρο με στρατιωτικά αεροσκάφη, συχνότατα οπλισμένα, τα οποία πραγματοποιούν και πτήσεις σε χαμηλό ύψος ακόμη και άνωθεν κατοικημένων νησιών.
Η συμπεριφορά αυτή της Τουρκίας, συνιστά κατάφωρη παραβίαση της ελληνικής κυριαρχίας και δύναται να προκαλέσει θερμό επεισόδιο.
Ο ισχυρισμός της Τουρκίας περί αντιθέσεως του εύρους του ελληνικού εθνικού εναερίου χώρου προς το διεθνές δίκαιο είναι αβάσιμος για τους εξής λόγους:
α) δεδομένου ότι ο «δικαιούμενος το μείζον, δικαιούται και το έλασσον», η άσκηση κυριαρχίας στον εναέριο χώρο μέχρι τα 10 ν.μ. είναι απολύτως νόμιμη, αφού δεν υπερβαίνει τα 12 ν.μ. που ορίζει το δίκαιο της θάλασσας ως ανώτατο όριο του εύρους της αιγιαλίτιδας ζώνης και του εθνικού εναέριου χώρου,
β) η Ελλάδα έχει προβεί στη γνωστοποίηση της ανωτέρω νομοθεσίας,
γ) η Τουρκία, από το 1931 και για πολλές δεκαετίες αποδεχόταν το εύρος των 10 ν.μ. του ελληνικού εθνικού εναέριου χώρου χωρίς ουδεμία διαμαρτυρία ή αμφισβήτηση, γεγονός που θεμελιώνει κατά το διεθνές δίκαιο σιωπηρή αποδοχή. Το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα εφαρμόσθηκε από το 1931 ομοιόμορφα, χωρίς οποιαδήποτε διαμαρτυρία όσον αφορά στη νομική του βάση.