Το γεγονός αυτό, οδηγεί στην επίλυση μιας ακόμη εκκρεμότητας στην πορεία εκσυγχρονισμού της Π.Α. και τη μετατροπή της, σε μία από τις πλέον υπολογίσιμες αεροπορικές δυνάμεις στην ευρύτερη περιοχή.
Μόνο που αυτή η επίλυση δεν πέρασε απαρατήρητη από του Τούρκους, δείχνοντας την ενόχλησή τους, καθώς τουρκικά μέσα ενημέρωσης αναφέρουν «Πρόσθετη Παραγγελία σε Ελληνικό Πρόγραμμα F-16 Block 70».
«Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία συνεχίζει χωρίς επιβράδυνση το έργο εκσυγχρονισμού της, στο οποίο θα αυξήσει τα πολεμικά αεροσκάφη F-16 του αποθέματός της σε επίπεδο Block 70. Στο πλαίσιο του έργου εκσυγχρονισμού Block 70, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία σχεδιάζει να συμπεριλάβει στο απόθεμά της 38 πολεμικά αεροσκάφη F-16 Block 50, επιπλέον του εκσυγχρονισμού 84 αεροσκαφών F-16 Block 52+ στο απόθεμά της», αναφέρουν και συνεχίζουν
«Με την ένταξη των αεροσκαφών Block 50 στον εκσυγχρονισμό, η ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα διαθέτει μόνο 32 αεροσκάφη F-16 Block 30 χωρίς εκσυγχρονισμό», αναφέρουν.
Μόνο που θα τους στεναχωρήσουμε, καθώς στο επιτελείο του αρχηγού ΓΕΑ Θεμιστοκλή Μπουρολιά –που έχει μπροστά του έναν ανοικτό, πολυετή ορίζοντα εντός του οποίου η Π.Α. θα αποκτήσει ακόμα ισχυρότερες επιχειρησιακές δυνατότητες– υπάρχει και ένα σαφές σχέδιο για τα παλαιότερα F-16 Block 30.
Στο Πενταπόσταγμα σε προηγούμενο άρθρο αναφέραμε: Στα σκαριά η αναβάθμιση 38 F-16 Block 50, τονίζοντας πως τα παλιότερα F-16 της Π.Α. δεν πρόκειται να μεταφερθούν πουθενά εκτός Ελλάδας, ούτε και υφίσταται κάποιο σχέδιο παραχώρησής τους, αλλά θα παραμείνουν επιχειρησιακά ενεργά καθώς σηκώνουν σε καθημερινή βάση τεράστιο φόρτο εργασίας στο Αιγαίο.
Αντιθέτως εξετάζονται τρόποι για τη διατήρησή τους σε υψηλή διαθεσιμότητα, ενώ αριθμός αυτών θα μετατραπούν σε αεροσκάφη εκπαίδευσης των νέων ιπταμένων, ως εισαγωγή στον μελλοντικό στόλο των νεότερων τύπων F-16 Viper, Block 52+ Advanced και αναβαθμισμένων Block 50.
Η πορεία εκσυγχρονισμού και μετατροπής της Π.Α., σε μία από τις πλέον υπολογίσιμες αεροπορικές δυνάμεις στην ευρύτερη περιοχή, συνεχίζεται.
Ελληνικός Εκσυγχρονισμός F-16
Τα μαχητικά αεροσκάφη που υπόκεινται στον εκσυγχρονισμό F-16 Block 70/72, ταξινομούνται γενικά ως γενιάς 4++ καθώς θα υπόκεινται σε αναβαθμίσεις υλικού και δομικής κατασκευής σε σύγκριση με άλλα F-16. Το πιο σημαντικό βήμα στον εκσυγχρονισμό της Viper, θα είναι η αντικατάσταση του υπάρχοντος συστήματος ραντάρ με το ραντάρ APG-83 Active Phased Array (AESA) της Northrop Grumman.
Με την ενσωμάτωση του ραντάρ APG-83, η επίγνωση της κατάστασης των F-16 θα αυξηθεί σημαντικά. Με την ενσωμάτωση του συστήματος σύνδεσης δεδομένων Link-16, τα αεροσκάφη F-16 της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας θα εισαχθούν για πρώτη φορά στη σύγχρονη σύνδεση δεδομένων. Με το Link-16, τα ελληνικά F-16 θα μπορούν να επικοινωνούν καλύτερα με τα αεροσκάφη EMB-145H Erieye AEW.
Άλλωστε στο F-16 Block 70/72, θα υπάρχουν 6" x 8" CPD (οθόνη υψηλής ανάλυσης), Automatic Ground Collision Avoidance System (GCAS) και περισσότεροι τεχνολογικοί σταθμοί όπλων, που επιτρέπουν πιο αποτελεσματική χρήση του ραντάρ AESA και έλεγχο δεδομένων pod. Επιπλέον, νέα πυρομαχικά και πυραυλικά συστήματα, ειδικά το AGM-88E, θα ενσωματωθούν στο αεροσκάφος. Εξοπλισμός ηλεκτρονικού πολέμου νέας γενιάς και IRST pod και νέα δοχεία στόχευσης, θα είναι διαθέσιμα στο αεροσκάφος.
Εξαρτήματα από τα αεροπλάνα Block 50/52+ που πρόκειται να εκσυγχρονιστούν, θα τοποθετηθούν σε 38 αεροπλάνα Block 50/52 και τα αεροπλάνα θα αναβαθμιστούν σε Block 50/52+. Για το εκσυγχρονισμένο αεροσκάφος, θα αγοραστούν 30 Sniper ATP Targeting Pods.
Από την άλλη πλευρά, η Ελλάδα παρήγγειλε το AGM-88 Anti-Radiation Missile και το Harpoon Anti-Ship Missile για τα εκσυγχρονισμένα F-16.
Τέλος, πρέπει να αναφερθεί ότι ήδη στο ΓΕΑ υφίσταται ενθουσιασμός και για το ουσιαστικό σκέλος της αεροπορικής εκπαίδευσης των νέων Ικάρων.
Η συνεργασία με την ισραηλινή ELBIT στην 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος στην Καλαμάτα, έχει οδηγήσει στην κατακόρυφη αύξηση των διαθεσιμοτήτων των εκπαιδευτικών Τ-6.
Πολύ σημαντικότερο είναι το γεγονός ότι εντός του 2023 καταφθάνουν στην Καλαμάτα και τα πρώτα αεριωθούμενα εκπαιδευτικά Μ-346, προκειμένου να αρχίσει σταδιακά η απαραίτητη απόσυρση των γηρασμένων Τ-2 Buckeye.