Οι δηλώσεις των ηγετών της Τουρκίας και της Ιταλίας στις Βρυξέλλες στην τελευταία σύνοδο κορυφής του ΝΑΤΟ, έθεσαν την πιθανότητα η πρώτη να προμηθευτεί το σύστημα αεράμυνας SAMP/T, μια προσπάθεια που έχει παγώσει εδώ και αρκετό καιρό.
«Αποφασίσαμε να συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας για να αναβιώσουμε τα τριπλά βήματα που κάναμε ως Τουρκία-Γαλλία-Ιταλία. Ελπίζω ότι, θα ξεκινήσουμε δυναμικά αυτή τη νέα διαδικασία, μετά τις εκλογές (στη Γαλλία)», δήλωσε ο Τούρκος Πρόεδρος Ερντογάν, σε δημοσιογράφους κατά την πτήση της επιστροφής από τις Βρυξέλλες. Η Γαλλία θα διεξαγάγει προεδρικές εκλογές τον Απρίλιο.
Η Τουρκία εξερευνά την αγορά γαλλο-ιταλικού συστήματος αεράμυνας. Είναι γνωστό ότι ο πρόεδρος της Τουρκίας Ερντογάν, εκφράζει την δυσφορία του για την πρόσφατη αμυντική συμφωνία Ελλάδας – Γαλλίας.
Στο Πενταπόσταγμα σε άρθρο μας με τίτλο : “Ντρίμπλα” Ερντογάν για να πέσουν οι τόνοι με τους S-400! Παρακαλάει τον Μακρόν για συμμετοχή στο πυραυλικό σύστημα SAMP-T, είχαμε αναφέρει επίσης ότι εκπρόσωπος του Ερντογάν Καλίν "πουλούσε τρέλα" με απίστευτο θράσος στο CNN ζητώντας... Πάτριοτ.
Την σκυτάλη παίρνουν τουρκικά μέσα ενημέρωσης που γράφουν : «Μια είδηση σχετικά με το σύστημα SAMP/T παρουσιάστηκε στο Defense News, μια παγκόσμια αμυντική έκδοση με έδρα τις ΗΠΑ. Στην είδηση με τίτλο «Η Τουρκία και η Ιταλία έδωσαν υποδείξεις για επιστροφή στο σύστημα αεράμυνας SAMP/T», αναφέρθηκε ότι μετά τις εκλογές στη Γαλλία, η Τουρκία, η Γαλλία και η Ιταλία σχεδιάζουν να πραγματοποιήσουν κοινή μελέτη για την αεράμυνα με τα συστήματα SAMP/T».
«Στην είδηση της δημοσίευσης, τα λόγια του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν για το θέμα: αποφασίσαμε να συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας για να ξαναζήσουμε τα τριπλά βήματα που κάναμε ως Τουρκία-Γαλλία-Ιταλία», ανέφεραν.
Ο Ερντογάν κατά την επίσκεψή του στις Βρυξέλλες για τη σύνοδο κορυφής του ΝΑΤΟ, κατέστησε σαφές ότι το πιο σημαντικό θέμα σε αυτές τις τριμερείς συνομιλίες θα είναι το SAMP/T.
«Ναι, Eurosam», είπε, αναφερόμενος στη γαλλοϊταλική βιομηχανική σύμπραξη που είναι επιφορτισμένη με την ανάπτυξη του συστήματος. «Συζητήσαμε αυτό το θέμα με τον (Ιταλό πρωθυπουργό Μάριο) Ντράγκι, όπως το συζητήσαμε με τον(Γάλλο Πρόεδρο Εμανουέλ) Μακρόν. Ο Ντράγκι, έθεσε επίσης αυτό το θέμα στη συνάντησή του με τον Μακρόν μετά από μένα», είπε.
Ο Ερντογάν πρόσθεσε ότι, ελπίζει ότι οι συνομιλίες με τις ΗΠΑ για την αγορά νέων αεροσκαφών F-16 και πακέτα εκσυγχρονισμού θα αποφέρουν σύντομα αποτελέσματα.
Πράγματι μόλις εχθές, η αμερικανική κυβέρνηση δήλωσε πως πιστεύει ότι «μια πιθανή πώληση μαχητικών αεροσκαφών F-16 στην Τουρκία, θα ήταν σύμφωνη με τα συμφέροντα της εθνικής ασφάλειας των ΗΠΑ και θα εξυπηρετούσε επίσης τη μακροπρόθεσμη ενότητα του ΝΑΤΟ», όπως ανέφερε το Στέιτ Ντιπάρτμεντ σε επιστολή προς το Κογκρέσο, το οποίο δεν υποστήριξε ρητά τη συμφωνία, όπως μετέδωσε το πρακτορείο Reuters.
Ο Ντράγκι αναφέρθηκε και στο περιεχόμενο της συνάντησής του με τον Ερντογάν, σε δηλώσεις του στον ιταλικό Τύπο κατά τη διάρκεια της παραμονής του στις Βρυξέλλες.
«Ένα από τα φόρουμ συνεργασίας που δημιουργήθηκε τα τελευταία χρόνια, αλλά αργότερα διεκόπη, ήταν ο όμιλος μεταξύ Τουρκίας, Γαλλίας και Ιταλίας. Αποφασίσαμε να αναβιώσουμε αυτή την ομάδα και σύντομα θα πραγματοποιήσουμε μια συνάντηση μεταξύ των τριών χωρών», είπε.
Το 2017, η Τουρκία υπέγραψε μια δήλωση προθέσεων με την Ιταλία και τη Γαλλία, να ενισχύσουν τη συνεργασία στην κοινή παραγωγή συστημάτων αεράμυνας και πυραυλικής άμυνας. Στη συνέχεια, τον Ιανουάριο του 2018, κατά την επίσκεψη του Ερντογάν στη Γαλλία, υπογράφηκε σύμβαση με την Eurosam για το έργο μεγάλης εμβέλειας Αεροπορικής και Πυραυλικής Άμυνας.
Η Άγκυρα, η οποία υπόκειται σε κυρώσεις από τις ΗΠΑ μετά την αγορά του ρωσικού συστήματος S-400, συζητούσε τα τελευταία χρόνια να αγοράσει ή να συμμετάσχει, στην ανάπτυξη ενός συστήματος που θα βασίζεται στο SAMP-T, όμως μέχρι τώρα δεν έχει επιτύχει σημαντική πρόοδο.
Έτσι, ο Ερντογάν προσπαθεί οι τουρκικές, γαλλικές και ιταλικές εταιρείες σε αυτήν την επιχειρηματική ένωση να εργασθούν για να καθορίσουν το σύστημα, σύμφωνα με τις ανάγκες των τριών χωρών.
Το Aster κατασκευάζεται από την Eurosam, μια κοινοπραξία της MBDA Γαλλίας, της MBDA Ιταλίας και του γαλλικού Ομίλου Thales. Σε υπηρεσία με τους γαλλικούς και ιταλικούς στρατούς, το σύστημα έχει σχεδιαστεί για να αναχαιτίζει εναέριους στόχους σε πάνω από 100 χιλιόμετρα (62 μίλια).
Το 2018, οι τουρκικές αμυντικές εταιρείες Aselsan και Roketsan, υπέγραψαν 18μηνη «σύμβαση μελέτης ορισμού έργου» με την Eurosam για την ανάπτυξη «μιας υπερσύγχρονης στρατιωτικής ικανότητας που έχει σχεδιαστεί για την αντιμετώπιση των πιο απαιτητικών απειλών (αεροσκάφη stealth, UAV, πυραύλους κρουζ και βαλλιστικούς πυραύλους)», ανέφερε η Aviation International News .
Η Eurosam ήλπιζε, να συμπεριλάβει τις τουρκικές εταιρείες στην πιθανή αναβάθμιση μέσης διάρκειας ζωής του Aster, που αναμένεται να επιτύχει την αρχική λειτουργική ικανότητα γύρω στο 2024.
Η εμπλοκή θα είχε βοηθήσει επίσης το «εγχώριο πρόγραμμα ανάπτυξης αέρα και πυραύλων» της Τουρκίας, πρόσθεσε το δημοσίευμα, επικαλούμενο την ευρωπαϊκή κοινοπραξία.
Ωστόσο, η συμφωνία απέτυχε «λόγω της πολιτικής στάσης της Γαλλίας», έγραψε η Daily Sabah , επικαλούμενη Τούρκους αξιωματούχους της άμυνας. Οι χώρες είχαν πολλές διαφορές όλα αυτά τα χρόνια σε μια σειρά ζητημάτων, όπως η εξερεύνηση ενέργειας στην Ανατολική Μεσόγειο, ο εμφύλιος πόλεμος της Λιβύης και η σύγκρουση Αρμενίας-Αζερμπαϊτζάν.
Η Άγκυρα, η οποία υπόκειται σε κυρώσεις από τις ΗΠΑ μετά την αγορά του ρωσικού συστήματος S-400, συζητούσε τα τελευταία χρόνια να αγοράσει ή να συμμετάσχει, στην ανάπτυξη ενός συστήματος που θα βασίζεται στο SAMP-T, όμως μέχρι τώρα δεν έχει επιτύχει σημαντική πρόοδο.
Έτσι, ο Ερντογάν προσπαθεί οι τουρκικές, γαλλικές και ιταλικές εταιρείες σε αυτήν την επιχειρηματική ένωση να εργασθούν για να καθορίσουν το σύστημα, σύμφωνα με τις ανάγκες των τριών χωρών.
Το ευρωπαϊκό σύστημα SAMP/T Aster 30 Mamba, βρίσκεται σε υπηρεσία στις γαλλικές και ιταλικές Ένοπλες Δυνάμεις και μπορεί εύκολα να διασυνδεθεί και να ολοκληρωθεί με το Νατοϊκό σύστημα αεράμυνας.
Το σύστημα αποτελείται από το ραντάρ επιτήρησης Master M3R ThalesRaytheonSystems, το ραντάρ Ελέγχου Πυρός 3D Arabel FCU της εταιρείας Thales, το Κέντρο Ελέγχου Πυρός (BC2) και 6 εκτοξευτές επί τροχοφόρων οχημάτων με 8 εγκιβωτισμένα κάθετα εκτοξευόμενα βλήματα Aster 30 Block 1 έκαστο. Η εμβέλεια του βλήματος Aster 30 για την αναχαίτιση αεροσκαφών, φτάνει τα 100 χλμ, και για την αναχαίτιση βλημάτων cruise τα 25 χλμ.
Το μέγιστο επιχειρησιακό ύψος του βλήματος είναι τα 20 χλμ, η μέγιστη ταχύτητα που μπορεί να επιτύχει φτάνει τα 4,12 Mach, ενώ το βλήμα μπορεί να αντέξει επιτάχυνση μέχρι 60g. Το μήκος του βλήματος είναι 4,9 μέτρα, το βάρος του φτάνει τα 510 κιλά, ενώ η διάμετρος του είναι 18 εκατοστά. Το βλήμα προωθείται από ένα πυραυλοκινητήρα δύο σταδίων στερεών καυσίμων.
Το ραντάρ μπορεί να παρακολουθεί άνω των 100 στόχων την ίδια στιγμή, ενώ η μέγιστη εμβέλεια εντοπισμού στόχων και ιχνηλάτησης είναι 80-100 χλμ. Το ραντάρ Arabel μπορεί να αντιμετωπίζει ταυτοχρόνως 10 στόχους, καθοδηγώντας προς αυτούς μέχρι και 16 βλήματα Aster 30 Block 1, ενώ μία πλήρη πυροβολαρχία SAMP/T Aster 30 Mamba (6 εκτοξευτές εξοπλισμένοι με 48 βλήματα) μπορεί να εκτοξεύσει 8 βλήματα μέσα σε 10 δευτερόλεπτα.
To Κέντρο Ελέγχου Πυρός (BC2) μίας πυροβολαρχίας SAMP/T Aster 30 Mamba αποτελείται από ένα κλωβό, ο οποίος φέρεται επί ενός φορτηγού και διαθέτει δύο σταθμούς εργασίας. Οι λειτουργίες του Κέντρου Ελέγχου είναι αναγνώριση ίχνους, αξιολόγηση απειλής, παρουσίαση στοιχείων βολής, κατανομή των στόχων στα επιμέρους βλήματα και πυροδότηση.