Η International Maritime Exercise (IMX) 2022, η μεγαλύτερη θαλάσσια άσκηση της περιοχής της Μέσης Ανατολής, ξεκίνησε στις 31 Ιανουαρίου κατά τη διάρκεια τελετής στα κεντρικά γραφεία του 5ου στόλου των ΗΠΑ στο Μπαχρέιν.
Η IMX 2022 είναι μια 18ήμερη ναυτική άσκηση πυ διεξάγεται, υπό την ηγεσία της Κεντρικής Διοίκησης Ναυτικών Δυνάμεων των ΗΠΑ.
Συνδυάζεται με την άσκηση Cutlass Express (CE) υπό την ηγεσία των Ναυτικών Δυνάμεων των ΗΠΑ Ευρώπης-Αφρικής στις παράκτιες περιοχές της Ανατολικής Αφρικής και στον Δυτικό Ινδικό Ωκεανό.
Η συνδυασμένη εκπαίδευση περιλαμβάνει 9.000 προσωπικό και έως 50 πλοία από περισσότερες από 60 χώρες-εταίρους και διεθνείς οργανισμούς που δραστηριοποιούνται στον Περσικό Κόλπο, στην Αραβική Θάλασσα, στην Ερυθρά Θάλασσα, στον Κόλπο του Ομάν και στα ανοιχτά της ανατολικής ακτής της Αφρικής στον Ινδικό Ωκεανό.
Η IMX 2022 δεν είναι μόνο η μεγαλύτερη πολυεθνική ναυτική άσκηση στη Μέση Ανατολή αλλά και η μεγαλύτερη μη επανδρωμένη ναυτική άσκηση στον κόσμο με περισσότερα από 80 μη επανδρωμένα συστήματα από 10 έθνη που συμμετέχουν.
Το Task Force X είναι η μη επανδρωμένη Task Force που ηγείται των μη επανδρωμένων συστημάτων και εργάζεται στους άλλους διοικητές της task force μέσω μιας σειράς 14 σειριακών σχεδίων, γνωστών και ως σενάρια εκπαίδευσης.
Σε μια διαδικτυακή συνέντευξη στα μέσα ενημέρωσης στις 2 Φεβρουαρίου 2022, αξιωματούχοι του Ναυτικού των ΗΠΑ απάντησαν στις ερωτήσεις του Naval News σχετικά με τις επιχειρησιακές προκλήσεις της δικτύωσης τόσων πολλών μη επανδρωμένων συστημάτων από διαφορετικά έθνη.
Σύμφωνα με τα λεγόμενα τους υπάρχουν δέκα χώρες-εταίροι που φέρνουν τα δικά τους μη επανδρωμένα συστήματα.
Αυτό το γεγονός δημιουργεί κάποιες πρόσθετες προκλήσεις όσον αφορά την κοινή χρήση και τον έλεγχο δεδομένων κατά τη διάρκεια του IMX 2022;
Ο Υποπλοίαρχος Nick Spaleny ανέφερε:
" Παρόλο που δεν μπορώ να μιλήσω εκ μέρους οποιασδήποτε άλλης χώρας προς τα έξω, μπορώ να πω ότι λόγω της φύσης αυτής της άσκησης, επειδή είναι αταξινόμητη, μας βοηθά πραγματικά να βελτιώσουμε την κοινή χρήση δεδομένων αντιμετωπίζοντας πρόσθετες προκλήσεις που θα παρουσιαστούν αν λειτουργούσαμε από κοινού"
Κεφαλαιώδες ζήτημα είναι αν όλα αυτά τα μη επανδρωμένα συστήματα, Αμερικανοί ή σύμμαχοι, τα ελέγχουν συνολικά από έναν μοναδικό και συγκεντρωτικό κόμβο διοίκησης και ελέγχου;
Σε αυτό το ερώτημα ο Υποπλοίαρχος Nick Spaleny απάντησε:
"Δεν μπορώ να αναφερθώ στις λεπτομέρειες για λόγους επιχειρησιακής ασφάλειας, αλλά μπορώ να πω ότι έχουμε πολλά MOC, Ναυτικά Επιχειρησιακά Κέντρα. Έχουμε το κέντρο επιχειρήσεων ρομποτικής μας, καθώς και MOC που βρίσκονται σε εξέλιξη. Επομένως, ένα από τα βασικά πράγματα που εξετάσαμε είναι να προσπαθήσουμε να διασφαλίσουμε ότι αυτά τα συστήματα είναι διαλειτουργικά και μοιράζονται δεδομένα σε κλίμακα καθώς προχωράμε. Έτσι, σε ορισμένες περιπτώσεις, ελέγχονται τοπικά και σε άλλες περιπτώσεις ευρύτερα"
Περισσότερα από 80 μη επανδρωμένα θαλάσσια συστήματα συμμετέχουν στην άσκηση IMX 2022. Τα μη επανδρωμένα συστήματα τα οποία μετείχαν από το Ναυτικό των ΗΠΑ ήταν:
Devil Ray T-38
Ένα μη επανδρωμένο σκάφος επιφανείας σχεδιασμένο να πλέει με ταχύτητες μεγαλύτερες από 80 κόμβους και επιταχύνσεις έως και 6Gs. Το T-38 Devil Ray μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πλατφόρμα πληροφοριών, παρακολούθησης και αναγνώρισης για την εγκατάσταση και ανάπτυξη άλλων μη επανδρωμένων οχημάτων και όπλων.
Τρίτων
Ένα υβριδικό επιφανειακό και υποθαλάσσιο σύστημα ικανό να λειτουργεί έως και τρεις μήνες στην επιφάνεια ή οκτώ ημέρες βυθισμένο. Το σύστημα και οι μπαταρίες ωφέλιμου φορτίου επαναφορτίζονται από ηλιακούς συλλέκτες που είναι εξοπλισμένοι στο πανί. Η πλατφόρμα είναι ικανή για αυτόνομη εισαγωγή, ανάκτηση, επαναφόρτιση και επανατοποθέτηση μη επανδρωμένων υποθαλάσσιων οχημάτων REMUS.
Switchblade 300
Ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος που μπορεί να εξοπλιστεί με κάμερα πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης (ISR) για βίντεο πλήρους κίνησης σε πραγματικό χρόνο ή εξοπλισμένο με ικανότητα να πλήξει εχθρικούς στόχους
Mantas T-12
Ένα μη επανδρωμένο σκάφος επιφανείας πολλαπλών ρόλων ικανό να αναπτυχθεί από την ξηρά, από ένα πλοίο με πλήρωμα ή από ένα μεγαλύτερο μη επανδρωμένο σκάφος. Ο αρθρωτός σχεδιασμός του επιτρέπει την ταχεία προσαρμογή των πακέτων αισθητήρων για την κάλυψη συγκεκριμένων λειτουργικών απαιτήσεων.
Wave Glider
Ένα θαλάσσιο ρομπότ που κινείται με κύματα που μπορεί να μεταφέρει δεδομένα από πάνω και κάτω από το νερό.
Saildrone Explorer
Το Saildrone είναι ένα υψηλής αντοχής, ηλιακό και υδροκίνητο μη επανδρωμένο σκάφος επιφανείας ISR που προωθείται από τον άνεμο και μπορεί να παραμείνει σε κίνηση για έως και 12 μήνες. Τα πακέτα αισθητήρων του περιλαμβάνουν μετεωρολογικά όργανα, σόναρ σάρωσης βυθού, ανίχνευση AIS και κάμερα 360-ISR.
GHOST 4
Το GHOST-4 είναι ένα UAV κάθετης απογείωσης και προσγείωσης σχεδιασμένο για αποστολές ISR. Το GHOST 4 είναι εξοπλισμένο με κάμερα ISR που παρέχει έως και 85 λεπτά ελεγχόμενου βίντεο σε πραγματικό χρόνο.
Remus 300
Το Remus-300 είναι ένα φορητό UUV δύο ατόμων που έχει σχεδιαστεί για αντίμετρα ναρκών, αναζήτηση και ανάκτηση, ταχεία περιβαλλοντική αξιολόγηση, υδρογραφική έρευνα, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, θαλάσσια αρχαιολογία, υπεράκτια πετρέλαιο και φυσικό αέριο, ανθυποβρυχιακό πόλεμο και ISR.
Διαπιστώσεις-Συμπεράσματα
Η Ελλάδα με το πλήθος των νήσων, ενδιάμεσων νήσων, μικρονήσων και βραχονησίδων που διαθέτει στο Αιγαίο έχει ανάγκη να διαθέτει στο οπλοστάσιό της πληθώρα οπλικών συστημάτων, μεγάλης ακρίβειας και φονικότητας προκειμένου να αντιμετωπίσει την τουρκική επιθετικότητα.
Τα UAV καμικάζι εκτός των παραπάνω χαρακτηριστικών, διαθέτουν ως επιπλέον πλεονεκτήματα το χαμηλό κόστος κατασκευής αλλά και τη δυνατότητα να ενταχθεί στα πλαίσια της παλλαϊκής άμυνας ως χειριστές τους-μαχητές κατόπιν σύντομης εκπαίδευσης και ο άμαχος πληθυσμός μας στο Αιγαίο.
Δηλαδή UAV καμικάζι θα μπορεί μετά από εκπαίδευση να χειριστεί πλέον του ενεργού στρατού και των ΤΕΑ ακόμη και άνδρες και γυναίκες πολίτες. Αλήθεια για παράδειγμα σε ποια άλλη περίπτωση ένας άνδρας ή γυναίκα 65 ή 15 ετών που ζεί σε ένα νησί μας στο Αιγαίο, εκτός από αυτήν του χειριστού UAV καμικάζι, θα δύναται να σκοτώσει ή τραυματίσει μία ομάδα επίλεκτων τούρκων πεζοναυτών ή καταδρομέων, και μάλιστα με ένα και μόνο κτύπημα;
Επίσης κρίνεται επιτακτικό η Ελλάδα να εντάξει στο οπλοστάσιό της θαλάσσια UCAV δηλαδή unmanned marine vehicles.
Ας οραματιστούμε την εικόνα όπου κατά ταχύπλοων σκαφών γεμάτα με Τούρκους πεζοναύτες τα οποία θα κινούνται προς τις ακτές ενός νησιού μας, εκτοξευθούν μαζικά UAV και UCAV
Tα αποτελέσματα θα είναι ολέθρια τόσο σε απώλειες όσο και στο ηθικό των επιτιθέμενων Τούρκων.
Θα πρέπει να επισημάνουμε ότι τα παραπάνω UAV – UCAV μας δίνουν τη δυνατότητα προσβολής αναλόγως του βεληνεκούς τους, να προσβάλουμε στόχους στρατιωτικούς και μη, τόσο στα μικρασιατικά παράλια όσο και στο εσωτερικό της Τουρκίας.
Η Ελλάδα θα πρέπει να τρέξει όχι μόνο για την προμήθεια antidrone συστημάτων για αμυντικούς σκοπούς έναντι των τουρκικών drone, αλλά και για την προμήθεια UAV, UCAV αποκλείοντας ακόμη και τη σκέψη από πλευράς Τουρκίας διενέργειας επιχείρησης κατά των νησιών μας στο Αιγαίο