Την ίδια στιγμή που οι Τούρκοι αναζητούν αφορμές για να μας κατηγορούν σε σχέση με την μουσουλμανική και όχι «τουρκική» μειονότητα στην Δ.Θράκη και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έχει αποδεχθεί αμαχητί την ύπαρξη δίγλωσσων νηπιαγωγείων στην Ροδόπη και Ξάνθη, στην Τουρκία τα ελληνικά σχολεία τείνουν να γίνουν ένα «είδος πολυτελείας» μετά την πολιτική της Άγκυρας που τα εξωθεί με επιστημονικό τρόπο σε κλείσιμο.
Τώρα το τουρκικό κράτος μέσω του τύπου της χώρας κατηγορεί ξανά την Ελλάδα σε σχέση με απόφαση του υπουργείου παιδείας, η οποία αφορά όπως λένε την μη ορθή «κατανομή» ελληνικών και ισλαμικών μαθημάτων στα θρησκευτικά σχολεία της μουσουλμανικής μειονότητας στην Δυτική Θράκη, την στιγμή που το άνοιγμα της Σχολής Χάλκης είναι μετέωρο εδώ και χρόνια.
Πριν μερικές ημέρες, μουσουλμάνοι μαθητές έβαλαν "λουκέτο" σε σχολείο στην Κομοτηνή, αναρτώντας στην κεντρική είσοδο ανακοινώσεις με τα αιτήματά τους.
Αυτά συνοψίζονται στην άμεση κατάργηση της απόφασης που μειώνει την διδασκαλία των μαθημάτων στη μητρική γλώσσα και τα θρησκευτικά, στο να διατηρηθεί η ισορροπία μεταξύ ελληνόγλωσσου και τουρκόγλωσσου προγράμματος, όπως σε όλα τα μειονοτικά σχολεία.
Το τουρκικό πρακτορείο Anadolou αναφέρει σήμερα ότι το ελληνικό Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων θεσμοθέτησε λιγότερα Τουρκικά και Ισλαμικά μαθήματα σε μουσουλμανικές θρησκευτικές σχολές στη Δυτική Θράκη σε σχέση με τα ελληνικά μαθήματα, «σε μια περιοχή που ζει η Τουρκική μειονότητα η οποία αριθμεί 150.000 άτομα»!!
Για να διαμαρτυρηθούν για την απόφαση, αυτή την εβδομάδα οι μαθητές στο θρησκευτικό σχολείο (Medrese) στην πόλη της Κομοτηνής διοργάνωσαν διήμερη κατάληψη.
Η αλλαγή του προγράμματος σπουδών προκάλεσε ανησυχίες σε δύο μουσουλμανικές θρησκευτικές σχολές στη Δυτική Θράκη, αυτής στην Κομοτηνή και αυτής στην Ξάνθη, συνεχίζει το τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων.
Ο Αλί Χουσείνογλου επικεφαλής του Ινστιτούτου Βαλκανικών Ερευνών του Πανεπιστημίου «TRakya», ο οποίος προέρχεται από τη Δυτική Θράκη, μίλησε στο Anadolu για την απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης και για το μποϊκοτάζ των μαθητών.
«Μετά τις αρχικές επίσημες δηλώσεις και το μποϊκοτάζ των σπουδαστών του θρησκευτικού σχολείου, πιστεύω ότι θα εξεταστεί σίγουρα από το ελληνικό Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων το αίτημα και είναι πολύ πιθανό να ληφθούν μέτρα για τη διατήρηση της ισορροπίας μεταξύ των [μαθημάτων] στο πρόγραμμα σπουδών και των δύο θρησκευτικών σχολών», ανέφερε ο ίδιος.
Ο Χουσείνογλου δήλωσε ότι η αιτία που οδήγησε στην κατάληψη από του μαθητές έχει ξεκινήσει από τη δεκαετία του 1960, με την μεροληπτική πολιτική της Ελλάδας έναντι των μουσουλμανικών θρησκευτικών σχολών.
«Μέχρι τη δεκαετία του 2000, το καθεστώς μουσουλμανικών θρησκευτικών σχολών στη Δυτική Θράκη ήταν ασαφές», εξήγησε.
Ο Τούρκος «ειδικός» δήλωσε ότι σε αυτά τα σχολεία, ο αριθμός των μαθημάτων στα τουρκικά μειώθηκε μες την πάροδο των ετών, προκαλώντας ερωτήσεις σχετικά με το σκοπό των σχολείων.
Είπε επίσης ότι τα σχολεία ιδρύθηκαν κατά την οθωμανική εποχή, αρχικά με σκοπό την εκπαίδευση και την κατάρτιση των νέων για να γίνουν θρησκευτικοί αξιωματούχοι.
"Ωστόσο, στη σημερινή Ελλάδα, μετά από χρόνια κυβερνητικών αλλαγών στο εκπαιδευτικό σύστημα, λίγοι από τους αποφοίτους των σχολείων είχαν κάποια βαθιά κατάρτιση στη θεολογία. Έτσι, οι απόφοιτοι δεν έκαναν πολλά για να καλύψουν την τοπική ανάγκη για μουσουλμάνους κληρικούς», είπε ο Χουσείνογλου.
«Και αυτό δημιουργεί περισσότερες ερωτήσεις σχετικά με το καθεστώς, την ταυτότητα και το σκοπό των [σχολείων]», πρόσθεσε ο ίδιος.
Σύμφωνα με την απόφαση της Αθήνας, οι μαθητές των θρησκευτικών σχολών δεν θα κάνουν μαθήματα Τουρκικής γλώσσας στο τελευταίο έτος του γυμνασίου.
Ο Hasan Molla, επικεφαλής του σχολικού συμβουλίου στο ισλαμικό σχολείο στην Κομοτηνή, είπε "ότι οι μαθητές και οι γονείς τους απορρίπτουν την απόφαση του ελληνικού υπουργείου να υπάρχουν λιγότερα μαθήματα στα τουρκικά".
Ο Molla τόνισε ότι το σχολείο ανήκει στη μουσουλμανική-τουρκική μειονότητα, αλλά το καθεστώς του είναι ασαφές και το πρόγραμμα σπουδών του περιοδικά αλλάζει με αυθαίρετες κυβερνητικές αποφάσεις.
«Καθώς είναι θρησκευτικό ίδρυμα, δεχόμαστε τη μείωση των θρησκευτικών μαθημάτων», πρόσθεσε.
Το σχολικό συμβούλιο του θρησκευτικού σχολείου στην Κομοτηνή ανακοίνωσε την Πέμπτη ότι η ελληνική κυβερνητική πολιτική έκοψε συνολικά 63 ώρες διδασκαλίας στην τουρκική γλώσσα εβδομαδιαίως στα δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Η επικέντρωση όμως της Άγκυρας ειδικά σε αυτήν την περιοχή της Ελλάδος τώρα, έχει ξεκινήσει από τα υψηλά ιστάμενα κλιμάκια της τουρκικής πολιτικής και σίγουρα όχι τυχαία.
Υπενθυμίζουμε ότι σε συνέντευξή του πριν μερικές ημέρες στο CNN Türk, ο Τούρκος ΥΠΕΞ Μ.Τσαβούσογλου ανέφερε ότι η απόφαση του ΕΔΑΔ δεν συνάδει ούτε με άλλες αποφάσεις που έχει λάβει, ότι δεν είναι έννομη και ότι πρόκειται να αντιταχθούν σε αυτή ως Τουρκία.
Στο σημείο αυτό έφερε ως παράδειγμα την Ελλάδα, η οποία επίσης δεν συμμορφώνεται με τις αποφάσεις του ΕΔΑΔ για τη Δυτική Θράκη, όπως είπε, και ακόμη απαγορεύουν στη μειονότητα να χρησιμοποιεί τη λέξη ‘Τούρκος’.
Οι Τούρκοι πράττουν ότι μπορούν σε σχέση με την μουσουλμανική μειονότητα σε αντίθεση με την Ελλάδα που έχει αφήσει στο έλεος την ελληνική μειονότητα στην Τουρκία.
Σε παλαιότερο άρθρο μας αναφέραμε ότι σύμφωνα με έρευνα και σχετικό άρθρο της τουρκικής εφημερίδας Hurriyet Daily News, ο αριθμός των ελληνικών μειονοτικών σχολείων της χώρας είχε μειωθεί από 60-70 σχολεία το 1950 σε δέκα στη δεκαετία του 2000, ενώ σήμερα μόνο έξι τέτοια σχολεία εξακολουθούν να λειτουργούν.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο συνολικός αριθμός του ελληνικού πληθυσμού που ζει σήμερα στην Τουρκία είναι περίπου 3.000 και βαίνει μειούμενος ενώ η μουσουλμανική μειονότητα στην Δυτική Θράκη αυξάνεται και πληθύνεται.
Ο κ. Αντώνης Πατσιανός, επικεφαλής της Ένωσης των Ελληνικών ιδρυμάτων στην Τουρκία, είπε στην Hurriyet ότι, το μόνο σχολείο που άνοιξε τα τελευταία χρόνια ήταν το νηπιαγωγείο της Ίμβρου. Το σχολείο άνοιξε τις πόρτες του στο νησί Ίμβρος στις αρχές του 2017, προσκαλώντας τρία μικρά παιδιά.
Η έλλειψη μαθητών οδήγησε στο κλείσιμο των ελληνικών σχολείων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στις περιοχές του Kadikoy της Κωνσταντινούπολης, Κουρτουλούς και Φερίκιοϊ.
Τον Απρίλιο του 2011, με δικαστική απόφαση, το Υπουργείο Παιδείας της Τουρκίας απαγόρευσε το έργο των τριών ελληνικών σχολείων στην Κωνσταντινούπολη, ενός ιδιωτικού δημοτικού σχολείου στα Ταταύλα στη συνοικία Σισλί, ενός δημοτικού σχολείου στο Arnavutköy και ενός ακόμη σχολείου στην περιοχή Balat.
Εκτός από τα χαμηλά επίπεδα εγγραφής μαθητών, τα σχολεία της ελληνικής μειονότητας στην Τουρκία αντιμετωπίζουν επίσης οικονομικά προβλήματα που συνδέονται με την ιδιότητά τους ως ιδιωτικά ιδρύματα, κάτι που σημαίνει ότι η χρηματοδότηση μέσω δωρεών που μπορούν να πάρουν, θεωρούνται εισόδημα από τις τουρκικές αρχές.
Μέρος της λύσης μπορεί να είναι η αύξηση του αριθμού των φοιτητών που παρακολουθούν τα ελληνικά σχολεία προσελκύοντας σπουδαστές στους οποίους μπορούν να απονεμηθούν διπλώματα. Όπως είπε Έλληνας καθηγητής, είναι σημαντικό να βελτιώσουμε την ποιότητα των ελληνικών σχολείων και να διδάξουμε τα ελληνικά σε παιδιά από μικτές οικογένειες.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι όλα τα μειονοτικά σχολεία στην Τουρκία υπάγονται και λογοδοτούν στο Υπουργείο Παιδείας της χώρας το οποίο καθορίζει το αναλυτικό πρόγραμμα και διορίζει Τούρκους δασκάλους.
Επιπλέον, ο βοηθός διευθυντής του σχολείου πρέπει να είναι πολίτης της Τουρκίας. Τα μαθήματα γεωγραφίας και ιστορίας διδάσκονται στα τουρκικά και τα μαθήματα μουσικής, μαθηματικών και φυσικής διδάσκονται στην ελληνική γλώσσα.