Ο νικητής σε έναν μεγάλο διαγωνισμό φωτογραφίας αρνήθηκε το βραβείο του αποκαλύπτοντας ότι το έργο του είναι στην πραγματικότητα ένα δημιούργημα τεχνητής νοημοσύνης.
Η «φωτογραφία» που υπέβαλε στον διαγωνισμό ο γερμανός καλλιτέχνης Μπόρις Έλνταγκσεν με τίτλο «Pseudomnesia: The Electrician» κέρδισε την περασμένη εβδομάδα σε μία από τις ανοιχτές κατηγορίες του διαγωνισμού Sony World Photography Awards.
Ο ίδιος ωστόσο αποκάλυψε στη συνέχεια ότι χρησιμοποίησε τη φωτογραφία ως μια «δοκιμασία» για τους κριτές του διαγωνισμού και με απώτερο στόχο να ξεκινήσει μια σοβαρή συζήτηση για το μέλλον της φωτογραφίας ως τέχνη.
Οι διοργανωτές του βραβείου είπαν στο BBC ότι ο Έλγκντασεν «τους παραπλάνησε» σχετικά με τον βαθμό στον οποίο είχε γίνει χρήση AI. Σε δήλωση που δημοσίευσε στον ιστότοπό του, ο καλλιτέχνης παραδέχτηκε ότι ήταν αρκετά παράτολμο το εγχείρημά του, ευχαριστώντας τους κριτές «που επέλεξαν την εικόνα του, με αποτέλεσμα να έρθει αυτή η ιστορική στιγμή».
Επίσης εξέφρασε αμφιβολίες ως προς το αν κάποιος στην κριτική επιτροπή «γνώριζε ή υποψιαζόταν» την αλήθεια για την εικόνα που υπέβαλε.
«Οι εικόνες AI και οι φωτογραφίες δεν πρέπει να συναγωνίζονται σε τέτοιου είδους διοργανώσεις... Πρόκειται για διαφορετικά πράγματα. Το ΑΙ δεν είναι φωτογραφία. Συνεπώς δεν μπορώ να δεχτώ το βραβείο» αναφέρει επιπλέον στη δήλωσή του ο φωτογράφος.
Η εικόνα του Γερμανού καλλιτέχνη που κέρδισε το βραβείο δείχνει ένα ασπρόμαυρο πορτραίτο δυο γυναικών από διαφορετικές γενιές. Ωστόσο, όπως λέει και ο ίδιος στη δήλωσή του, γίνεται εμφανές σχεδόν κατευθείαν στον θεατή ότι «κάτι δεν πάει καλά». Αυτό το «κάτι» είναι το γεγονός ότι δεν πρόκειται για φωτογραφία που τράβηξε ένας άνθρωπος, αλλά μια εικόνα «συνθετικής παραγωγής».