Η παραπληροφόρηση και η προώθηση της διστακτικότητας απέναντι στο εμβόλιο περιλαμβάνει αναρτήσεις σε ομάδες του Facebook, οι οποίες ισχυρίζονται ότι παιδιά «δολοφονούνται από πειραματικά εμβόλια που πιέζονται να κάνουν» και λογαριασμός στο Instagram που προωθεί ντοκιμαντέρ του Άντριου Γουέικφιλντ, πρόσωπο-κλειδί στην προώθηση της απαξιωμένης σύνδεσης του εμβολίου της ιλαράς με τον αυτισμό
Οι 20 λογαριασμοί, σελίδες και γκρουπ έχουν εντοπιστεί από τον οργανισμό που παρακολουθεί τη διαδικτυακή παραπληροφόρηση, NewsGuard. Από τον Σεπτέμβριο του 2020 η NewsGuard έχει υποβάλλει τακτικές εκθέσεις στον Παγκόσμιο Οργανισμό υγείας, μετά από αίτημα του ΠΟΥ να επισημαίνει τα social mediaκαι άλλες ψηφιακές πλατφόρμες που διαδίδουν ψεύδη για τον κορονοϊό.
Στη έκθεση που δημοσίευσε την Τρίτη, η NewsGuard αναφέρει, σύμφωνα με τον Guardian, ότι 20 ιστοσελίδες που παρακολουθούσε εκείνη την περίοδο κέρδισαν συνολικά 372.670 ακολούθους. Η έρευνα έχει σταλεί στον ΠΟΥ.
Η έρευνα της NewsGuard επισημαίνει κάποιες ισχυρές πηγές σκεπτικισμού για το εμβόλιο, όπως οι σελίδες στο Facebook του Ρόμπερτ Φ. Κένεντι Τζιούνιορ, διάσημος αντιεμβολιαστής και του Ζόζεφ Μερκόλα, γιατρού της εναλλακτικής ιατρικής, καθώς και λιγότερο γνωστές πηγές όπως ο λογαριασμός France Soir στο Instagram.
Ο Κένεντι έχει απαγορευτεί από το Instagram για τη στάση του σχετικά με τον εμβολιασμό, από τον Φεβρουάριο, ωστόσο, η σελίδα του στο Facebook και ο λογαριασμός στο Instagram του Μερκόλα κέρδισαν περισσότερους από 140.000 ακολούθους από τον Φεβρουάριο, σύμφωνα με τη NewsGuard. Ο Μερκόλα είχε δηλώσει ότι έχει «κάθε δικαίωμα να ενημερώνω το κοινό με το να μοιράζομαι την ιατρική που έρευνα».
Το Facebook δέχτηκε πίεση να απαγορεύσει τον Κένεντι, τον ανιψιό του προέδρου Τζον Φ. Κένεντι, τον Μάρτιο όταν κυκλοφόρησε ντοκιμαντέρ, το «Ιατρικός Ρατσισμός», το οποίο έχει ενοχοποιηθεί ότι αναζητά την προώθηση της δυσπιστίας στον εμβολιασμό ανάμεσα στους μαύρους Αμερικανούς. Ο Κένεντι είχε δηλώσει ότι το φιλμ «δίνει τη δυνατότητα σε όλους τους Αμερικανούς να απαιτούν τα ασφαλέστερα εμβόλια».
Facebook και Instagram ανήκουν στη Meta, την εταιρεία που μέχρι την αλλαγή ονόματος την περασμένη εβδομάδα, ήταν γνωστή ως Facebook.
Ο εκτελεστικός διευθυντής της NewsGuard για το Ηνωμένο Βασίλειο, Άλεξ Καρντιέρ, δήλωσε ότι Facebook και Instagram απέτυχαν να προστατεύσουν τους χρήστες τους από την παραπληροφόρηση για τον κορονοϊό και το εμβόλιο, παρά το γεγονός ότι έχει προειδοποιηθεί «επανειλημμένα».
Όπως δήλωσε: «Το μάντρα της εταιρείας για “δέσμευση με κάθε κόστος” σημαίνει ότι οι πηγές παραπληροφόρησης συνεχίζουν να ανθίζουν, παρά τις προειδοποιήσεις από το NewsGuard και τον σαφή κίνδυνο για τους χρήστες. Το Facebook έδωσε στον εαυτό του ένα νέο όνομα, αλλά η προώθηση της παραπληροφόρησης παραμένει η ίδια».
Εκπρόσωπος της Meta ανέφερε ότι η εταιρεία ενθαρρύνει τους χρήστες των πλατφορμών της να εμβολιαστούν και λαμβάνει δράση κατά της παραπληροφόρησης.
«Κατά τη διάρκεια της πανδημίας αφαιρέσαμε πάνω από 20εκατ. κομμάτια επιβλαβούς παραπληροφόρησης και κατεβάσαμε περιεχόμενο που προσδιόριζε η έκθεση και παραβίαζε τους κανόνες. Συνολικά έχουμε απαγορεύσει περισσότερους από 3.000 λογαριασμούς, σελίδες και ομάδες για επανειλημμένη παραβίαση των κανόνων μας. Επίσης, επισημαίνουμε όλες τις αναρτήσεις σχετικά με τα εμβόλια με ακριβείς πληροφορίες και συνεργαστήκαμε με ανεξάρτητους ελεγκτές δεδομένων για να επισημάνουμε 190 εκατομμύρια δημοσιεύσεις ως ψευδείς».
Σε μία προσπάθεια να καθησυχάσουν τους χρήστες για την αποτελεσματικότητα των εμβολίων, αρκετές σελίδες του Facebook που επισημάνθηκαν από τη NewsGuard περιείχαν ετικέτες Facebookπου κατευθύνουν τους χρήστες σε σελίδα του ΠΟΥ για τα εμβόλια ή στη σελίδα του κέντρου πληροφοριών της COVID-19.
Η Meta ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι εντείνει τις προσπάθειες προώθησης του εμβολιασμού στα παιδιά μέσω των εφαρμογών της.