Τεχνολογία

Οι "βαρόνοι" του Διαστήματος: Μπέζος, Μασκ και Μπράνσον - Ποιος κερδίζει;

Οι Τζεφ Μπέζος, Ίλον Μασκ και Ρίτσαρντ Μπράνσον έχουν συνολική καθαρή αξία 400 δισεκατομμυρίων δολαρίων, περίπου το μέγεθος του ΑΕΠ ολόκληρου του έθνους της Ιρλανδίας. Και οι τρεις άνδρες αποφάσισαν να βάλουν τεράστια ποσά του πλούτου τους για να κυνηγήσουν τα όνειρά τους στο Διάστημα, δημιουργώντας έναν σύγχρονο διαστημικό αγώνα στον οποίο οι εξαιρετικά πλούσιοι άντρες - και όχι οι χώρες - στοχεύουν τα αστέρια.

Οι διαστημικές εταιρείες που ιδρύθηκαν από τους τρεις δισεκατομμυριούχους έχουν ελαφρώς διαφορετικούς στόχους και ποικίλα οράματα για το πώς να τους επιτύχουν. Αλλά ποτέ η δυναμική των Μπράνσον, Μασκ και Μπέζος δεν εμφανίστηκε πιο ανταγωνιστική από όταν ο Μπράνσον ανακοίνωσε νωρίτερα αυτό το μήνα ότι θα πάει στο διάστημα μια βόλτα, λίγο πριν ο Μπέζος ανεβεί στον δικό του πύραυλο.

Η πτήση του Μπράνσον απογειώθηκε χωρίς εμπόδια, ενώ ο Μπέζος "έφτασε στα αστέρια" στις 20 Ιουλίου. Αλλά ποιος δισεκατομμυριούχος κερδίζει πραγματικά αυτόν τον λεγόμενο διαστημικό αγώνα;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Οι διαστημικοί βαρόνοι

Ο Τύπος τους έχει ονομάσει ως τους τρεις λεγόμενους διαστημικούς βαρόνους λόγω των ομοιοτήτων τους: Όλοι έκαναν την περιουσία τους σε άλλες βιομηχανίες πριν θέσουν στόχους τις εξωγήινες επιχειρήσεις: o Μασκ σε online πληρωμές και ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ο Μπέζος με την Amazon και ο Μπράνσον με την αυτοκρατορία του με την Virgin. Και όλοι ίδρυσαν τις εταιρείες τους με λίγα χρόνια διαφορά ο ένας από τον άλλο και έγιναν τα πιο αναγνωρίσιμα πρόσωπα στον διαστημικό αγώνα του 21ου αιώνα, στον οποίο οι τιτάνες της ιδιωτικής βιομηχανίας ανταγωνίζονται ο ένας τον άλλον στο διάστημα, αντί των δυτικών κυβερνήσεων που ανταγωνίζονταν τις ανατολικές κυβερνήσεις, όπως η μάχη για το διάστημα ΗΠΑ -Ρωσίας του περασμένου αιώνα.

Αλλά σίγουρα δεν είναι οι μόνοι παίκτες στο παιχνίδι, και μπορεί να μην είναι οι μόνοι διαστημικοί βαρόνοι για πολύ καιρό. Υπάρχουν εκατοντάδες διαστημικά ξεκινήματα σε όλες τις Ηνωμένες Πολιτείες και τον κόσμο που επικεντρώνονται στα πάντα, από δορυφορική τεχνολογία έως ξενοδοχεία σε τροχιά. Η SpaceX, η Blue Origin και η Virgin έχουν ωφεληθεί επίσης πολύ μέσω συνεργασιών με τη NASA και τον αμερικανικό στρατό και περιστασιακά συνεργάζονται με παλαιότερες αεροδιαστημικές εταιρείες, όπως η Boeing και η Northrop Grumman και η United Launch Alliance.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έλον Μόσκ

Εάν υπάρχει ένας αγώνας σε εξέλιξη, οι οπαδοί του διαστήματος είναι συνήθως οι πρώτοι που δηλώνουν το SpaceX ως τον πρώτο. Το εγχείρημα του Μασκ, που ξεκίνησε το 2002, έχει κατασκευάσει πυραύλους ικανούς να μεταφέρουν δορυφόρους και άλλα φορτία στην τροχιά της Γης, ένα ταξίδι που απαιτεί ταχύτητες που ξεπερνούν τα 17.000 μίλια την ώρα, ενώ δημιούργησε έναν αστερισμό 1.500 δορυφόρων, έχει βρει πώς να προσγειώσει και να επαναχρησιμοποιήσει μεγάλο μέρος του υλικού του μετά από πτήση και κέρδισε μαζικά στρατιωτικά συμβόλαια της NASA και των ΗΠΑ.

Δημιούργησε και πέταξε τον πιο ισχυρό πύραυλο σε λειτουργία, πραγματοποίησε συγχρονισμένες προσγειώσεις και ανέπτυξε ένα διαστημικό σκάφος που μετέφερε με επιτυχία αστροναύτες στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό. Τώρα το SpaceX εργάζεται για τη δημιουργία ενός διαστημικού σκάφους που θα μεταφέρει τους ανθρώπους στο φεγγάρι και στον Άρη.

Εν τω μεταξύ, ούτε οι εταιρείες του Μπράνσον ούτε του Μπέζος κατάφεραν να μεταφέρουν αστροναύτες σε τροχιά.

Στην πορεία, ο SpaceX συγκέντρωσε μια ένθερμη βάση υποστηρικτών που υπερασπίστηκαν κάθε κίνηση του. Αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το SpaceX υπήρξε συχνά πρωτοπόρος στον εμπορικό διαστημικό τομέα σπάζοντας ρεκόρ, γράφοντας ιστορία και πραγματοποιώντας πράγματα που οι επαγγελματίες του κλάδου έκριναν κάποτε ανέφικτα.

Αλλά από την άλλη πλευρά, ο ίδιος ο Μασκ δεν έχει ταξιδέψει στο διάστημα, ούτε έχει πει πότε θα το κάνει ή αν είναι πρόθυμος να αναλάβει τον κίνδυνο σύντομα. Το πιο αξιοσημείωτο σχόλιό του σχετικά με το θέμα ήταν ότι "θα ήθελε να πεθάνει στον Άρη".

Ο Μασκ, ο δεύτερος πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο, έχει επίσης ασκήσει κριτική στους αντιπάλους του για την απόπειρα δημιουργίας κερδών, σε αντίθεση με το SpaceX, το οποίο έχει δηλωμένο στόχο "να κάνει τη ζωή πολυπλανητική".

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Τζεφ Μπέζος

Ίδρυσε το Blue Origin το 2000 - έξι χρόνια μετά την εκκίνηση της Amazon - και του έδωσε το σύνθημα "gradatim ferociter", μια λατινική φράση που μεταφράζεται σε "βήμα - βήμα, άγρια". Η μασκότ της εταιρείας είναι επίσης μια χελώνα, που αποτίει φόρο τιμής στον μύθο με τη χελώνα και τον λαγό που έκανε την "αργή και σταθερή νίκη" .

"Η μασκότ μας είναι η χελώνα επειδή πιστεύουμε ότι το να είσαι αργός είναι και ομαλός και το να είσαι ομαλός σε κάνει γρήγορο", δήλωσε ο Μπέζος

Για χρόνια, η εταιρεία λειτούργησε με σχεδόν απόλυτη μυστικότητα. Αλλά τώρα οι στόχοι του είναι αρκετά ξεκάθαροι: Ο Μπέζος, ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο, θέλει τελικά να στείλει τους ανθρώπους να ζήσουν και να εργαστούν σε περιστρεφόμενες διαστημικές αποικίες για να επεκτείνουν την ανθρώπινη ζωή, αφού η Γη φτάσει σε μια θεωρητικά ενεργειακή κρίση . Και ξεκίνησε το Blue Origin για να αναπτύξει φθηνότερες τεχνολογίες πυραύλων και διαστημικών σκαφών που θα ήταν απαραίτητες για τη δημιουργία τέτοιων εξωγήινων κατοικιών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η εταιρεία έχει επίσης καταρτίσει σχέδια για ένα σεληνιακό εκφορτωτή και θα συνεργαστεί με τη NASA και άλλους για τη δημιουργία μιας βάσης στη σελήνη.

Το New Shepard - ο πλήρως αυτόνομος, επαναχρησιμοποιούμενος, πύραυλος της Blue Origin - προοριζεται να αποτελέσει ένα πρώιμο βήμα προς τη δημιουργία τεχνολογίας σεληνιακής προσγείωσης, βοηθώντας την εταιρεία να μάθει πώς να προσγειώνει με ασφάλεια ένα μικρό διαστημικό σκάφος στο φεγγάρι. Ωστόσο, η εταιρεία παραπέμπει επίσης το όχημά της New Shepard σε μια επιχείρηση διαστημικού τουρισμού στην οποία μπορεί να πουλήσει εισιτήρια σε πλούσιους αναζητητές συγκινήσεων - και αυτός είναι ο πυρήνας της.

Ο Μπέζος πήγε ψηλότερα από τον πύραυλο του Μπράνσον, πάνω από τη Γραμμή Kàrmàn σε υψόμετρο 100 χιλιομέτρων (62 μίλια), το διεθνώς αναγνωρισμένο όριο του διαστήματος, σε αντίθεση με το διαστημικό αεροπλάνο του Μπράνσον το οποίο ξεπέρασε τα 50 μίλια, αυτό που η κυβέρνηση των ΗΠΑ αναγνωρίζει ως διάστημα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αλλά στο παρασκήνιο, το Blue Origin εξακολουθεί να εργάζεται σε πιο φιλόδοξες τεχνολογίες. Έχει σχεδιάσει σχέδια για έναν τεράστιο πύραυλο τροχιάς που ονομάζεται New Glenn. Πωλεί επίσης τους κινητήρες για τον πύραυλο New Glenn στην παλαιά αεροδιαστημική εταιρεία United Launch Alliance, η οποία είναι κοινοπραξία μεταξύ της Lockheed Martin και της Boeing. Και επίσης αποκάλυψε μια ιδέα για το Blue Moon, το σεληνιακό όχημα.

Ξεχωριστά, η Amazon ανακοίνωσε σχέδια για τη δημιουργία ενός αστερισμού δορυφόρων με διαδικτυακή ακτινοβολία, όπως το Starlink του SpaceX. Αν και το Starlink που στην πραγματικότητα βασιζεται σε ιδέες που επιχειρήθηκαν για πρώτη φορά στη δεκαετία του 1990, και ο Μασκ κατηγορεί συχνά τον Μπέζος ότι τον αντιγράφει.

Ρίτσαρντ Μπράνσον

Τον τελευταίο καιρό ωστόσο, η αντιπαλότητα του Μπράνσον και του Μπέζος κατέστη κεντρική.

Η Virgin Galactic του Μπράνσον ιδρύθηκε με σχεδόν το ίδιο επιχειρηματικό σχέδιο με το Blue Origin και το New Shepard: πάρτε πελάτες που πληρώνουν για υπερηχητικές πτήσεις στην άκρη του διαστήματος. Η τεχνολογία της Virgin Galactic φαίνεται πολύ διαφορετική - κάνοντας χρήση ενός διαστημικού αεροπλάνου με φτερά και όχι ενός πυραύλου και κάψουλας - αλλά ο βραχυπρόθεσμος στόχος είναι πρακτικά πανομοιότυπος.

Ο Μπράνσον ξεκίνησε αγώνα και άλλαξε τα σχέδια δοκιμαστικής πτήσης για να φτάσει στο διάστημα πριν από την πτήση του Μπέζος στις 20 Ιουλίου.

Αν και ο Μπράνσον είχε δεσμευτεί εδώ και πολύ καιρό να είναι ο πρώτος διαστημικός βαρόνος που πραγματικά ταξιδεύει στο διάστημα, αντιμετώπισε πολλά μεγάλα εμπόδια . Ένα τραγικό ατύχημα κατά τη διάρκεια μιας δοκιμαστικής πτήσης του SpaceShipTwo της εταιρείας το 2014 σκότωσε έναν από τους πιλότους. Και μια σειρά από άλλες τεχνικές δυσκολίες έπρεπε να διευθετηθούν πριν η εταιρεία ήταν έτοιμη να θεωρήσει το διαστημικό σκάφος αρκετά ασφαλές για να πετάξει ο Μπράνσον.

Επιπλέον, στη μάχη Μπράνσον εναντίον του Μπέζος, ο Μπράνσον καυχιέται για κάτι ακόμη: Η Virgin Galactic έχει ήδη κάνει απλούς ανθρώπους αστροναύτες. Επειδή το όχημα απαιτεί δύο πιλότους, έχει πετάξει με μερικούς υπαλλήλους της Virgin Galactic ως μέλη πληρώματος σε δοκιμαστικές πτήσεις.

Η Virgin Orbit του Μπράνσον, η οποία ξεκίνησε από την Virgin Galactic το 2017, έστειλε την πρώτη παρτίδα δορυφόρων σε τροχιά τον Ιανουάριο. Αν και το LauncherOne της Virgin Orbit δεν είναι τόσο ισχυρό όσο οι πυραύλοι Musk's Falcon 9s ή του Μπέζος, θεωρείται ηγέτης της βιομηχανίας σε έναν εξειδικευμένο αγώνα για την ανάπτυξη πυραύλων σχεδιασμένων ειδικά για τη μεταφορά μικρών δορυφόρων στο διάστημα.

Η Virgin Galactic έχει επίσης μερικά τολμηρά μακροπρόθεσμα σχέδια, συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας ενός υπερηχητικού αεριωθούμενου αεροπλάνου που θα μπορεί να μεταφέρει ανθρώπους μεταξύ πόλεων με ταχύτητες.

Το συμπέρασμα

Συνοψίζοντας: Και οι τρεις δισεκατομμυριούχοι έχουν παρόμοιες αλλά ξεχωριστές εξωγήινες φιλοδοξίες και στόχος είναι ο ιδιωτικός τομέας να μεταφέρει δορυφόρους, άτομα ή φορτία στο διάστημα φθηνότερα και γρηγορότερα από ό, τι ήταν δυνατό τις προηγούμενες δεκαετίες. Αλλά ο αγώνας μπορεί επίσης να είναι εξίσου ίδιος με τις εκκεντρικές προσωπικότητες και τον εγωισμό μερικών από τους πλουσιότερους άντρες του κόσμου.

 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ελληνοτουρκικά 0

Αποκάλυψη: Αυτές είναι οι περιοχές του Αιγαίου που οι Τούρκοι θέλουν να υφαρπάξουν από την Ελλάδα στην «μοιρασιά» ΑΟΖ-υφαλοκρηπίδας

Η Τουρκία, επιδιώκει την περιορισμένη επέκταση των Ελληνικών χωρικών υδάτων στο Αιγαίο, διαφοροποιούμενη γεωγραφικά...