Περιβάλλον

Η υπερθέρμανση του πλανήτη θα μπορούσε να απελευθερώσει θανατηφόρους ιούς που διατηρούνται στον πάγο

Η κλιματική αλλαγή θα μπορούσε να προκαλέσει μια «ιογενή διάχυση» από την Αρκτική, όπου οι ιοί που είχαν διατηρηθεί στο παρελθόν στον πάγο θα μπορούσαν να έρθουν σε επαφή με νέους ξενιστές από άλλα περιβάλλοντα, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη, αναφέρει το Γαλλικό Πρακτορείο.

Οι ιοί χρειάζονται έναν ξενιστή (άνθρωπο, ζώο, φυτό, λειχήνα) για να αναπαραχθούν και να εξαπλωθούν, χρησιμοποιώντας, εάν είναι απαραίτητο, τον ξενιστή που έχει χαμηλό ανοσοποιητικό, όπως έδειξε η πρόσφατη πανδημία COVID-19 στη σχέση της με τον άνθρωπο.

Οι Καναδοί ερευνητές προσπάθησαν να ανακαλύψουν εάν η κλιματική αλλαγή θα μπορούσε να ευνοήσει ένα τέτοιο σενάριο στο αρκτικό περιβάλλον της λίμνης Hazen που βρίσκεται στο ακραίο βόρειο τμήμα του Καναδά και είναι η μεγαλύτερη λίμνη πέρα ​​από τον Αρκτικό Κύκλο.

Καναδοί επιστήμονες πήραν δείγματα από την κοίτη ενός ποταμού που τροφοδοτεί τη λίμνη Hazen κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού που λιώνουν οι πάγοι, καθώς και από τον πυθμένα της λίμνης. Έπρεπε να τρυπήσουν μέσα από ένα στρώμα πάγου δύο μέτρων πριν φτάσουν στον πυθμένα της λίμνης καλυμμένης με παγωμένο νερό, που βρίσκεται σε βάθος σχεδόν 300 μέτρων.

Με τη βοήθεια σχοινιών, ένα snowmobile ανέσυραν στη συνέχεια τα ιζήματα του δείγματος, τα οποία αλληλουχήθηκαν για το DNA και το RNA τους, τα οποία αποτελούν τον γενετικό κώδικα και επίσης το εργαλείο για την αναπαραγωγή της ζωής. «Αυτό μας επέτρεψε να αναγνωρίσουμε τους ιούς που βρίσκονται σε ένα δεδομένο περιβάλλον και τους πιθανούς ξενιστές που βρίσκονται εκεί», εξήγησε ο Stephane Aris-Brosou, αναπληρωτής καθηγητής στη Σχολή Βιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Οτάβα, ο οποίος συντόνισε τη μελέτη. Στη συνέχεια, η καναδική ομάδα προσπάθησε να ανακαλύψει τον βαθμό στον οποίο οι ιοί είναι πιθανό να αλλάζουν ξενιστές εξετάζοντας το ισοδύναμο των γενεαλογικών τους δέντρων.

Παρόμοιες γενεαλογίες υποδηλώνουν ότι ο ιός συνεξελίχτηκε με τον ξενιστή του, ενώ η παρουσία διαφορών δείχνει ότι ο ιός ήταν σε θέση να αλλάξει ξενιστές. Και αν ένας ιός το έχει κάνει τουλάχιστον μία φορά, τότε είναι πιθανό να το κάνει ξανά. Οι αναλύσεις έδειξαν μεγάλες διαφορές μεταξύ των γενεαλογικών δέντρων των ιών και εκείνων των ξενιστών τους στα ιζήματα που εξήχθησαν από τον πυθμένα της καναδικής λίμνης.

Αυτές οι διαφορές ήταν λιγότερο έντονες στην κοίτη του ποταμού που τροφοδοτεί τη λίμνη. Οι ερευνητές υποπτεύονται ότι το νερό από το λιώσιμο των παγετώνων διαβρώνει τα ιζήματα, περιορίζοντας έτσι τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των ιών και των πιθανών ξενιστών τους. Αντίθετα, η επιτάχυνση της τήξης των παγετώνων που τροφοδοτούν τη λίμνη αύξησε επίσης την ποσότητα των ιζημάτων που μεταφέρονται.

«Αυτή η διαδικασία θα φέρει σε επαφή ξενιστές και ιούς που κανονικά δεν θα μπορούσαν να έρθουν σε επαφή», εξήγησε η Audrée Lemieux. Οι συγγραφείς της μελέτης, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό της βιολογικής έρευνας Proceedings B, που εκδόθηκε από τη Βασιλική Εταιρεία, δήλωσαν ότι δεν προβλέπουν ιογενή διαρροή ή πανδημία.

«Η πιθανότητα δραματικών γεγονότων παραμένει πολύ χαμηλή», λέει η Audrée Lemieux. Ωστόσο, σύμφωνα με Καναδούς ερευνητές, αυτός ο κίνδυνος θα μπορούσε να αυξηθεί καθώς το κλίμα της Γης συνεχίζει να θερμαίνεται, καθώς νέοι οικοδεσπότες θα μπορούσαν να τολμήσουν σε αφιλόξενες περιοχές στο παρελθόν. «Θα μπορούσε εξίσου να είναι τσιμπούρια ή κουνούπια ή άλλα ζώα, αλλά και βακτήρια και ιοί», πρόσθεσε η Audrée Lemieux. Η πιθανότητα διαρροής του ιού είναι «εντελώς απρόβλεπτη, καθώς και οι συνέπειές της, οι οποίες μπορεί να ποικίλλουν από καλοήθη χαρακτήρα σε αληθινή πανδημία», πρόσθεσε ο Καναδός ερευνητής.

Κοινωνία 0