Περιβάλλον
Ενημερώθηκε στις:

Διάστημα: Αστεροειδής προσέκρουσε στην ατμόσφαιρα δύο ώρες μετά την ανακάλυψή του - Έρχονται και άλλοι

Ένας αστεροειδής χτύπησε τη Γη το Σαββατοκύριακο, μόλις δύο ώρες μετά την ανακάλυψή του.

Ονομάστηκε ως 2022 EB5 , το μικρό βραχώδες αντικείμενο έπληξε τον πλανήτη στις 11 Μαρτίου βόρεια της Ισλανδίας, σύμφωνα με πολλούς αστρονόμους στο διαδίκτυο

Με πλάτος μόλις τρία μέτρα, το 2022 EB5 είχε περίπου το μισό μέγεθος μιας μέσης αρσενικής καμηλοπάρδαλης, η οποία μεγαλώνει σε ύψος περίπου πέντε έως έξι μέτρων. Ως εκ τούτου, ήταν απίθανο να προκαλέσει οποιαδήποτε ζημιά αν είχε επηρεάσει τον πλανήτη.

Το 2022 EB5 είχε καεί ακίνδυνα στην ατμόσφαιρα και είναι άγνωστο εάν κάποια υπολειμματικά θραύσματα έχουν σωθεί άθικτα. Κάποιοι στην Ισλανδία ανέφεραν ότι άκουσαν μια έκρηξη ή είδαν μια λάμψη φωτός περίπου αυτή τη στιγμή, και ο Διεθνής Οργανισμός Μετεωριτών αναζητά αναφορές μαρτύρων για οποιονδήποτε μπορεί να έχει δει οτιδήποτε.

Ο ίδιος ο αστεροειδής ανακαλύφθηκε μόλις δύο ώρες πριν από την πρόσκρουση από τον Ούγγρο αστρονόμο Krisztián Sárneczky.

Κίνδυνοι από αστεροειδείς

Οι αστεροειδείς είναι δυνητικά μία από τις πιο επικίνδυνες φυσικές καταστροφές που θα μπορούσε να βιώσει ο πλανήτης, ειδικά επειδή δεν υπάρχει επί του παρόντος άμεσος τρόπος να τους σταματήσουμε.
Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Επιστήμης Davidson, του εκπαιδευτικού βραχίονα του Ινστιτούτου Επιστήμης Weizmann του Ισραήλ, ένας αστεροειδής με διάμετρο άνω των 140 μέτρων θα απελευθέρωσε ποσότητα ενέργειας τουλάχιστον χίλιες φορές μεγαλύτερη από εκείνη που απελευθερώθηκε από την πρώτη ατομική βόμβα εάν προσκρούσει Γη.
Κάτι ακόμη μεγαλύτερο –πάνω από 300 μέτρα πλάτος όπως ο αστεροειδής Apophis– θα μπορούσε να καταστρέψει μια ολόκληρη ήπειρο. Ένας αστεροειδής σε πλάτος άνω του ενός χιλιομέτρου –όπως ο 138971 (2001 CB21), που πέταξε δίπλα από τη Γη στις αρχές Μαρτίου– θα μπορούσε να προκαλέσει έναν παγκόσμιο κατακλυσμό.
Ωστόσο, ακόμη και οι μικροί αστεροειδείς έχουν τη δυνατότητα να προκαλέσουν ζημιά.
Η τελευταία πρόσκρουση αστεροειδούς πριν από το 2022 EB5 ήταν το 2013 όταν ένας μικρός αστεροειδής πλάτους 17-20 μέτρων προσέκρουσε, εξερράγη πάνω από το Τσελιάμπινσκ της Ρωσίας. Αν και η ίδια η πρόσκρουση δεν ήταν σοβαρή, το ωστικό κύμα προκάλεσε τη θραύση χιλιάδων παραθύρων και είδαν πολλούς τραυματίες και χρήζουν ιατρικής βοήθειας λόγω του θρυμματισμένου γυαλιού.

Για αυτόν τον λόγο, οι επιστήμονες σε όλο τον κόσμο έχουν εργαστεί για να μελετήσουν τους πολλούς αστεροειδείς στο διάστημα και να τους καταλογίσουν, υπολογίζοντας τις τροχιές τους και προβλέποντας τυχόν πιθανά συμβάντα πρόσκρουσης.

Και είναι πολλοί από αυτούς. Οι αστεροειδείς αποτελούν έναν από τους πιο πολυάριθμους τύπους αντικειμένων στο ηλιακό σύστημα. Επί του παρόντος, πάνω από 1.113.000 αστεροειδείς είναι γνωστό ότι υπάρχουν στο ηλιακό σύστημα, σύμφωνα με τη NASA, αλλά αυτοί είναι μόνο αυτοί που έχουν οριστικά εντοπιστεί, με τους ειδικούς να βρίσκουν πάντα περισσότερους.
Ευτυχώς, μπορούν συνήθως να αναγνωριστούν λόγω των πολλών ισχυρών τηλεσκοπίων που έχουν στη διάθεση των αστρονόμων. Ωστόσο, δεν είναι όλοι.

Οι αστεροειδείς που δεν βλέπετε να έρχονται

Το 2019, ένας αστεροειδής 100 μέτρων που ονομάστηκε 2019 ΟΚ πέρασε πέρα ​​από τη Γη σε απόσταση μόλις 70.000 χιλιομέτρων.
Σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο ακαδημαϊκό περιοδικό Icarus με κριτές στις αρχές του 2022, αυτό συνέβη επειδή ορισμένοι αστεροειδείς μπορούν ουσιαστικά να περάσουν κρυφά μέσα από ένα μεταφορικό τυφλό σημείο . Ουσιαστικά, φαίνεται να κινούνται πολύ πιο αργά από ό,τι στην πραγματικότητα. Πλησιάζοντας τη Γη από ένα συγκεκριμένο μέρος του ανατολικού ουρανού, αυτοί οι αστεροειδείς θα μπορούσαν να εμφανίζονται ακίνητοι γύρω από την τροχιά.

Αλλά αυτός είναι μόνο ένας λόγος.
Τον Σεπτέμβριο του 2021, ο αστεροειδής 2021 SG πέρασε από τη Γη σε εξαιρετικά κοντινή απόσταση. Ωστόσο, οι επιστήμονες δεν το είδαν ποτέ να έρχεται – στην πραγματικότητα, το είδαν μόνο αφού είχε ήδη πετάξει. Αυτό συνέβη ξανά τον Οκτώβριο, όταν το 2021 UA1 , το οποίο είχε μόλις δύο μέτρα πλάτος, εντοπίστηκε αφού πέταξε δίπλα από τη Γη σε απόσταση μόλις 3.000 χιλιομέτρων.
Ο αστεροειδής που εξερράγη πάνω από το Τσελιάμπινσκ είχε επίσης περάσει απαρατήρητος.
Ο λόγος για αυτό είναι ότι, σε αντίθεση με άλλους αστεροειδείς που πλησιάζουν τη Γη καθώς κατευθύνονται προς τον Ήλιο, αυτοί προέρχονταν από την κατεύθυνση του Ήλιου. Η λάμψη από το φως του Ήλιου καθιστά δύσκολο τον εντοπισμό αυτών των αστεροειδών.

Γιατί το 2022 EB5 δεν έγινε αντιληπτό μόλις δύο ώρες πριν;

Δεν ήταν για κανέναν από τους προαναφερθέντες λόγους. Αντίθετα, σύμφωνα με τον αστρονόμο του Ινστιτούτου Επιστήμης Weizmann, Δρ. David Polishook – ο οποίος είναι επίσης μέρος της αποστολής Double Asteroid Redirection Test (DART) της NASA, η πρώτη σημαντική προσπάθεια δοκιμής μιας μεθόδου για να σταματήσει μια πρόσκρουση αστεροειδούς – δεν έγινε αντιληπτή απλώς και μόνο επειδή του μεγέθους του.
"Ήταν ένας μικροσκοπικός βράχος. Αντανακλά λίγο φως από τον Ήλιο - είναι δύσκολο να τον αναγνωρίσεις", εξήγησε ο Polishook.
Πρόσθεσε ότι αυτή είναι μόλις η πέμπτη φορά που ένας αστεροειδής εντοπίστηκε πριν χτυπήσει τη Γη.
"Η πρόσκρουση δεν προκάλεσε ζημιές, πέφτοντας στη θάλασσα μεταξύ Νορβηγίας και Ισλανδίας. Ωστόσο, φανταστείτε ότι θα είχε συντριβεί λίγες ώρες νωρίτερα πάνω από τη Ρωσία", δήλωσε ο Polishook. «Με τη συνεχιζόμενη κρίση, η Ρωσία θα την είχε αναγνωρίσει ως αστεροειδή ή ως πύραυλο και θα είχε απαντήσει με τους δικούς της πυραύλους;»

Ερχόμενοι αστεροειδείς!

Όμως, ενώ το 2022 EB5 έχει επηρεάσει ακίνδυνα τον πλανήτη, περισσότεροι αστεροειδείς κατευθύνονται προς την κατεύθυνση μας – στην πραγματικότητα, αρκετοί πρόκειται να περάσουν από τη Γη σήμερα.
Ορισμένοι ως 2022 DX2, 2022 DR3, 2018 GY, 2022 ES3 και 2022 EO4, καθένας από αυτούς τους αστεροειδείς είναι πολύ μικρός, κυμαίνονται μεταξύ 9,6 μέτρων και 71 μέτρων πλάτους και πιθανότατα θα περάσουν ακίνδυνα από τον πλανήτη, σύμφωνα με τον ιχνηλάτη της NASA Στην πραγματικότητα, είναι πιθανό κάποιοι να το έχουν ήδη κάνει πριν από πολύ καιρό.
Ωστόσο, ένα από αυτά, το 2022 ES3, θα πλησιάσει πολύ πιο κοντά από τα υπόλοιπα, που θα περάσει από τη Γη σε απόσταση περίπου 334.000 χιλιομέτρων – ακόμα μακριά, αλλά ακόμα πιο κοντά στη Γη από τη Σελήνη. Αυτήν τη στιγμή πρόκειται να περάσει από τη Γη κάποια στιγμή σήμερα το απόγευμα και μια ζωντανή ροή της πτήσης του θα είναι διαθέσιμη στο διαδίκτυο από τις 8:30 μ.μ. ώρα Ισραήλ, χάρη στο Virtual Telescope Project.

Αυτός ο αστεροειδής εκτιμάται ότι έχει πλάτος από 9,6 μέτρα έως 22 μέτρα, καθιστώντας τον ακόμα αρκετά μικρό και σχεδόν στο μέγεθος του αστεροειδούς Τσελιάμπινσκ στη μέγιστη εκτίμηση του, επομένως οποιαδήποτε ζημιά θα μπορούσε να προκαλέσει θα ήταν μικρή. Αυτό εξακολουθεί να υποθέτουμε ότι επηρέασε τη Γη καθόλου.

Οι εκτιμήσεις δεν είναι απόλυτες

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της NASA από το 2021, η Γη ήταν απαλλαγμένη από τον κίνδυνο πρόσκρουσης αστεροειδών από τον επόμενο αιώνα, αφού είχε υπολογίσει τελικά ότι ο τεράστιος αστεροειδής Apophis θα πετούσε ακίνδυνα δίπλα από τον πλανήτη.
Ωστόσο, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι οι εκτιμήσεις είναι ακριβώς αυτό – εκτιμήσεις. Δεν είναι απόλυτες ή βέβαιες, όπως φαίνεται από το 2022.
Σύμφωνα με αναφορές, όπως από τους Hindustan Times , αρχικά εκτιμήθηκε ότι ο αστεροειδής θα περνούσε από τη Γη σε απόσταση λίγο λιγότερο από 3.000 χιλιόμετρα. Ωστόσο, αυτό αποδείχθηκε ότι δεν ήταν έτσι, πιθανότατα λόγω της βαρυτικής έλξης της Γης.
Αυτή είναι μια υπενθύμιση ότι μόνο και μόνο επειδή κάτι φαίνεται πιθανό δεν σημαίνει πάντα ότι είναι σίγουρο. Υπάρχει πάντα ένας αριθμός πιθανών μεταβλητών που μπορούν να επηρεάσουν το αποτέλεσμα.