Saab JAS 39 Gripen
World
Updated at:

Αλήθεια, πόσο καλό είναι το σουηδικής παραγωγής μαχητικό Gripen;

Το Gripen σχεδιάστηκε για να αντικαταστήσει το προηγούμενο μαχητικό σουηδικής παραγωγής, το Viggen.

Το αεροσκάφος αποτελεί το βασικό μαχητικό της σουηδικής αεροπορίας για τον 21ο αιώνα. Το όπλο έχει πωληθεί και εκτός σουηδικών συνόρων, σε ξένους πελάτες.

CONTINUE READING

Την ανάπτυξή του ανέλαβε η SAAB Military Aircraft σε συνεργασία με την SAAB και την BAE Systems. Το αποτέλεσμα είναι ένα τέταρτης γενιάς ελαφρύ μαχητικό αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων με σχεδιασμό τύπου canard και ηλεκτρικό σύστημα ελέγχου (fly-by-wire). Ενέργεια παρέχεται από μία τροποποιημένη έκδοση του έμπιστου F404J turbofan κινητήρα, ο οποίος αναπτύχθηκε και παράχθηκε από την Volvo Glygmotor και εξοπλίστηκε με νέο μετακαυστήρα. 

Σε αντίθεση με το Viggen, το Gripen δεν διαθέτει δυνατότητα αντίστροφης ώθησης αν και μπορεί να προσγειώνεται και να απογειώνεται εξαιρετικά σε μικρό χώρο. Η Ericsson ανέπτυξε το πολλαπλών λειτουργιών, PS-05/A ραντάρ του Gripen. Το μαχητικό διαθέτει και ευρυγώνια ολογραφική Heads-Up Display (HUD) (διαφανής οθόνη) και έναν λοβό FLIR για επιθετικές και αναγνωριστικές αποστολές. 

CONTINUE READING

Αρχικά, πέντε πρωτότυπα και 30 κανονικά αεροσκάφη είχαν παραγγελθεί. Το πρώτο πρωτότυπο έκανε την παρθενική του πτήση το 1988, ενώ τον Ιούνιο του 1992 άλλα 110 αεροσκάφη παραγγέλθηκαν. Μέσα σε αυτά περιλαμβάνονταν και 14 JAS 39B διθέσια μαχητικά. Προβλήματα με το λογισμικό ελέγχου πτήσης είχαν ως αποτέλεσμα να χαθούν δύο πρωτότυπα και να καθυστερήσει η παραγωγή του JAS 39Α αφού γινόντουσαν αρκετές αναβαθμίσεις στο λογισμό. Τελικά, κάποια JAS 39A θεωρήθηκαν λειτουργικά το 1997. 

Το τρίτο και τελευταίο πακέτο παραδόσεων ολοκληρώθηκε το 2008 και περιλάμβανε τις εκδόσεις JAS 39C και JAS 39D, οι οποίες περιλάμβαναν διόπτρες τοποθετημένες στο κράνος του πιλότου και βελτιωμένα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου. Οι βελτιώσεις αυτές σκοπεύονται να εφαρμοστούν και σε παλαιότερα JAS 39A/B Gripen. 28 Gripen έχουν εξαχθεί στην Νότια Αφρική, τα οποία κουβαλάνε μία ποικιλία εγχώριων όπλων. Τα μαχητικά επιχειρούνται και από τις αεροπορίες Ουγγαρίας και Τσεχίας. 

Το 2013, η βελτιωμένη έκδοση Gripen NG επιλέχθηκε από την Βραζιλία. Συνολικά 36 αεροσκάφη θα παραδοθούν στην χώρα της Νότιας Αμερικής μέχρι και το 2023. 

Εκδόσεις

JAS 39A ή Gripen A

Η αρχική έκδοση του αεροσκάφους η οποία ξεκίνησε να υπηρετεί το 1996. Κάποια από αυτά έχουν αναβαθμιστεί στην C έκδοση.

JAS 39B ή Gripen B

Διθέσια έκδοση του JAS 39A για εκπαίδευση ή ειδικές αποστολές. Για να δημιουργηθεί χώρος για τον δεύτερο πιλότο έπρεπε να αφαιρεθεί το εσωτερικό πυροβόλο και το εσωτερικό ντεπόζιτο. Το μήκος του αεροσκάφους αυξήθηκε κατά 0,66 μέτρα.

CONTINUE READING

JAS 39C ή Gripen C

Έκδοση του ΝΑΤΟ, η οποία διαθέτει επιπλέων δυνατότητες όσον αφορά τον οπλισμό, τα ηλεκτρονικά κλπ. Μπορεί να ανεφοδιαστεί εν ώρα πτήσης. Οι πρώτες παραδόσεις ολοκληρώθηκαν στις 6 Σεπτεμβρίου του 2002.

JAS 39 D ή Gripen D

Διθέσια έκδοση του JAS 39C τροποποιημένο παρόμοια με το JAS 39B.

Gripen NG 

Βελτιωμένη μονοθέσια έκδοση που διαθέτει: τον ισχυρότερο F414G κινητήρα, το Raven ES-05 AESA ραντάρ, αυξημένη χωρητικότητα καυσίμου και όπλων, δύο επιπλέων θέσεις όπλων και άλλες βελτιώσεις. Η έκδοση αυτή έχει αυξήσει το κόστος πτήσης ανά ώρα στα 27 χιλιάδες δολάρια και το κόστος ανά μονάδα στα 113 εκατομμύρια δολάρια. 

JAS 39E ή Gripen E

Μονοθέσια έκδοση του NG με κόστος 85 εκατομμυρίων ανά μονάδα. Επιλέχθηκε από Βραζιλία και Σουηδία. Η ονομασία που του δόθηκε από την Βραζιλία είναι F-39E. 

JAS 39F ή Gripen F

Διθέσια έκδοση της Ε έκδοσης. Οχτώ έχουν παραγγελθεί από την Βραζιλία για ανάπτυξη και παραγωγή εντός της χώρας με την εγχώρια ονομασία να είναι F-39F. 

GALLERY

Saab JAS 39 Gripen
Follow Pentapostagma on Google news Google News

POPULAR