World

Λύνει και δένει η Τουρκία στην Κεντρική Ασία - Ο Ερντογάν διεκδικεί την ηγεμονία της Ρωσίας-H σημασία του διαδρόμου Zangezur

Η στρατιωτική συνδρομή ως γνωστόν της Τουρκίας στο Αζερμπαϊτζάν, είχε ως αποτέλεσμα την επικράτηση των Αζέρων σε βάρος των Αρμενίων στο πεδίο της μάχης στο Ναγκόρνο Καραμπάχ.

Εκτός όμως από αυτό είχε ως συνέπεια να κάνει απτή την τουρκική στρατιωτική παρουσία στην Υπερκαυκασία.

Ο αναλυτής Εμίλ Αβδαλιάνι επισημαίνει ότι "αυτό φαίνεται να αποδίδει καθώς μειώνει την ηγεμονία της Ρωσίας στην περιοχή".

Η τουρκική κυβέρνηση έχει πλέον καθιερώσει έναν κεντρικό ρόλο στον Νότιο Καύκασο, δήλωσε ο Αβδαλιάνι στην Eurasia Review την Τρίτη.

«Προς το παρόν, τουλάχιστον, οι εξελίξεις παίζουν πολύ καλά για τον Πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και τα όνειρά του να γίνει περιφερειακός ισχυρός άνδρας», είπε.

Το Αζερμπαϊτζάν, υποστηριζόμενο από τουρκικά ένοπλα drones και στρατιωτική τεχνογνωσία, πραγματοποίησε μια άκρως επιτυχημένη επίθεση εναντίον των αρμενικών δυνάμεων στο Ναγκόρνο Καραμπάχ τον περασμένο Σεπτέμβριο. Η σύγκρουση έληξε τον Νοέμβριο με ανακωχή με τη μεσολάβηση της Ρωσίας. Το Αζερμπαϊτζάν ανέκτησε τον έλεγχο, σε μεγάλο μέρος της αμφισβητούμενης επικράτειας που ελέγχεται από εθνοτικά Αρμένιους από τη δεκαετία του 1990.

Η υποστήριξη της Άγκυρας αποδείχθηκε καθοριστική για την ανάκτηση της εξουσίας του Μπακού στο έδαφος.

Αντιμετωπίζοντας τη «βάναυση νέα πραγματικότητα», η Αρμενία επανατοποθετήθηκε για να επιδιώξει την προσέγγιση με τον παλιό εχθρό της, την Τουρκία, είπε ο Αβδαλιάνι.

«Μετά τον πόλεμο του 2020, η Αρμενία βλέπει την ανάγκη να ενεργήσει πέρα ​​από τα ιστορικές μνήμες που έχει κατά της Τουρκίας και να είναι πιο ρεαλιστική στους εξωτερικούς δεσμούς», είπε.

CONTINUE READING

Η Τουρκία έχει τοποθετηθεί ως «νέο κέντρο βάρους για την Αρμενία, το Αζερμπαϊτζάν και τη Γεωργία», είπε ο αναλυτής.

Η διαφοροποίηση της οικονομίας και των μεταφορών θα σήμαινε επίσης τη μείωση της ρωσικής επιρροής στην περιοχή, είπε.

Από τότε που η Τουρκία έκλεισε τα σύνορά της με την Αρμενία το 1993 και ανέστειλε τις διπλωματικές σχέσεις με το Ερεβάν, η Αρμενία έχει αυξήσει την εξάρτησή της από τη Ρωσία, επειδή η πλειοψηφία των δρόμων και των σιδηροδρόμων κινούνται βόρεια προς τη Μόσχα, είπε ο Αβδαλιάνι.

«Για την Τουρκία, ένα ανοιχτό σύνορο είναι επίσης επωφελές για τη δημιουργία ταχύτερων δεσμών με το Αζερμπαϊτζάν. Και η βελτίωση των περιφερειακών δεσμών είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της προσπάθειας της Τουρκίας για ισχυρότερη θέση στο Νότιο Καύκασο», είπε.

«Μέσω της στρατιωτικής και οικονομικής της παρουσίας, η Τουρκία μπορεί να ελπίζει να ανοίξει νέους σιδηροδρόμους και δρόμους, μειώνοντας έτσι σταθερά τη ρωσική και σε κάποιο βαθμό την ιρανική γεωπολιτική δύναμη στον Νότιο Καύκασο».

H σημασία του διαδρόμου Zangezur για την Τουρκία

H ευκαιρία της δημιουργίας του διαδρόμου Zangezur για τη σύνδεση Τουρκίας-Αζερμπαϊτζάν είναι ένα από τα σημαντικότερα αποτελέσματα της νίκης στο Ναγκόρνο-Καραμπάχ επί των Αρμενίων.

"Ένα από τα σημαντικά αποτελέσματα αυτής της μεγάλης νίκης είναι η ιστορική ευκαιρία για την κατασκευή του διαδρόμου Zangezur, ο οποίος θα δημιουργήσει άμεση σύνδεση μεταξύ των χωρών μας", δήλωσε ο Γκάφαροβα σε συμπόσιο τον παρελθόντα Ιούνιο με τίτλο "Παρελθόν, παρόν και μέλλον του τουρκικού κόσμου" στην πρωτεύουσα Μπακού του Αζερμπαϊτζάν.

Το συμπόσιο διοργανώθηκε από την Κοινοβουλευτική Συνέλευση Χωρών που μιλούν τουρκικά (TURKPA) και το Κέντρο Ατατούρκ στο Αζερμπαϊτζάν, για να σηματοδοτήσει το 30ο έτος ανεξαρτησίας των τουρκικών δημοκρατιών, τη νίκη του Αζερμπαϊτζάν στον πόλεμο του Ναγκόρνο-Καραμπάχκαι την εκατονταετή έναρξη των εγκαινίων της Μεγάλης Εθνοσυνέλευσης της Τουρκίας (τουρκικής βουλής).

CONTINUE READING

Μετά την κατάληψη της περιοχής Ναγκόρνο-Καραμπάχ, η οποία αναγνωρίζεται διεθνώς ως έδαφος του Αζερμπαϊτζάν, μέσω συμφωνίας μετά από έναν πόλεμο 44 ημερών με την Αρμενία, εισήλθε μια περίοδο οικονομικής αναβίωσης σχέσεων Αζέρων-Τούρκων.

Σύμφωνα με τη συμφωνία, όλες οι γραμμές μεταφοράς που έκλεισαν λόγω του ζητήματος του Καραμπάχ θα ανοίξουν ξανά. Σε αυτήν την χρονική  περίοδο, ο διάδρομος Zangezur, που αναφέρθηκε πολλές φορές από τον πρόεδρο του Αζερμπαϊτζάν Ilham Aliyev, ήρθε στο προσκήνιο.

Ο Zangezur ήταν μέρος του Αζερμπαϊτζάν, αλλά στη δεκαετία του 1920, οι Σοβιετικοί έδωσαν την περιοχή στην Αρμενία. Μετά από αυτήν την κίνηση, το Αζερμπαϊτζάν έχασε την οδική και σιδηροδρομική  επικοινωνία του με τον Ναχτσιβάν και μερικά τμήματα του σιδηροδρόμου καταστράφηκαν.

Το Αζερμπαϊτζάν έχει επικεντρωθεί σε έργα στον διάδρομο Zangezur, τα οποία θα περιλαμβάνουν εθνικές οδούς και σιδηροδρομικές γραμμές που εκτείνονται σε διάφορες περιοχές στην περιοχή Syunik της Αρμενίας.

Μόλις επισκευαστούν αυτά τα τμήματα το Αζερμπαϊτζάν θα επικοινωνεί άμεσα με το Ιράν, την Αρμενία και το Nakhchivan.

Σιδηροδρομικά  θα συνδεθεί επίσης η Τουρκία με τη Ρωσία μέσω του Αζερμπαϊτζάν.

Το άνοιγμα του διαδρόμου Zangezur θα έχει μεγάλο αντίκτυπο στις οικονομίες των τουρκικών χωρών, θα αυξήσει τη σημασία των διαδρόμων μεταφορών Ανατολής-Δύσης και Βορρά-Νότου και θα κάνει το Αζερμπαϊτζάν μεταφορικό κόμβο στην περιοχή.

Ο διάδρομος Zangezur όχι μόνο θα ενώσει τις τουρκικές χώρες με ονομαστικό ακαθάριστο εγχώριο προϊόν άνω των 1,1 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, αλλά θα αυξήσει επίσης τη στρατηγική σημασία του Αζερμπαϊτζάν. Αυτός ο διάδρομος θα συνδέσει την περιοχή με σημαντικό οικονομικό δυναμικό και φυσικούς πόρους.

Ο "σχηματισμός του διαδρόμου", που αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία σε 2 1/2 χρόνια, αποτέλεσε πρόσφατα θέμα διαπραγματεύσεων από τους αναπληρωτές πρωθυπουργούς της Ρωσίας, του Αζερμπαϊτζάν και της Αρμενίας.

Η περιοχή του Νότιου Καυκάσου έχει την ευκαιρία να γίνει ένας από τους σημαντικότερους διαδρόμους μεταφορών της Ευρασίας, μέσω της Διεθνής Διαδρομής Trans-Caspian που ξεκινά από τη Νοτιοανατολική Ασία και την Κίνα, διασχίζει το Καζακστάν, την Κασπία Θάλασσα, το Αζερμπαϊτζάν, τη Γεωργία, την Τουρκία και την Ευρώπη.

Η τρέχουσα παγκόσμια κατάσταση έχει επηρεαστεί δραματικά από την πανδημία Covid-19, καθώς και από την περιφερειοποίηση, την ευρεία χρήση ψηφιακών μέσων, τους εμπορικούς πολέμους και το συμβάν με το πλοίο στο Σουέζ, παράγοντες που έχουν οδηγήσει σε αναδιαμόρφωση του διεθνούς εμπορίου και των αλυσίδων εφοδιασμού παγκοσμίως.

Η αυξανόμενη εγγύτητα των σχέσεων μεταξύ Κίνας και Ευρώπης, δύο από τις τρεις μεγαλύτερες οικονομίες στον κόσμο, ώθησε τις χώρες που βρίσκονται μεταξύ τους να ξεκινήσουν τη μεταφορική-εφοδιαστική τους ικανότητα πριν από τη ζήτηση.

Σύμφωνα με τη συμφωνία κατάπαυσης του πυρός στις 10 Νοεμβρίου 2020, η Αρμενία εγγυάται την ασφάλεια των συγκοινωνιακών συνδέσεων μεταξύ των δυτικών περιοχών του Αζερμπαϊτζάν και της Αυτόνομης Δημοκρατίας του Νακτσιβάν με σκοπό τη διευκόλυνση της απρόσκοπτης κυκλοφορίας πολιτών, οχημάτων και φορτίου και προς τις δύο κατευθύνσεις.

Ως αποτέλεσμα, το Αζερμπαϊτζάν απολαμβάνει μια ενισχυμένη θέση ως ο κύριος συγκοινωνιακός κόμβος στους διαδρόμους Ανατολής-Δύσης και Βορρά-Νότου στην καρδιά της ευρασιατικής ηπείρου.

Παρόλο που ο διάδρομος Zangezur διέρχεται από την Αρμενία, οι σιδηρόδρομοι ανήκουν στη ρωσική εταιρεία South Caucasus Railway Company ως ιδιοκτήτης και διαχειριστής των σιδηροδρόμων της Αρμενίας.

CONTINUE READING

Που αποσκοπεί η Τουρκία 

Η Τουρκία αποσκοπεί στην χειραγώγηση των χωρών της Κεντρικής Ασίας όπως  Τουρκμενιστάν- Ουζμπεκιστάν-Αφγανιστάν-Τατζικιστάν-Κιργιστάν-Καζακστάν- Αζερμπαϊτζάν προς όφελός της.

Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι οι παραπάνω χώρες βρίσκονται στην καρδιά της Ευρασίας, στην νότια "αυλή" της Ρωσίας και Δυτικά της Κίνας.

Η Τουρκία επιδιώκει βασιζόμενη στην θρησκεία-πολιτισμό και γλώσσα να παίξει το ρόλο της ηγέτιδας δύναμης σε αυτές τις χώρες και έχει επενδύσει χρήμα, χρόνο και προσωπικό για την εξυπηρέτηση αυτού του σκοπού.

 

Follow Pentapostagma on Google news Google News

POPULAR