Σύμφωνα με πληροφορίες του ΒΗΜΑτος, στελέχη της βρετανικής εταιρείας που προωθεί τη φρεγάτα Arrowhead 140 (Type 31) επρόκειτο να επισκεφθούν την Παρασκευή 12 Μαρτίου, τα γραφεία του Πολεμικού Ναυτικού ώστε να συζητήσουν την πρότασή τους.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η βρετανική πλευρά επιθυμεί τη ναυπήγηση και των τεσσάρων πλοίων στην Ελλάδα – είτε στην Ελευσίνα είτε στον Σκαραμαγκά – αν και οι χρηματοδοτικές και νομικές περιπλοκές των δύο περιπτώσεων δεν είναι ευκαταφρόνητες.
Παράλληλα, προσφέρουν εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ, ενώ εξετάζονται και διάφορα σενάρια ενδιάμεσων λύσεων (π.χ. μέσω του leasing παλαιότερων φρεγατών Type 23) που δεν έχουν οριστικοποιηθεί. Δεν αποκλείεται την επόμενη εβδομάδα να παρουσιαστεί αναλυτικότερα στους επιτελείς του ΓΕΝ και η ιταλική πρόταση.
«Ναυμαχούν» οι… μνηστήρες
Τις τελευταίες εβδομάδες οι μνηστήρες χτυπούν την πόρτα του Πενταγώνου καταθέτοντας ή εξειδικεύοντας τις προτάσεις τους. Είναι γνωστό πως Γαλλία, ΗΠΑ, Γερμανία, Ισπανία, Ολλανδία και Μεγάλη Βρετανία έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την κατασκευή των νέων ελληνικών φρεγατών, προτείνοντας πανίσχυρα πλοία σε τιμές που θα επιτρέψουν στην Ελλάδα να πει το ναι.
Ο Αρχηγός ΓΕΝ, Αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης συγκεντρώνει όλες τις προτάσεις και εξετάζει λεπτομερώς όλα τα υποψήφια πλοία, με τις κατασκευάστριες χώρες να αυξάνονται συνεχώς και να αποτελούν μεν ευχάριστο πονοκέφαλο. Ωστόσο, από πλευράς της Αθήνας απαιτούνται λεπτοί χειρισμοί αφού πάντα ελλοχεύει ο κίνδυνος η υπόθεση να πάει σε διεθνή διαγωνισμό. Η εξέλιξη αυτή θα ήταν δυσμενής για την Ελλάδα που καίγεται για να ανανεώσει το στόλο της.
Προς ώρας οι Γάλλοι φέρονται να έχουν προβάδισμα, έχοντας καταθέσει μια πολύ συμφέρουσα πρόταση για τις φρεγάτες FDI Belharra, όπως σας είχαμε αναφέρει και σε προηγούμενο άρθρο μας.
Το βέβαιο είναι πως χώρες όπως η Γερμανία και οι ΗΠΑ δεν πρόκειται να μείνουν θεατές. Ενδεικτική της στάσης της ΗΠΑ είναι και η σχετική δήλωση του Τζέφρι Πάιατ σε δημοσιογράφους πως «εμείς δεν πουλάμε πλατφόρμα και μέταλλο, αλλά ένα πλήρες πακέτο συμφωνίας. Η πρότασή μας είναι η καλύτερη και περιμένουμε από την ελληνική πλευρά το Letter of Request, -δηλαδή την μη δεσμευτική επιστολή- μέσω της οποίας θα ζητά τιμές και διαθεσιμότητα για τις φρεγάτες MMSC της Lockheed Martin».
Την ίδια ώρα αν και οι σχέσεις Αθήνας – Βερολίνου δοκιμάζονται λόγω της στάσης της Γερμανίας απέναντι στην Τουρκία που είναι φοβική, εντούτοις, οι Γερμανοί μπήκαν «σφήνα» στη «ναυμαχία» για τις νέες ελληνικές φρεγάτες, καταθέτοντας μια πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση φυσικά και θα εξεταστεί από την Ελλάδα.
Η πρόταση των Γερμανών περιλαμβάνει τέσσερις νέες φρεγάτες A-200 ή δύο συν δύο A-200 και A-300 (η τελευταία αποτελεί μεγαλύτερη έκδοση της A-200). Παράλληλα, οι Γερμανοί επισημαίνουν πως αναλαμβάνουν τον εκσυγχρονισμό των 4 ελληνικών φρεγατών ΜΕΚΟ, ενώ προτείνουν και τη ναυπήγηση δύο υποβρυχίων type 214, διατηρώντας όμως επιφυλάξεις για την ανάληψη έργου από τα ελληνικά ναυπηγεία.
H φρεγάτα MEKO A-200 έχει μέγιστο εκτόπισμα 3.700 τόνων, µήκος 121 µ., πλήρωµα 120 ατόµων, µέγιστη ταχύτητα 28 κόµβων και µπορεί να φιλοξενήσει ένα ελικόπτερο των 10 τόνων ή δύο των 5 τόνων. Σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρία, ThyssenKrupp ενσωματώνει χαρακτηριστικά stealth αφού διαθέτει πολύ χαμηλό ίχνος ραντάρ λόγω της σχεδίασης της καθώς και χαμηλό υπέρυθρο ίχνος.
Αναφορικά με τον εκσυγχρονισμό μέσης ζωής των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ-200 του ΠΝ οι Γερμανοί μπορούν να το φέρουν εις πέρας με απόλυτη επιτυχία, άλλωστε τα πλοία είναι δική τους σχεδίασης. Επιπρόσθετα, επειδή η Α-200 είναι ουσιαστικά η νεότερη έκδοση των φρεγατών ΜΕΚΟ-200 τότε τα πλοία θα έχουν πολλά κοινά συστήματα και θα υπάρχει ομοιοτυπία στα πλοία του ελληνικού στόλου.
Οι A-300 προσφέρονται ως δυνατότητα, καθώς είναι επί της ουσίας μεγαλύτερες, µε δυνατότητες να φέρουν συστήματα που θα εξασφάλιζαν στο Πολεμικό Ναυτικό αξιόλογες δυνατότητες αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής, που αποτελεί ένα από τα κρίσιμα επιχειρησιακά μειονεκτήματα του ελληνικού στόλου.
Ωστόσο, οι Γερμανοί κρατούν κλειστά χαρτιά για το ζήτημα της ενδιάμεσης λύσης, παραπέμποντας στις διαπραγματεύσεις που θα γίνουν σε επίπεδο κυβερνήσεων.
Η μεγάλη έκπληξη από τους Γερμανούς για το Πολεμικό Ναυτικό είναι τα δύο υποβρύχια type 214 που προσφέρουν.
H Ελλάδα διαθέτει ήδη 4 υποβρύχια type 214, που απέδειξαν την αξία τους κατά την πρόσφατη ελληνοτουρκική κρίση το περασμένο καλοκαίρι όπου οι Τούρκοι έψαχναν εναγωνίως να τα εντοπίσουν, χωρίς όμως να το καταφέρουν.
Επομένως η προσθήκη ακόμα δύο τέτοιων υποβρυχίων, θα ενισχύσει σημαντικά την αποτρεπτική ικανότητα της χώρας μας και φυσικά τη δεδομένη κυριαρχία μας στο βυθό του Αιγαίου.