World

Τα γεωπολιτικά...απόνερα του καναλιού που σχεδιάζει ο Ερντογάν

Η Τουρκία ελπίζει να ξεκινήσει τις εργασίες για το κανάλι του προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στην Κωνσταντινούπολη, ένα γιγαντιαίο ναυτιλιακό έργο το οποίο και ο Τούρκος ηγέτης χαρακτήρισε «τρελό», αφού το σχέδιο πήρε το πράσινο φως τη Δευτέρα.

Το σούπερ-έργο θα περιλαμβάνει την κατασκευή ενός ναυτιλιακού καναλιού 45 χιλιομέτρων στην άκρη της Κωνσταντινούπολης, που οι υποστηρικτές του έργου ισχυρίζονται, ότι θα ανταγωνιστεί τη διώρυγα του Σουέζ.

Θεωρείται ως "σχέδιο με υπογραφή" από την  κυβέρνηση του AKP και στόχο έχει να διευκολύνει τη θαλάσσια συμφόρηση στο παρακείμενο στενό του Βοσπόρου και θα διέρχονται μέχρι 160 πλοία την ημέρα όταν θα ολοκληρωθεί το 2025.

Ωστόσο, η κλίμακα και το κόστος του έργου έχουν βρει πολλούς επικριτές, συμπεριλαμβανομένου του Ekrem Imamoglu, δημάρχου της Κωνσταντινούπολης, ο οποίος λέει ότι το κανάλι θα έχει καταστροφικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις και θα είναι δύσκολο να χρηματοδοτηθεί.

"Αυτή η πόλη είναι δώρο του Θεού. Μην προδώσετε αυτήν την πόλη ", είπε τον περασμένο μήνα.

Αν και οι ανησυχίες του έχουν απορριφθεί από την κυβέρνηση, ο Imamoglu ζητεί δημοψήφισμα για το έργο, το οποίο αναμένεται να κοστίσει περίπου 15 δισεκατομμύρια δολάρια.

Ο Ερντογάν απέρριψε τα σχόλια του Ιμαμογλου, λέγοντας: "Ο δήμαρχος ισχυρίζεται ότι το Canal Istanbul δεν είναι κατάλληλο. Κοίτα τη δουλειά σου."

Ωστόσο, ο Yoruk Isik, ανεξάρτητος γεωαναλυτής με έδρα την Κωνσταντινούπολη, δήλωσε στο Arab News ότι δεν είναι σαφές εάν το έργο Canal Istanbul έχει λάβει περιβαλλοντική έγκριση.

Μια άλλη ανησυχία είναι ότι το κανάλι θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο τη Συνθήκη του Μοντρέ, τη συμφωνία του 1936 που δίνει στην Τουρκία τον έλεγχο των στενών του Βοσπόρου και των Δαρδανελλίων, περιορίζοντας την πρόσβαση των πολεμικών πλοίων στις στρατηγικές πλωτές οδούς.

Ο Ilker Basbug, πρώην αρχηγός του Γενικού Επιτελείου του τουρκικού στρατού , επέκρινε το σύστημα, λέγοντας ότι αν αλλάξουν οι συνθήκες στο πλαίσιο του σχεδίου, τα κράτη μέλη θα μπορούσαν να ακυρώσουν ή να αγνοήσουν τη σύμβαση.

Η συμφωνία επιτρέπει στα πολιτικά πλοία να χρησιμοποιούν τα στενά σε χρόνο ειρήνης, αλλά περιορίζει την πρόσβαση των πολεμικών πλοίων στον Εύξεινο Πόντο.

Αλλά ενώ ο Βόσπορο και τα Δαρδανέλλια - και τα δύο φυσικές πλωτές οδοί - ρυθμίζονται από τη Συνθήκη, το Canal Istanbul θα εποπτεύεται από τις τουρκικές αρχές.

"Η σύμβαση εμπόδισε την κούρσα εξοπλισμών στη Μαύρη Θάλασσα και διατήρησε την ειρήνη", δήλωσε ο Ισίκκ.

Σύμφωνα με τον Ισίκκ, η Ρωσία θεωρεί τη σύμβαση ζωτικής σημασίας για την ασφάλεια και την οικονομία της και ποτέ δεν θα συμφωνήσει σε καμία αλλαγή στη συμφωνία.

Αν το νέο κανάλι ανοίξει στα πολεμικά πλοία, θα μπορούσε να προκύψει μια σοβαρή πολιτική κρίση με τη Ρωσία, δήλωσε ο Ισίκκ.

"Από την ιστορική τουρκική προοπτική, η Σύμβαση του Μοντρε είναι ένα από τα ιδρυτικά έγγραφα της τουρκικής δημοκρατίας. Το άνοιγμα για συζήτηση είναι αυτοκαταστροφικό και θα μπορούσε να χαρακτηριστεί μόνο ως κοντόφθαλμος ελιγμός της εγχώριας πολιτικής", είπε.

Το φιλόδοξο έργο του καναλιού θα περιλαμβάνει επίσης νέους οικιστικούς και επιχειρηματικούς χώρους, οδηγώντας τους επικριτές να ισχυριστούν ότι είναι ένα έργο "ακίνητης περιουσίας".

Η χρηματοδότηση του καναλιού σε μια χώρα όπου η οικονομική φθορά έχει γίνει ευρέως διαδεδομένη είναι επίσης ένα διχαστικό ζήτημα.

Follow Pentapostagma on Google news Google News

POPULAR