Του αρχιμ. Παύλου Παπαδόπουλου
Εάν σκανδαλίζεσαι εύκολα με τους άλλους είναι γιατί δεν έχεις μετάνοια· δεν ασχολείσαι με τα δικά σου λάθη και πάθη και προτιμάς να ασχολείσαι με τα ατοπήματα των άλλων.
Δεν φταίει ο άλλος που σκανδαλίζεσαι.
Φταις εσύ που είσαι έτοιμος να κατακρίνεις.
Εύκολα ρίχνουνε το φταίξιμο στους άλλους.
Αυτό είναι άλλο ένα ιδίωμα του εγωισμού μας, της αλαζονείας μας, της σκληρότητάς μας, της αμετανοησίας μας.
Ο άλλος μπορεί να σφάλλει και να αμαρτάνει. Δεν είναι δίκη σου δουλειά να περιεργάζεσαι την ζωή του.
Δίκη σου εργασία είναι να δεις τα δικά σου σφάλματα και αμαρτίες και να προσπαθήσεις να διορθωθείς. Και το πρώτο βήμα σ’ αυτή την προσπάθεια είναι να καταλάβεις ότι η πνευματική σου προκοπή και σωτηρία περνάει μέσα από τον συνάνθρωπό σου, καθορίζεται μέσα από την σχέση σου με τον άλλον, όποιος κι αν είναι αυτός. Η στάση ζωής σου, η συμπεριφορά σου, οι λογισμοί σου προς τους άλλους φανερώνουν την ποιότητα της καρδιάς σου και της ψυχής σου.
Μην αυταπατάσαι, η σωτηρία σου δεν κρίνεται με την ατομική σου ηθική καθαρότητα ή από από την τήρηση κάποιων ατομικών κανόνων· διότι δεν αρκεί να ζω ηθικά με νηστείες και εκκλησιασμούς, με προσευχές και γονυκλισίες όταν παραμένω σκληρός προς τους άλλους, όταν μισώ και κατακρίνω, όταν δεν συγχωρώ και εξουθενώνω τους άλλους.
Η άσκηση χρειάζεται για να βρούμε την απλότητα και την αγάπη, κεκαθαρμένοι από τα πάθη μας και κυρίως από τον εγωισμό μας. Γι’ αυτό και η άσκηση χρειάζεται να είναι γέννημα της υπακοής· διότι η γνήσια υπακοή επιτελείται δια της ταπεινώσεως.
Για να δούμε εάν η άσκησή μας είναι θεάρεστη χρειάζεται να δούμε τους καρπούς της. Και οι καρποί της άσκησης είναι η αγαπητική σχέση μας με τον Θεό και τον συνάνθρωπό μας. Εάν πάσχει κάποια από τις δυο αυτές σχέσεις σημαίνει ότι η άσκηση μας γίνεται εγωιστικά και φίλαυτα.
Όπως έλεγε ένας γέροντας: Μην μου λέτε πόσο νηστεύετε και αγρυπνείτε. Πείτε μου πόσο συμπονάτε, εάν συγχωρείτε, εάν υπομένετε αδικίες, εάν αγαπάτε, εάν μένετε απαθείς στις ύβρεις και στους επαίνους, εάν ζείτε με απλότητα χωρίς να γίνεστε εμπόδιο και βάσανο στην ζωή κανενός ανθρώπου.