Σε χθεσινό άρθρο αποκαλύψαμε πως αντέδρασε η Μόσχα στην επιστολή Βαρθολομαίου για την Θεία Ευχαριστία
Κατά πως φαίνεται το ζήτημα λαμβάνει διαστάσεις.... Από την στιγμή που το ουκρανικό και τα άλλα ζητήματα αμιγώς εκκλησιαστικής διπλωματίας, ειδικά μετά την συνάντηση στο Αμάν, έχουν παγώσει, επιχειρείται να συντηρηθεί η κόντρα σε άλλα επίπεδα.
Ο Ρώσος αναλυτής Arkady Mahler, λοιπόν, μέλος της συνοδικής Βιβλικής & Θεολογικής Επιτροπής της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, φιλόσοφος, πολιτικός επιστήμονας και δημοσιογράφος και επικεφαλής του συλλόγου "Catechon" εξέφρασε την εκτίμηση πως “η πρόταση του Πατριάρχη Βαρθολομαίου της Κωνσταντινούπολης προς τις τοπικές Ορθόδοξες εκκλησίες για να εκφράσουν γνώμη σχετικά με την πρακτική της Θείας κοινωνίας σε μια επιδημία μπορεί να στοχεύει στη νομιμοποίηση της διαδικτυακής κοινωνίας, η οποία ασκείται στη διχαστική Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας που δημιουργήθηκε από τον Βαρθολομαίο”.
"Το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης υπήρξε εδώ και πολύ καιρό στην πρώτη γραμμή όλων των πιο φιλελεύθερων τάσεων στον κόσμο της Ορθοδοξίας", δήλωσε ο Mahler.
Ο ειδικός σημείωσε επίσης ότι η Θεία Ευχαριστία είναι ένα ιδιαίτερο εκκλησιαστικό μυστήριο, πιστεύεται ότι ξεκίνησε από τον Ιησού Χριστό κατά τον Μυστικό Δείπνο, και «η μετατροπή της σε τεχνική διανομή των Θείων Δώρων είναι εντελώς απαράδεκτη».
Ο Mahler επέτρεψε τη δημιουργία μιας ομάδας εργασίας στη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία για να συζητήσει "διάφορα προληπτικά μέτρα στις εκκλησίες μας". «Αλλά είναι πολύ δύσκολο για μένα να φανταστώ ότι αυτή η ομάδα εργασίας θα αποφασίσει να αλλάξει την ίδια την πρακτική της Θείας κοινωνίας», τόνισε ο ειδικός.
Υπενθύμισε επίσης ότι στον Ορθόδοξο κόσμο υπάρχει διαχωρισμός μεταξύ «άρνησης του φανατικού παπισμού και συμφιλίωσης με αυτόν» και δεν απέκλεισε την αλλαγή στην πρακτική της κοινωνίας σε ορισμένες εκκλησίες. «Ορισμένες τοπικές εκκλησίες, κυρίως ελληνικής προέλευσης, θα συμμετάσχουν σε οποιεσδήποτε πρωτοβουλίες του Φαναρίου, θα προχωρήσουν σε μεταρρυθμίσεις, συμπεριλαμβανομένων λειτουργικών, και μάλιστα θα καταπατούν την επανεξέταση της δογματικής κατανόησης της Θείας Ευχαριστίας και άλλων μυστηρίων. Αλλά οι πιο συντηρητικές Εκκλησίες δεν θα συμμετέχουν σε αυτό "συνοψίζει ο ειδικός.