Οι Θείες Λειτουργίες ιερέων της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στην κανονική επικράτεια του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως θα ζητηθούν όχι μόνο από Ρώσους, αλλά το μέτρο αυτό έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει όλους τους ορθόδοξους που βρίσκονται στο έδαφος του «διαχωρισμού» που προκαλείται από την Κωνσταντινούπολη, λένε ειδικοί στο πρακτορείο RIA Novosti.
Νωρίτερα, η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία ανέφερε ότι στις τουρκικές πόλεις της Αττάλειας, Σμύρνης, Προύσα και αλλού τελέστηκαν πρόσφατα Χριστουγεννιάτικες λειτουργίες από ιερείς της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Παραδοσιακά, οι Ορθόδοξοι στο έδαφος της Τουρκίας τροφοδοτούν το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, αφού ιστορικά η Τουρκία είναι η κανονική του επικράτεια.
"Από τη στιγμή που το Πατριαρχείο Κωνσταντινούπολης βρέθηκε στην αίρεση, έχασε την κανονική του επικράτεια.Οποιαδήποτε τοπική Ορθόδοξη Εκκλησία, συμπεριλαμβανομένου του Πατριαρχείου Μόσχας, μπορεί τώρα να πραγματοποιήσει την αποστολή του και να ανοίξει εκεί ενορίες - και όσο νωρίτερα το καλύτερο για να μην παραμείνει όμηρος των σχισματικών”, δήλωσε ο πολιτικός αναλυτής Arkady Mahler.
Υπενθύμισε ότι η απόφαση της Κωνσταντινούπολης να αναγνωρίσει τους Ουκρανούς σχισματικούς και τη δημιουργία της αποκαλούμενης Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας υποστηρίχθηκε από τη δήλωση ότι «ο Πατριάρχης της Κωνσταντινούπολης είναι ο ανατολικός πάπας και όλος ο κόσμος είναι το κανονικό του έδαφος». Ενώ από την άποψη της ορθόδοξης διδασκαλίας, η Οικουμενική Εκκλησία αποτελείται από τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες και "κάθε Εκκλησία έχει σαφή κανονικά όρια".
"Όπως γνωρίζουμε, η Κωνσταντινούπολη παραβίασε χωρίς διακρίσεις τα κανονικά σύνορα της Ρωσικής Εκκλησίας και κήρυξε το τεράστιο μέρος της - την επικράτεια της Ουκρανίας - δικό της και έπειτα δημιούργησε ένα σχίσμα εκεί. Έτσι, η Κωνσταντινούπολη και οι ελληνική και αλεξανδρινή εκκλησία που την υποστήριξαν, πήγαν στο σχίσμα», δήλωσε ο αναλυτής.
Σύμφωνα με τον ίδιο, δεν υπάρχουν πολλοί Ορθόδοξοι Χριστιανοί στην Τουρκία, και σημαντικό μέρος αυτών είναι είτε πολίτες της Ρωσικής Ομοσπονδίας είτε Ρώσοι προσκυνητές. "Και τελικά κατέληξαν χωρίς Εκκλησία. Αυτό δεν είναι πολιτική απάντηση, αλλά αποστολή να σώσουμε τους ορθόδοξους που ήταν στο σχίσμα", δήλωσε ο Mahler.
Ο θρησκευτικός αναλυτής Ρ. Σιλαντιέφ θεωρεί επίσης ότι η διεξαγωγή λειτουργιών από ιερείς της Ρωσικής Εκκλησίας αναμένεται να αποτελέσει αντίδραση στις ενέργειες της Κωνσταντινούπολης και υπενθυμίζει ότι υπάρχουν περισσότεροι πιστοί από το Πατριαρχείο της Μόσχας παρά από την Κωνσταντινούπολη στην Τουρκία. "Η αναλογία των πιστών δεν είναι υπέρ της Κωνσταντινούπολης: πιστεύω τουλάχιστον 4 προς 1", δήλωσε .
.Επιπλέον, εκπρόσωποι άλλων Ορθοδόξων λαών θα πάνε σε ρωσικές ενορίες, είναι βέβαιος.
«Λαμβάνοντας υπόψη τον ελληνικό εθνικισμό, ο οποίος είναι χαρακτηριστικός του Πατριαρχείου Κωνσταντινούπολης, τόσο οι Σέρβοι όσο και οι Βούλγαροι θα χαρούν να παρευρεθούν (στις υπηρεσίες του Πατριαρχείου Μόσχας όπως το βλέπουμε στο εξωτερικό», συνόψισε ο Σιλαντιέφ.
“Οχι” από την Πολωνική Εκκλησία στην Σύναξη της Ιορδανίας;
Πάντως ενώ τα στρατόπεδα στην Παγκόσμια Ορθοδοξία μοιράζονται, καθώς πλησιάζει ο καιρός για την Σύναξη που πρότεινε ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων στο τέλος του Φεβρουαρίου στην Ιορδανία, παραμένει ασαφές πόσοι προκαθήμενοι θα παραστούν ή αν η Σύναξη θα υλοποιηθεί γενικά.
Σύμφωνα με το orthodoxia.info, με αναφορά σε δικές του πηγές, ο ΜητροπολίτηςΠολωνίας είναι ο τελευταίος που απέρριψε την πρόσκληση του Πατριάρχη Θεόφιλου .
Μέχρι σήμερα, μόνο δύο εκκλησίες - της Ρωσίας και της Τσεχίας/Σλοβακίας - υποστήριξαν επισήμως και δημόσια την πρωτοβουλία του, ενώ ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος δήλωσε την επίσημη απόρριψη του και ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Χρυσόστομος δεν είχε καν την πρόθεση να απαντήσει στην επιστολή πρόσκλησης της Ιερουσαλήμ.
Σύμφωνα με τις πηγές του orthodoxia.info, ο Πολωνός προκαθήμενος απάντησε αρνητικά λέγοντας ότι είναι μια ωραία ιδέα, αλλά όλοι οι προκαθήμενοι πρέπει να συμμετέχουν για να είναι αποτελεσματική.
Η Πολωνική Εκκλησία ήταν πάντως από τις πρώτες που απέρριψαν επισήμως τους Ουκρανούς νέας εκκλησίας μετά την «αποκατάσταση» τους από την Κωνσταντινούπολη.