Όσο οι σχέσεις Μόσχας-Κιέβου κρέμονται από μια κλωστή, την ίδια στιγμή εξελίσσεται τις τελευταίες μέρες μια μιντιακή μάχη σχετικά με την ουκρανική αυτοκεφαλία. Φαναριώτικα μέσα παρόλο που το ίδιο το Οικουμενικό Πατριαρχείο δεν ανακοίνωσε ημερομηνία για την Σύνοδο ενοποίησης στο Κίεβο τονίζουν πως αυτή θα λάβει χώρα το Σάββατο 15 Δεκεμβρίου στηριζόμενα και σε ανακοινώσεις του Ποροσένκο. Η Σύνοδος, την οποία θα συγκαλέσει ο μητροπολίτης Γαλλίας Εμμανουήλ, θα πραγματοποιηθεί στον ιστορικό Καθεδρικό ναό της Αγίας Σοφίας στο Κίεβο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, που επικαλούνται, ο νέος προκαθήμενος θα φέρει τον τίτλο "Αρχιεπίσκοπος Κιέβου και Μητροπολίτης πάσης Ουκρανίας" και θα είναι τελευταίος στη σειρά των Διπτύχων της Ορθοδόξου Εκκλησίας.
Από την άλλη πλευρά φιλορώσοι αναλυτές σχολιάζουν πως το καταστατικό για την «ενοποιημένη τοπική εκκλησία» της Ουκρανίας που συντάχθηκε από το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης δεν προβλέπει στην πραγματικότητα την αυτοκεφαλία σε αυτή την εκκλησία, σε αντίθεση με τις προσδοκίες του Κιέβου.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, ορισμένες βασικές διατάξεις αυτού του καθεστώτος δείχνουν ότι δεν υπάρχει λόγος να περιμένουμε την αυτοκεφαλία (ανεξαρτησία) της νέας εκκλησίας. Θα είναι απόλυτα υπαγόμενη στην Κωνσταντινούπολη ως μητρόπολη.
Μια από τις βασικές διατάξεις του καταστατικού ορίζει ότι η ουκρανική εκκλησία θα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης και, μέσω αυτού, με όλες τις άλλες Εκκλησίες. Αυτό είναι ουσιαστικά το σημερινό καθεστώς της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, η οποία συνδέεται με τον Ορθόδοξο κόσμο μέσω της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Αν ισχύει βέβαια κάτι τέτοιο είναι ξεκάθαρο τρικ του Φαναρίου για να υποχρεώσει τις υπόλοιπες Εκκλησίες να δεχθούν το νέο καθεστώς!!!!
Το καταστατικό αναφέρει ότι η Ορθόδοξη εκκλησία στην Ουκρανία θα διευθύνεται από μητροπολίτη και όχι από πατριάρχη, αναφέρουν οι αναλυτές.
Η Σύνοδος των επισκόπων της Ουκρανικής εκκλησίας θα κληθεί να συμβουλεύεται το Πατριαρχείο Κωνσταντινούπολης για όλα τα σημαντικά θέματα. Το Φανάρι θα μοιράζεται μόνο ό, τι θεωρεί απαραίτητο με τη Σύνοδο και δεν θα πρέπει να εξηγεί τις αποφάσεις του, σύμφωνα με το Vesti.
Επιπλέον, η ουκρανική εκκλησία θα λαμβάνει χρίσμα που χρησιμοποιήθηκε κατά τα μυστήρια μόνο από την Κωνσταντινούπολη, κάτι που θεωρείται ως ένας από τις βασικές αποδείξεις της απουσίας πραγματικής αυτοκεφαλίας.
Η "ενοποιημένη τοπική εκκλησία" δεν θα είναι επίσης σε θέση να αγιοκατατάσσει από μόνη της, αλλά θα έπρεπε να υποβάλει τα ονόματά τους στην Κωνσταντινούπολη για επικύρωση.
Το καταστατικό ορίζει επίσης ότι το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης θα ενεργεί ως το ανώτατο δευτεροβάθμιο όργανο.
Τέλος σύμφωνα με τελευταίες αναφορές ο Φιλάρετος δεν θα αναζητήσει θέση αρχηγού της τοπικής αυτοκέφαλης εκκλησίας της Ουκρανίας.
Ο εκπρόσωπος του Ουκρανού βουλευτή της Verkhovnaya Rada Andrey Kovalyov, ο οποίος εργάστηκε στο αυτοαποκαλούμενο τμήμα πληροφοριών του Πατριαρχείου Κιέβου αναφέρει:
"Οι πληροφορίες που έχω στη διάθεσή μου δείχνουν ότι ο Φιλάρετος δεν θα κατέβει για τη θέση του επικεφαλής [της τοπικής αυτοκέφαλης εκκλησίας της Ουκρανίας] ... Ένας επίσκοπος που θα εκλεγεί στη συνέλευση στις 15 Δεκεμβρίου είναι πιθανόν να είναι άγνωστος στο κοινό , Αλλά θεωρώ ότι θα είναι εκπρόσωπος του Πατριαρχείου Κιέβου, διότι θα είναι στην πλειονότητά τους οι επίσκοποι του Πατριαρχείου Κιέβου ", δήλωσε ο Kovalyov στην Hromadske TV όταν ρωτήθηκε ποιος μπορεί να γίνει επικεφαλής της τοπικής αυτοκέφαλης εκκλησίας στην Ουκρανία.
Σαράντα ένας επίσκοποι του Πατριαρχείου Κιέβου έχουν την ευκαιρία να εκλεγούν στη θέση αυτή, είπε.
Στον αντίποδα σύμφωνα με πληροφορίες κανένας από τους επισκόπους της άλλης σχισματικής ομάδας δηλ, της Ουκρανικής Αυτοκέφαλης Ορθόδοξης Εκκλησίας, συμπεριλαμβανομένου του επικεφαλής Μακάριου δεν θα είναι υποψήφιοι.
Ποροσένκο-Κύριλλος
Η νέα Ορθόδοξη εκκλησία της Ουκρανίας θα είναι ανεξάρτητη, επέμεινε πάντως ο Ουκρανός προεδρικός σύμβουλος Rostislav Pavlenko απορρίπτοντας τα προαναφερθέντα ότι η νέα Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας θα είναι μόνο εν μέρει ανεξάρτητη.
"Οι μύθοι εξαπλώνονται ότι θα είναι περιορισμένη ανεξαρτησία, όχι δεν θα είναι έτσι", ανέφερε ο Παβλένκο σε μια ενημέρωση στο Κίεβο.
Πράγματι, το Οικουμενικό Πατριαρχείο είναι το τελευταίο σημείο προσφυγής για την επίλυση συγκρούσεων που δεν μπορούν να επιλυθούν μέσα σε μια συγκεκριμένη εκκλησία, είπε. Είναι η άσκηση αυτού του δικαιώματος που επέτρεψε «τα εκατομμύρια των Ορθοδόξων Ουκρανών να επιστρέψουν στην πανορθόδοξη κοινωνία» μετά την απόφαση του Πατριαρχείου Κωνσταντινούπολης της 11ης Οκτωβρίου 2018, δήλωσε ο σύμβουλος.
"Αυτή είναι η άσκηση του πρώτου επί τιμή πατριάρχη του ρόλου του ως διαιτητή", δήλωσε ο Παβλένκο.
Ερωτηθείς τι τίτλο θα έχει ο νέος ηγέτης της εκκλησίας, είπε ότι το κύριο πράγμα ήταν η δημιουργία μιας ανεξάρτητης εκκλησίας και το ζήτημα ενός τίτλου είναι «θέμα που θα συζητηθεί για να εξασφαλιστεί ο σωστός τρόπος επικοινωνίας με τον εξωτερικό εκκλησιαστικό κόσμο », δήλωσε ο Pavlenko.
"Όπως γνωρίζουμε, υπάρχουν σήμερα 14 αναγνωρισμένες ανεξάρτητες ορθόδοξες εκκλησίες, δέκα από τις οποίες καθοδηγούνται από πατριάρχες, τρεις από αρχιεπίσκοπο και τρεις από μητροπολίτες, αλλά είναι όλοι ανεξάρτητοι, ενώ και ένα κράτος μπορεί να καθοδηγείται από πρόεδρο ή μονάρχη αλλά είναι όλα ανεξάρτητα και ίσα κράτη », είπε.
Στο μεταξύ ο Ρώσος Πατριάρχης Κύριλλος κατηγορεί τον Πόροσενκο ότι παρεμβαίνει σε θρησκευτικές υποθέσεις.
"Όλες αυτές οι εικόνες που βλέπουμε στον τύπο πιστοποιούν την πρωτοφανή παρέμβαση στις υποθέσεις της εκκλησίας από ένα κράτος το οποίο μιλάει για την ευρωπαϊκή του επιλογή. Αλλά κεντρικό σε αυτόν τον ευρωπαϊκό πολιτισμό είναι η ιδέα ενός κοσμικού κράτους και δεν υπάρχουν θρησκευτικά κράτη, μόνο τα κοσμικά και κανένα από όσα πράγματα κάνει ο κ. Πόροσενκο σήμερα δεν επιτρέπονται από το νόμο ", δήλωσε ο Πατριάρχης.
"Φανταστείτε αν ο Πούτιν ανακοίνωνε ότι συγκάλεσε μια εκκλησιαστική συνάντηση στις 15 Δεκεμβρίου; Αν έλεγε: αυτός ο ναός μας ταιριάζει και αυτός δεν μας κάνει, αυτό θα είχε προκαλέσει αναταραχές στον κόσμο, όλοι οι άνθρωποι οι υπερασπιστές των δικαιωμάτων θα φώναζαν και τι ισχυρό κύμα επικρίσεων θα υπήρχε! Γιατί κανείς στη Δύση δεν επικρίνει τον Ποροσένκο που παραβιάζει το σύνταγμα της χώρας του, εισβάλλει στα θρησκευτικά προβλήματα, κλπ. Απολύτως απαράδεκτο ", δήλωσε ο Κύριλλος.
Αυτό αποδεικνύει ότι δεν υπάρχει "ευρωπαϊκή επιλογή: υπάρχουν εγωιστικοί στόχοι, κυρίως για να παραμείνουν στην εξουσία", κατέληξε ο Ρώσος πατριάρχης.