Επίθεση στους απόντες και στους αμφισβητίες της Συνόδου του Κολυμπαρίου περιελάμβανε για πολλοστή φορά μια παρέμβαση του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου.
Εκπροσωπούμενος από τον Αρχιεπίσκοπο Αμερικής κ. Δημήτριο ο Οικουμενικός Πατριάρχης κατά την έναρξη (21-5-2018) του 8ου Διεθνούς Θεολογικού Συνεδρίου του Α.Π.Θ. που είναι αφιερωμένο στη Σύνοδο της Κρήτης βρήκε την ευκαιρία και πάλι να βγάλει χολή κατά όσων απείχαν από την προ διετίας Σύνοδο αλλά και κατά της “αγίας ανυπακοής” η οποία μέσα σε αυτά τα δύο χρόνια έχει γιγαντωθεί !
Ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ. Δημήτριος ανέγνωσε το Πατριαρχικό μήνυμα στο οποίο μεταξύ άλλων αναφέρεται πως σκοπός της Συνόδου ήταν να διακηρύξει την ορθόδοξη ενότητα, να αντιμετωπίσει τα εσωτερικά θέματα και να προσφέρει μια καλή μαρτυρία στον σύγχρονο κόσμο και δεν ήταν μια εσωστρεφής συγκέντρωση αλλά αντίθετα υπογράμμισε το άνοιγμα της Ορθοδόξου Εκκλησίας.
Στην συνέχεια υποβαθμίζει την μη συμμετοχή τεσσάρων Ορθοδόξων Αυτοκέφαλων Εκκλησιών χαρακτηρίζοντάς την ως “δυσάρεστο γεγονός, το οποίο όμως δεν επηρέασε ούτε την ομαλή πορεία του συμβιβαστικού έργου ούτε έθιξε την ευρύτερη συναινετική συνείδηση και ταυτότητα της Εκκλησίας”.
Σύμφωνα με τον κ. Βαρθολομαίο η απόφαση αποχής δεν ελήφθη με βάση εκκλησιολογικά, κανονικά ή άλλα θεολογικά κριτήρια, αλλά για λόγους διευκόλυνσης σκοπιμοτήτων ξένων στην αυθεντική παράδοση της Εκκλησίας.
Κατόπιν σημειώνει πως τα κείμενα της Συνόδου, παρόλο που δεν έχουν υπογραφεί ακόμη και από παρευρισκόμενους σε αυτήν Ιεράρχες, ξεχωρίζουν για τη θεολογική τους ακεραιότητα εκφράζοντας αυθεντικά την ορθόδοξη παράδοση και την αυτοσυνειδησία, καθώς και την ευαισθησία και την ανησυχία της για τα υπαρξιακά προβλήματα της ανθρωπότητας και για τις σύγχρονες κοινωνικές και πολιτιστικές προκλήσεις.
Κατόπιν επιτίθεται στους αντιδρώντες λέγοντας πως η Σύνοδος αποτελεί μια πολύ σαφή απάντηση στους “αυτοχειροτόνητους” υπερασπιστές της Ορθοδοξίας, οι οποίοι συκοφαντούν τη συναινετική προσπάθεια και διαιρούν τον λαό του Θεού.
Τέλος παραδέχεται πως το Φανάρι θα πιέσει για την αποδοχή των αποφάσεων της Συνόδου από την πληρότητα της Εκκλησίας.