Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος παραχώρησε συνέντευξη στα μέσα ενημέρωσης του Βατικανού σχετικά με την Εγκύκλιο του Πάπα Φραγκίσκου «Fratelli tutti», λέγοντας ότι οι Χριστιανοί ονειρεύονται τον κόσμο μας ως μια ενωμένη οικογένεια.
Ιδιαίτερη εντύπωση έκανε λόγο για “κοινωνικά δόγματα”, αφήνοντας πίσω τις θεολογικές δογματικές διαφορές που μας χωρίζουν με τους Ρ/Καθολικούς.
«Συμφωνούμε απολύτως» με την πρόσκληση του Πάπα Φραγκίσκου να «εγκαταλείψει την αδιαφορία ή ακόμα και τον κυνισμό που διέπει την οικολογική, πολιτική, οικονομική και κοινωνική μας ζωή γενικά, συμπεριλαμβανομένης της εγωκεντρικής φόρμας περί ενότητας, και να ονειρευόμαστε τον κόσμο μας ως ενωμένο ανθρώπινη οικογένεια. "
“Ακόμη και πριν μάθουμε για το Fratelli tutti του αδελφού μας Πάπα Φραγκίσκου, ήμασταν βέβαιοι ότι θα ήταν ένα ακόμη παράδειγμα του αμετάκλητου ενδιαφέροντός του για τον άνθρωπο, μέσω της εκδήλωσης αλληλεγγύης προς όλους τους «κουρασμένους και επιβαρυμένους».(...)Οι προσδοκίες μας εκπληρώθηκαν πλήρως μετά την ολοκλήρωση της ανάλυσης αυτής της πολύ ενδιαφέρουσας Εγκυκλίου, η οποία δεν είναι απλώς μια περίληψη των προηγούμενων Εγκυκλίων ή άλλων κειμένων του Πάπα Φραγκίσκου, αλλά η κορωνίδα και ευτυχής ολοκλήρωση όλων των κοινωνικών δογμάτων.
Εξέφρασε επίσης την ελπίδα ότι το Fratelli tutti θα αποδειχθεί πηγή έμπνευσης και εποικοδομητικού διαλόγου μέσω της ανάληψης αποφασιστικών πρωτοβουλιών και δράσεων σε διαχριστιανικό, διαθρησκευτικό και πανανθρωπικό επίπεδο .
Αναφορικά με τις «σκιές» στον σύγχρονο κόσμο, για τις οποίες μιλάει στην εγκύκλιο ο Πάπας, ο Οικουμενικός Πατριάρχης εξηγεί πως μιλάμε για «σύγχρονες αμαρτίες», σύγχρονες τεχνικές και επιστημονικές εξελίξεις που έχουν ενισχύσει τον εγωκεντρισμό του ανθρώπου.
Σχετικά με χάσμα μεταξύ των λίγων που κατέχουν πολλά και των πολλών που κατέχουν λίγα ή τίποτα, όπως λέει η Εγκύκλιος, ο κ. Βαρθολομαίος τονίζει: “Η οικονομική ανάπτυξη δεν μείωσε το χάσμα μεταξύ πλουσίων και φτωχών. Αντίθετα, έχει δώσει προτεραιότητα στα κέρδη, εις βάρος της προστασίας των αδύναμων και συμβάλλει στην επιδείνωση των περιβαλλοντικών προβλημάτων. Και η πολιτική έχει γίνει ο υπηρέτης της οικονομίας. Τα ανθρώπινα δικαιώματα και το διεθνές δίκαιο εξυπηρετούν σκοπούς ξένουνς προς τη δικαιοσύνη, την ελευθερία και την ειρήνη. Το πρόβλημα των προσφύγων, η τρομοκρατία, η κρατική βία, η ταπείνωση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, οι σύγχρονες μορφές δουλείας και η επιδημία Covid-19 θέτουν τώρα την πολιτική ενώπιον νέων ευθυνών και σβήνουν την πραγματιστική της λογική”.
Σύμφωνα με τον Πατριάρχη η πρόταση του Χριστιανισμού με αφορμή αυτήν την κατάσταση είναι“η πορεία προς το «ένα πράγμα που είναι απαραίτητο», και αυτό είναι η αγάπη, το άνοιγμα στον άλλο και η κουλτούρα των ανθρώπων στην αλληλεγγύη. Πριν από τον σύγχρονο αλαζονικό «άνθρωπο-θεό» κηρύττουμε τον «Θεό-Άνθρωπο»”.
Επιπροσθέτως για την σημερινή εικόνα του Καλού Σαμαρείτη ο κ. Βαρθολομαίος αναλύοντας την παραβολή στέκεται στην πραγματική αγάπη για τον γείτονα που όπως λέει έχει μια σαφή σωτηριολογική αναφορά.
Μπορούμε να θεωρούμαστε όλοι “αδελφοί”;
΄Συνεχίζοντας με την πάγια ρητορεία της “αδελφολογίας” και με αφορμή το ερώτημα που του τέθηκε σχετικά με το πως “μπορούμε όλοι να θεωρούμαστε αδελφοί και αδελφές” ο Οικουμενικός Πατριάρχης επισήμανε: “Οι Χριστιανοί της νεογέννητης Εκκλησίας αποκαλούσαν ο ένας τον άλλον «αδελφούς» Αυτή η πνευματική και χριστιανική αδελφότητα είναι βαθύτερη από τη φυσική συγγένεια. Ωστόσο, για τους Χριστιανούς, οι αδελφοί και οι αδελφές δεν είναι μόνο τα μέλη της Εκκλησίας, αλλά όλοι οι άνθρωποι. Ο Λόγος του Θεού καταλαμβάνει την ανθρώπινη φύση και ενώνει τα πάντα από μόνος του. Όπως όλα τα ανθρώπινα όντα είναι δημιουργία του Θεού, έτσι όλοι έχουν συμπεριληφθεί στο σχέδιο της σωτηρίας. Η αγάπη του πιστού δεν έχει όρια. Στην πραγματικότητα, αγκαλιάζει το σύνολο της Δημιουργίας. Η αγάπη για τους αδελφούς είναι πάντα ασύγκριτη. Δεν είναι ένα αφηρημένο αίσθημα συμπάθειας προς την ανθρωπότητα, που συνήθως αγνοεί τον γείτονα. Η διάσταση της προσωπικής κοινωνίας και της αδελφότητας διακρίνει τη χριστιανική αγάπη και την αδελφότητα από τον αφηρημένο ανθρωπισμό”.
Τέλος αναφορικά με την καταδίκη της εγκυκλίου για τον πόλεμο και τη θανατική ποινή, ο κ. Βαρθολομαίος τόνισε πως “στα χείλη κάθε Χριστιανού, πρέπει να υπάρχει το σύνθημα «Όχι άλλο πόλεμο!» Και η στάση μιας κοινωνίας απέναντι στη θανατική ποινή αποτελεί ένδειξη του πολιτιστικού της προσανατολισμού και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας”