ναυάγιο
Ιστορία

Οι φονικότερες υποβρύχιες τραγωδίες στην ιστορία-Γιατί οι περισσότερες είναι σοβιετικές; (Βίντεο)

Για πολλούς ανθρώπους το να πεθάνουν μέσα σε ένα στενό υποβρύχιο στα βάθη του ωκεανού είναι ο μεγαλύτερός του φόβους. Δυστυχώς, χιλιάδες άνθρωποι έχουν χάσει την ζωή τους με αυτόν τον απαίσιο τρόπο.

Πάμε να δούμε λοιπόν τις χειρότερες υποβρύχιες τραγωδίες στην ανθρώπινη ιστορία, τραγωδίες οι οποίες σόκαραν ολόκληρο τον πλανήτη.

 

USS Thresher

Πρώτο στην λίστα βρίσκεται το αμερικανικό υποβρύχιο USS Thresher, το οποίο έφερε την κωδική ονομασία SSN-593. Το εν λόγω αμερικανικό σκάφος βυθίστηκε στις 10 Απριλίου του 1963 κατά την διάρκεια δοκιμαστικών αποστολών σε πολύ μεγάλο βάθος νοτιοανατολικά της χερσονήσου Κέιπ Κοντ, στην Μασαχουσέτη των ΗΠΑ.

Ως αποτέλεσμα της βύθισης του USS Thresher και οι 129 άντρες που βρίσκονταν στο υποβρύχιο έχασαν την ζωή τους, καθιστώντας την 10η Απριλίου μία τραγική ημέρα για την ιστορία του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού. Στην πραγματικότητα η βύθιση του USS Thresher παραμένει μέχρι και σήμερα η φονικότερη υποβρύχια τραγωδία στην ιστορία.

Το υποβρύχιο βυθίστηκε σε βάθος 400 μέτρων (1.300 ποδιών) μετά από δυσλειτουργίες που είχε αντιμετωπίσει. Ήταν ένα πυρηνοκίνητο επιθετικό υποβρύχιο, τα συντρίμμια του οποίου βρέθηκαν σε βάθος 8.400 ποδιών. Τελικά αποκαλύφθηκε πως ένας ελαττωματικός σωλήνας προκάλεσε απώλεια ισχύος στο καμάρι του αμερικανικού ναυτικού.

K-141 Kursk

Για το ρωσικό K-141 Kursk δεν χρειάζεται να πούμε πολλά, μιας και έχουμε αναλύσει στο παρελθόν την τραγωδία που συνέβη στις 12 Αυγούστου του 2000. Η καταστροφή του σκάφους είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο και των 118 αντρών που το επάνδρωναν, καθιστώντας το ατύχημα τη δεύτερη φονικότερη υποβρύχια τραγωδία στην ιστορία.

Το Kursk ήταν ένα υποβρύχιο οπλισμένο με πυραύλους κρουζ της κλάσης Oscar II, το οποίο τέθηκε και επίσημα σε λειτουργία στο ρωσικό πολεμικό ναυτικό το έτος 1994. Η αιτία βύθισής του ήταν μία ανατίναξη στο τμήμα τορπιλών του κατά την διάρκεια της ρωσικής ναυτικής άσκησης Sumer-X στην Μαύρη Θάλασσα. Η έκρηξη πιστεύεται ότι συνέβη εξαιτίας της διαρροής υπεροξείδιο του υδρογόνου.

USS Scorpion

Στην συνέχεια θα μιλήσουμε πάλι για αμερικανικό υποβρύχιο και συγκεκριμένα το USS Scorpion, το οποίο βυθίστηκε τον Μάιο του 1968, 650 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά των νήσων Αζόρες στον Ατλαντικό Ωκεανό. Από την βύθιση του πλοίου έχασαν την ζωή τους και τα 99 μέλη του πληρώματος του σκάφους. 

Το USS Scorpion ήταν και αυτό ένα πυρηνοκίνητο επιθετικό υποβρύχιο, το οποίο άνηκε στην κλάση Skipjack εκτοπίσματος των 3.500 τόνων. Τέθηκε σε λειτουργία στο αμερικανικό πολεμικό ναυτικό τον Ιούλιο του 1960. 

Ο αμερικανικός «σκορπιός» εξαφανίστηκε στα ξαφνικά από τα αμερικανικά ραντάρ στις 21 Μαΐου του 1968, 80 χιλιόμετρα νότια των νήσων Αζόρες. Μέχρι τότε ο στόλος των ΗΠΑ δεν γνώριζε για κάποια βλάβη ή πρόβλημα στο υποβρύχιο. 

Τον Οκτώβριο του ίδιου έτους ένα μικρό υποβρύχιο όχημα εντόπισε το ναυάγιο του Scorpion σε βάθος μεγαλύτερο των 10.000 ποδιών. Πιστεύεται πως το σκάφος καταστράφηκε μετά από την έκρηξη κάποιας τορπίλης που βρίσκονταν στο τμήμα αποθήκευσης πυρομαχικών.

HMS Thetis

Το Thetis ήταν ένα βρετανικό υποβρύχιο της κλάσης Group 1T, το οποίο καθελκύστηκε το μακρινό 1938 και ξεκίνησε δοκιμές θαλάσσης το 1939. Βυθίστηκε κατά την διάρκεια των τελευταίων δοκιμαστικών αποστολών του στο λιμάνι του Λίβερπουλ, σκοτώνοντας 99 από από τα 103 μέλη του πληρώματός του.

Η βύθιση του σκάφους ήταν πραγματικά δραματική. Το βρετανικό υποβρύχιο ξεκίνησε να πλημμυρίζει μέσω των σωληνών εκτόξευσης τορπιλών του. Τελικά το νερό έφτασε στην πλώρη και μέσα σε λίγη ώρα το υποβρύχιο βυθίστηκε. Όλα αυτά έλαβαν χώρα μόλις 50 μέτρα κάτω από την επιφάνεια του νερού.

Το υποβρύχιο επιδιορθώθηκε και ξανά τέθηκε σε υπηρεσία στο βρετανικό βασιλικό πολεμικό ναυτικό, ωστόσο καταστράφηκε οριστικά τον Μάρτιο του 1943 από την ιταλική κορβέτα Cicogna.

Κ-129

Το υποβρύχιο K-129 ήταν ένα από τα σκάφη του προγράμματος βαλλιστικών πυραύλων Project 692A της κλάσης Golf II του σοβιετικού πολεμικού ναυτικού. Βυθίστηκε το 1968 στον Ειρηνικό Ωκεανό, σκοτώνοντας και τα 98 μέλη του πληρώματός του.

Οι Σοβιετικοί έχασαν το K-129 από τα ραντάρ τους όσο το υποβρύχιο βρίσκονταν σε μία αποστολή περιπολίας στην χερσόνησο της Καμτσάτκας τον Φεβρουάριο του 1968. Το σοβιετικό πολεμικό ναυτικό διεξήγαγε εκτενείς έρευνες για την εύρεση του σκάφους, ωστόσο το K-129 δεν μπόρεσε να βρέθηκε ποτέ. Τελικά η Μόσχα ανακοίνωσε πως το K-129 είχε χαθεί μαζί με ολόκληρο το πλήρωμά του.

Τελικά το ναυάγιο του K-129 εντοπίστηκε τον Αύγουστο του 1968 σε βάθος 16.000 ποδιών από το αμερικανικό πλοίο USS Halibut, βορειοδυτικά του νησιού Οάχου στην Χαβάη. Μέχρι και σήμερα δεν γνωρίζουμε την ακριβή αιτία βύθισής του.

Ming 361

Στην συνέχεια θα μιλήσουμε για το Great Wall, ένα υποβρύχιο του κινεζικού πολεμικού ναυτικού που αποκαλείται επίσης Ming 361. Ήταν ένα από τα σκάφη της πολλά υποσχόμενης και πετρελαιοκίνητης κλάσης Ming. Το τραγικό περιστατικό έλαβε χώρα το κοντινό 2003. Και οι 70 άντρες που επάνδρωναν το Great Wall έχασαν την ζωή τους από ασφυξία.

Το υποβρύχιο πραγματοποιούσε ασκήσεις στην Κίτρινη Θάλασσα μεταξύ της Κορέας και της κινεζικής επαρχίας Σανντόνγκ. Αποκαλύφθηκε αργότερα πως μία δυσλειτουργία στους πετρελαιοκινητήρες του σκάφους οδήγησε στην άντληση όλου του οξυγόνου από το υποβρύχιο, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα την ασφυξία του πληρώματος.

Το Ming 361 επέπλεε χωρίς πλήρωμα για 10 ημέρες. Τελικά εντοπίστηκε από Κινέζους ψαράδες τον Απρίλιου του 2003 και έπειτα ρυμουλκήθηκε από τις κινεζικές αρχές.

K-8

Ένα από τα γνωστότερα υποβρύχια ατυχήματα στην ιστορία είναι αυτό της καταστροφής και βύθισης του σοβιετικού K-8 του προγράμματος Project 627A της κλάσης November. Το σκάφος αποτελούσε μέρος του Βόρειου Στόλου του ναυτικού της Μόσχας και βυθίστηκε στον Βισκαϊκό Κόλπο το 1970. Ως αποτέλεσμα της βύθισης του K-8, σκοτώθηκαν 52 Σοβιετικοί στρατιωτικοί.

Το χρονικό της καταστροφής του K-8 έχει ως εξής. Αρχικά συνέβησαν δύο εκρήξεις στο τρίτο και στο έβδομο τμήμα της ατράκτου κατά την διάρκεια της ναυτικής άσκησης Ocean-70. Το πλήρωμα δεν κατάφερε να σβήσει τις φωτιές που προκάλεσαν οι εκρήξεις και έτσι διατάχθηκε αναγκαστική απενεργοποίηση των πυρηνικών αντιδραστήρων του σκάφους. Χωρίς του αντιδραστήρες το K-8 δεν είχε ισχύ.

Το σοβιετικό πολεμικό ναυτικό ξεκίνησε να εκκενώνει το πλήρωμα, ωστόσο 52 άντρες -συμπεριλαμβανομένου του καπετάνιου- έχασαν την ζωή τους από την πλημμύρα ή από την εισπνοή διοξειδίου του άνθρακα. Το K-8 τελικά βυθίστηκε σε βάθος 4.680 μέτρων.

K-278 Komsomolets

Τελευταίο υποβρύχιο στην λίστα είναι το επίσης σοβιετικό K-278 Komsomolets. Ναι, όπως μπορεί να έχετε ήδη διαπιστώσει το σοβιετικό πολεμικό ναυτικό ήταν ιδιαίτερα επιρρεπής σε υποβρύχια ατυχήματα. Η βύθιση του K-278 ήταν μία από τις φονικότερες τραγωδίες στην ιστορία της Μόσχας. Το σκάφος ήταν το μοναδικό της πυρηνοκίνητης επιθετικής κλάσης Project 685 Plavnik, την οποία το ΝΑΤΟ αποκαλούσε κλάση Mike.

Το K-278 έπιασε φωτιά όσο επιχειρούσε στην Νορβηγική Θάλασσα, περίπου 320 χιλιόμετρα βόρεια της νορβηγικής ενδοχώρας. Η πυρκαγιά ξεκίνησε από το έβδομο τμήμα του υποβρύχιου, αλλά επεκτάθηκε γρήγορα σε άλλα σημεία του κύτους. Όπως και στην περίπτωση του K-8, το πλήρωμα του K-278 αναγκάστηκε να απενεργοποιήσει τους αντιδραστήρες για να αποφύγει πιθανό πυρηνικό ατύχημα.

27 Σοβιετικοί άντρες πρόλαβαν να εκκενώσουν το σκάφος όσο αυτό βυθίζονταν. Οι εναπομείναντες ναύτες και αξιωματικοί επιχείρησαν να διαφύγουν χρησιμοποιώντας την κάψουλα έκτακτης ανάγκης, ωστόσο μόνο ένας από αυτούς τα κατάφερε. Οι υπόλοιποι 42 έχασαν την ζωή τους, καθιστώντας το περιστατικό άλλη μία ναυτική τραγωδία για την Μόσχα.

Τελικά το Komsomolets βυθίστηκε στις 7 Απριλίου του έτους 1989 στην Νορβηγική Θάλασσα. Ευτυχώς βρίσκονταν σε κοντινή απόσταση ένα σκάφος αλίευσης ονόματι Aleksey Khlobystov, το οποίο μάζεψε 30 από τους Σοβιετικούς ναύτες που κατάφεραν να επιβιώσουν.

Αυτά ήταν τα 8 φονικότερα υποβρύχια ατυχήματα στην ιστορία. Άλλες γνωστές τραγωδίες κάτω από την επιφάνεια του νερού περιλαμβάνουν την βύθιση του αμερικανικού υποβρυχίου USS S-4 το έτος 1977 και την βύθιση του ρωσικού K-152 Nerpa το κοντινό 2008. Το πρώτο ατύχημα είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο 38 ναυτών, ενώ το δεύτερο 20 ναυτών.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ