Ιστορία

Αίγυπτος: Λύθηκε το μυστήριο της «Μούμιας που ουρλιάζει» – Γιατί «έβγαλε» την επιθανάτια κραυγή

Πρόκειται για μια εκπληκτική εικόνα από την αρχαία Αίγυπτο – μια μούμια που ανακαλύφθηκε κατά τη διάρκεια αρχαιολογικής αποστολής το 1935 στο Deir el-Bahari κοντά στο Λούξορ και απεικονίζει μια γυναίκα με το στόμα ορθάνοιχτο, σε κάτι που μοιάζει με αγωνιώδη κραυγή.

Η αιγυπτιακή μούμια γνωστή ως «Screaming Woman» («Η γυναίκα που ουρλιάζει») προκαλεί ανατριχίλα καθώς έχει μια οδυνηρή έκφραση στο πρόσωπό της- το στόμα της είναι ανοιχτό σε θέση κραυγής – γεγονός που αποτελούσε μυστήριο.  

Νέα ανάλυση επιστημόνων δείχνει ότι πέθανε «ουρλιάζοντας από την αγωνία» πριν από περίπου 3.000 χρόνια.

Ο Σαχάρ Σαλέμ από το Πανεπιστήμιο του Καΐρου και η Σαμί Αλ-Μερτγκάνι από το Υπουργείο Τουρισμού και Αρχαιοτήτων της Αιγύπτου αποφάσισαν να εξετάσουν εκ νέου αυτή τη μούμια.

Πτωματικός σπασμός

Με αξονικές τομογραφίες οι επιστήμονες απέδειξαν ότι μπορεί να πέθανε μέσα στην αγωνία και να έπαθε μια σπάνια μορφή μυϊκής δυσκαμψία, που ονομάζεται πτωματικός σπασμός, ο οποίος εμφανίζεται τη στιγμή του θανάτου.

Η εξέταση έδειξε ότι η γυναίκα ήταν περίπου 48 ετών όταν πέθανε, ζούσε με ήπια αρθρίτιδα της σπονδυλικής στήλης και είχε χάσει κάποια δόντια, δήλωσε ο καθηγητής ακτινολογίας του Πανεπιστημίου του Καΐρου Sahar Saleem, επικεφαλής της μελέτης που δημοσιεύθηκε την Παρασκευή (02.08.2024) στο περιοδικό Frontiers in Medicine.

Το σώμα της ήταν καλά διατηρημένο, καθώς είχε ταριχευθεί πριν από περίπου 3.500 χρόνια κατά τη διάρκεια της λαμπρής περιόδου του Νέου Βασιλείου της αρχαίας Αιγύπτου, χρησιμοποιώντας εισαγόμενα συστατικά, όπως έλαιο αρκεύθου και ρητίνη λιβανιού, πρόσθεσε ο Saleem.

Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι θεωρούσαν ότι η διατήρηση του σώματος μετά το θάνατο ήταν ζωτικής σημασίας για την εξασφάλιση μιας άξιας ύπαρξης στη μετά θάνατον ζωή. Ήταν σύνηθες κατά τη διαδικασία της μουμιοποίησης να αφαιρούνται τα εσωτερικά όργανα, εκτός από την καρδιά, αλλά αυτό δεν είχε συμβεί με αυτή τη γυναίκα.

«Στην αρχαία Αίγυπτο, οι ταριχευτές φρόντιζαν το νεκρό σώμα ώστε να είναι όμορφο για τη μετά θάνατον ζωή. Γι’ αυτό και φρόντιζαν να κλείνουν το στόμα των νεκρών δένοντας τη σιαγόνα στο κεφάλι για να αποτρέψουν τη φυσιολογική μεταθανάτια πτώση της σιαγόνας», δήλωσε ο Saleem.

Ο επιστήμονας απέκλεισε το ενδεχόμενο η διαδικασία μουμιοποίησης να ήταν απρόσεκτη και οι ταριχευτές να είχαν απλώς παραλείψει να κλείσουν το στόμα της. «Στην πραγματικότητα, τη μουμιοποίησαν καλά και της έδωσαν ακριβά ταφικά ενδύματα – δύο ακριβά δαχτυλίδια από χρυσό και ασήμι και μια μακριά περούκα με μαλλιά από ίνες χουρμαδιάς», πρόσθεσε ο Saleem.

«Οι συνθήκες θανάτου αυτής της γυναίκας είναι άγνωστες, συνεπώς η αιτία της έκφρασης του προσώπου της δεν μπορεί να προσδιοριστεί με βεβαιότητα».

Ο πτωματικός σπασμός, εμφανίζεται μετά από σοβαρή σωματική ή συναισθηματική ταλαιπωρία, με τους συσπασμένους μύες να γίνονται άκαμπτοι αμέσως μετά το θάνατο, δήλωσε ο Saleem.

«Σε αντίθεση με τη μεταθανάτια ακαμψία, ο πτωματικός σπασμός επηρεάζει μόνο μια ομάδα μυών και όχι ολόκληρο το σώμα», πρόσθεσε ο Saleem.

Ερωτηθείς αν η γυναίκα μπορεί να είχε ταριχευθεί όσο ήταν ζωντανή, ο Saleem πρόσθεσε: «Δεν πιστεύω ότι αυτό είναι δυνατόν».

Η «Γυναίκα που ουρλιάζει» βρέθηκε στην περιοχή της αρχαίας πόλης των Θηβών κατά την ανασκαφή του τάφου ενός υψηλόβαθμου αξιωματούχου ονόματι Σενμούτ, αρχιτέκτονα, επόπτη βασιλικών έργων και φημολογούμενου εραστή της βασίλισσας Χατσεπσούτ, η οποία βασίλευσε από το 1479-1458 π.Χ..

Η μούμια βρισκόταν μέσα σε ένα ξύλινο φέρετρο σε έναν ταφικό θάλαμο κάτω από τον οικογενειακό τάφο του Σενμούτ. Η ταυτότητά της δεν έχει προσδιοριστεί, αλλά τα κοσμήματά της – τα χρυσά και ασημένια δαχτυλίδια με εικόνες σκαραβαίων σκαθαριών, σύμβολο της ανάστασης, κατασκευασμένα από τον πολύτιμο λίθο ίασπις – έδειχναν την κοινωνικοοικονομική της κατάσταση.

«Ήταν πιθανότατα ένα στενό μέλος της οικογένειας για να ταφεί και να μοιραστεί την αιώνια ανάπαυση της οικογένειας», δήλωσε ο Saleem.

Πολλές αρχαίες μούμιες, στην Αίγυπτο και την Αμερική, έχουν βρεθεί με εκφράσεις προσώπου που μοιάζουν με κραυγή – τρομακτικά παρόμοιες με την «Κραυγή του Νορβηγού ζωγράφου Έντβαρτ Μουνκ.

«Χρησιμοποιώ αυτόν τον πίνακα στις δημόσιες διαλέξεις μου για τις μούμιες που ουρλιάζουν», δήλωσε ο Saleem.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ