Η D-Day, η ιστορική μέρα της απόβασης των συμμαχικών δυνάμεων στη Νορμανδία, συμπληρώνει σήμερα 76 χρόνια, με τους ηγέτες του κόσμου αλλά και βετεράνους της μάχης να αποδίδουν φόρο τιμής σε όσους θυσιάστηκαν στον αγώνα κατά των ναζιστικών δυνάμεων.
Αυτό όμως που αξίζει να σημειωθεί είναι ότι στην θρυλική αυτή απόβαση, που ήταν η «αρχή του τέλους» για τον Χίτλερ, συμμετείχαν Έλληνες στρατιώτες και δυνάμεις του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.
Οι Έλληνες στρατιώτες στη Νoρμανδία
Ο Έντι Λάμπρος ήταν ένας από τους 155 Έλληνες στρατιώτες που «‘όρμησαν» στις ακτές της Νορμανδίας στις 6 Ιουνίου 1944, τη μέρα που ο Β Παγκόσμιος Πόλεμος «άλλαξε πορεία» και τελικά επέφερε το τέλος της ναζιστικής κατοχής της Ευρώπης.
Η φωτογραφία του Ελληνοαμερικανού στρατιώτη και των αδερφών του που κρατάει περήφανα μια σημαία ναζιστών που είχε συλληφθεί δημοσιεύθηκε στην πρώτη σελίδα των New York Times την επόμενη μέρα.
Τραγικά, ο Λάμπρος δεν επέζησε για να δει αυτή τη φωτογραφία, καθώς ο ίδιος σκοτώθηκε στη Γαλλία μία ημέρα μετά την D-Day. Ο Ελληνοαμερικανός στρατιώτης προερχόταν ήταν από το Kings County της Νέας Υόρκης και υπηρέτησε στην 82η Αερομεταφερόμενη Μεραρχία.
Ωστόσο ήταν ένας μόνο από τους εκατοντάδες Έλληνες που αγωνίστηκαν εκείνη την ημέρα, με το ελληνικό έθνος να βοηθάει με το δικό του τρόπο στην D-Day, παρά το γεγονός ότι βρισκόταν ήδη υπό γερμανική κατοχή για περισσότερο από τρία χρόνια.
Το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό στην D-Day
Τέσσερα χιλιάδες σκάφη είχαν συγκεντρωθεί στα βρετανικά ύδατα, περιμένοντας τη διαταγή του Dwight Eisenhower να πλεύσουν προς την ακτή της Νορμανδίας. Η τεράστια αυτή ναυτική δύναμη αποτελούνταν από πολεμικά, μεταγωγικά, επιβατηγά πλοία αλλά και πλοία υποστήριξης, διαφόρων εθνικοτήτων, όλα γεμάτα από συμμαχικά στρατεύματα έτοιμα να πολεμήσουν τους Ναζί.
Η Ελλάδα, με το στόλο της που είχε ως έδρα της την Αίγυπτο, αφού η χώρα βρισκόταν υπό γερμανική κατοχή,, συμμετείχε στην απόβαση της Νορμανδίας με έξι πλοία: με τις κορβέτες «Τομπάζης» και «Κριεζής» και με τέσσερα εμπορικά πλοία.
Σύμφωνα με τα απομνημονεύματα του διοικητή του «Κριεζής» Ναυάρχου Δημήτρη Κιοσέ, τα πλοία ήταν επανδρωμένα από «Έλληνες από όλα τα κοινωνικά στρώματα και επαγγέλματα σε καιρούς ειρήνης, όπως λογιστές, δικηγόροι, φοιτητές, εργάτες, ψαράδες και έμποροι».
Εκεί συμμετείχαν και τρία ονόματα του Εμπορικού Ναυτικού που θα έβλεπαν αργότερα τα ονόματά τους γραμμένα στις χρυσές σελίδες της ελληνικής ναυτιλίας, όπως ο Σταύρος Νιάρχος, ο Νικόλαος Μίχαλος και ο Ισίδωρος Καρούσης.
Οι δύο ελληνικές κορβέτες έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην επιχείρηση, σύμφωνα με τον Κλεάνθη Ζερβό από την Κάλυμνο, ο οποίος υπηρέτησε ως Ανθυποπλοίαρχος στο «Κριεζής».
Συγκεκριμένα, οι «Κριεζής» και «Τομπάζης» συνοδεύονταν από δώδεκα πλοία που είχαν επιφορτιστεί με τη μεταφορά επιλεγμένων τμημάτων του διάσημου βρετανικού τμήματος Northumberland που συμμετείχε στο πρώτο κύμα της εισβολής.
Τα ελληνικά πλοία έφθασαν στην ακτή της Νορμανδίας στις 7 π.μ. της D-Day. Οι πρώτοι στρατιώτες αποβιβάστηκαν ανάμεσα σε ανελέητα πυρά από τον γερμανικό στρατό, σκοτώνοντας πολλούς πριν καταφέρουν να φτάσουν τις ακτές
Όταν ο Ναύαρχος Κιοσσές ενημερώθηκε αργότερα για την επιτυχία της επιχείρησης, μετά από πολλές ώρες αιματηρών συγκρούσεων, αναφώνησε «Χριστός Ανέστη» με το πλήρωμα να ξεσπά κραυγές χαράς, αλλά και θλίψης.