Εξελίσσεται πέρα από το απλό ρεπορτάζ για τις συζητήσεις ανάμεσα σε Αθήνα και Λονδίνο για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, με δημοσίευμά του, ο βρετανικός «Telegraph».
Την ώρα που, από πλευράς Βρετανικού Μουσείου, επιβεβαιώνεται, για πρώτη φορά, ότι συμμετέχει σε «εποικοδομητικές συζητήσεις» με την Ελλάδα και το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού διαμηνύει ότι δεν αναγνωρίζει νομή, κατοχή και κυριότητα στους Βρετανούς, ο «Telegraph»... αποκαλύπτει ακόμα και το τι θα μπορούσε να δώσει η Αθήνα ως αντάλλαγμα για την επιστροφή των Γλυπτών.
Μάλιστα, αναφέρεται ότι θα μπορούσαν να δανειστούν στο Βρετανικό Μουσείο ακόμα και το ηλικίας 3.600 ετών προσωπείο του Αγαμέμνονα, καθώς και το θρυλικό κύπελλο του Νέστορα.
Το κύπελλο του Νέστορα
Το προσωπείο του Αγαμέμνονα
Το βρετανικό δημοσίευμα, επικαλούμενο ελληνικές πηγές, εκτιμά ότι η ανταλλαγή αντικειμένων θα μπορούσε να ξεκινήσει «μάλλον νωρίτερα, παρά αργότερα».
«Τα αντικείμενα που πήρε ο λόρδος Έλγιν στις αρχές του 19ου αιώνα και πουλήθηκαν στο Βρετανικό Μουσείο, θα μπορούσαν να μεταφερθούν στο Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα και να επανενωθούν με τους άλλους θησαυρούς που δημιουργήθηκαν για να κοσμήσουν το ναό του Παρθενώνα, ο οποίος ολοκληρώθηκε το 432 π.Χ..» καταλήγει το ρεπορτάζ.
Ο «Τζόκεϊ του Αρτεμισίου»
Το ναυάγιο με το άγαλμα ανακαλύφθηκε το 1926 μαζί με το περί το 460 π.Χ. χάλκινο Αρτεμίσιον, ένα άγαλμα ύψους δύο μέτρων, που απεικόνιζε είτε τον Δία είτε τον Ποσειδώνα. Είναι το μεγαλοπρεπέστερο χυτό άγαλμα αλόγου με αναβάτη, που σώζεται από την ελληνική αρχαιότητα. Ανασύρθηκε σε κομμάτια και έχει συμπληρωθεί στην ουρά και στο κέντρο του κορμού.
Το άλογο αποδίδεται σε έντονο καλπασμό τη στιγμή του αγώνα. Στο δεξιό μηρό του υπάρχει εγχάρακτη μορφή Νίκης, που κρατάει στεφάνι στα ανυψωμένα χέρια της, σφράγισμα σύνηθες σε καθαρόαιμα άλογα στην αρχαιότητα.
Στρέφει προς τα αριστερά το κεφάλι του και τα μαλλιά του είναι ατημέλητα. Φορά σανδάλια και χιτωνίσκο που ανεμίζει από την ταχύτητα, ενώ στο αριστερό χέρι θα κρατούσε τα ηνία και στο δεξί το μαστίγιο.
Το άγαλμα, έργο άγνωστου γλύπτη, πρέπει να ήταν αφιερωμένο σε κάποιο σημαντικό ιερό.
Υπουργείο Πολιτισμού για τα Γλυπτά: Δεν αναγνωρίζουμε νομή, κατοχή και κυριότητα στους Βρετανούς
Νωρίτερα σήμερα, σκληρή επίθεση στον ΣΥΡΙΖΑ για την στάση που κρατά στο θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα και της επανένωσης τους στο Μουσείο της Ακρόπολης, εξαπέλυσε το υπουργείο Πολιτισμού.
Με αφορμή τη νέα ανακοίνωση που εξέδωσε σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ, το υπουργείο Πολιτισμού κατηγόρησε το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης ότι προτάσσει τα μικροκομματικά οφέλη και τον στόχο της φθοράς της κυβέρνησης αδιαφορώντας αν οι θέσεις του προκαλούν ζημιά στη χώρα.
Παράλληλα, επαναλαμβάνει την πάγια θέση ότι η χώρα μας δεν αναγνωρίζει στο Βρετανικό Μουσείο νομή, κατοχή και κυριότητα των Γλυπτών, καθώς αποτελούν προϊόν κλοπής.
Συγκεκριμένα στην ανακοίνωση που εξέδωσε το γραφείο τύπου του ΥΠΠΟΑ επισημαίνονται τα ακόλουθα
«Η κυβέρνηση, από την αρχή της θητείας της, κινείται με σοβαρότητα, υπευθυνότητα, ευαισθησία και αποτελεσματικότητα, προκειμένου να υλοποιηθεί ο εθνικός στόχος της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα και της επανένωσης τους στο Μουσείο της Ακρόπολης. Αυτό αναμφίβολα τεκμαίρεται από σειρά γεγονότων των τελευταίων δύο ετών: Από την απόφαση της ΟΥΝΕΣΚΟ, τον Σεπτέμβριο 2021, και την οριστική (sine die) επανένωση του θραύσματος Fagan, ως την μεταστροφή και τη στήριξη του ελληνικού αιτήματος από τη διεθνή κοινή γνώμη.
Επαναλαμβάνουμε, για μια ακόμη φορά, την πάγια θέση της χώρας μας ότι δεν αναγνωρίζει στο Βρετανικό Μουσείο νομή, κατοχή και κυριότητα των Γλυπτών, καθώς αποτελούν προϊόν κλοπής. Επομένως, ας σταματήσει η αξιωματική αντιπολίτευση να κορυβαντιά. Θα περιμέναμε σε αυτή την εθνική προσπάθεια να μείνουν στην άκρη οι μικροκομματικοί υπολογισμοί και να υπάρχει συστράτευση όλων. Δυστυχώς δεν το βλέπουμε. Για κάποιους πρώτος στόχος είναι η φθορά της κυβέρνησης, ακόμη και με ψέματα, αδιαφορώντας αν κάνουν ζημιά στη χώρα. Κρίμα».
Η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ
Νωρίτερα σήμερα μετά και το τελευταίο δημοσίευμα των TIMES για την επιστροφή των Γλυπτών, η τομεάρχης Πολιτισμού της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτής Αχαΐας, Σία Αναγνωστοπούλου έκανε λόγο για «κρυφή διπλωματία αλά 19ου αιώνα, μεταξύ μεγιστάνων και άλλων «μεγάλων κεφαλών» για επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο.
Σημείωσε ακόμα ότι «είναι ανεπίτρεπτο ο πρωθυπουργός και η υπουργός Πολιτισμού, μόνοι τους και με κρυφές συνεννοήσεις να διευθετούν αυτό το κορυφαίο διεθνώς ζήτημα πολιτιστικής κληρονομιάς και ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θα συναινέσει σε συμφωνίες εν κρυπτώ με τις οποίες ο δανεισμός και η εκχώρηση του εθνικού μας πλούτου βαφτίζονται «επιστροφή» και «επαναπατρισμός».