Ο Κωνσταντίνος Τζούμας δεν είναι πια μαζί μας και όσο και αν κάποιοι γνωρίζαμε τα προβλήματά υγείας του νομίζαμε ότι θα τα κατάφερνε και αυτή τη φορά.
Ο γοητευτικός ηθοποιός με το φουλάρι, ο Αθηναίος με το ιδιαίτερο ντύσιμο, ο ραδιοφωνικός παραγωγός με τους χιλιάδες φανατικούς ακροατές πήγε να συναντήσει τους φίλους τους εκεί ψηλά.
Να κάνουν βαθυστόχαστες συζητήσεις, να πίνουν και να σχολιάζουν επί παντός επιστητού.
Από την Συμμορία, στον Δράκουλα αλλά και τους Απαράδεκτους
Εδώ και τρεις δεκαετίες ο Κωνσταντίνος Τζούμας εκφράζει ένα κομμάτι της πολιτιστικής ζωής της πόλης αρκετά ιδιαίτερο.
Με μαύρο χιούμορ, χαρακτηριστική φωνή και μπλαζέ ύφος, ο Τζούμας ήταν από μόνος του μια περσόνα ξεχωριστή. Αλλά αν κατάφερνες να δεις πίσω από αυτή -και κυρίως αν σε άφηνε- έβλεπες ένα μικρό παιδί.
Έναν πραγματικό καλλιτέχνη που δεν αναλώθηκε σε κουτσομπολιά, σε ίντριγκες και άχρηστη δημοσιότητα. Αυτή ήρθε κυρίως μέσα από το συγγραφικό του έργο, αρκετά χρόνια μετά τη συμμετοχή του σε μερικές από τις πιο σημαντικές ελληνικές ταινίες της εποχής.
Η ζωή του στη Νέα Υόρκη και η προσπάθεια του να γίνει χορευτής τον έφερε κοντά σε μερικά από πιο σημαντικά ονόματα της σύγχρονης τέχνης.
Και όταν επέστρεψε στην Αθήνα αποφασισμένος πια να γίνει ηθοποιός ο Νίκος Νικολαΐδης είδε στα μάτια του αυτή τη φλόγα που αναζητούσε.
Η πορεία μετά είναι λίγο πολύ γνωστή. Σπουδαία ερμηνεία σαν Κωνσταντίνος στην «Γλυκιά Συμμορία» αλλά και στα «Κουρέλια τραγουδάνε ακόμα» του Νικολαΐδη και αξέχαστος ο ρόλος του στον «Δράκουλα των Εξαρχείων» του Νίκου Ζερβού.
Παίζοντας ένα τρελό γιατρό, τον Βίκτωρα Παπαδόπουλο, ο Κωνσταντίνος Τζούμας -με τον υπέροχο Τζίμη Πανούση στο πλευρό του- θέλει να φτιάξει ένα ροκ συγκρότημα το οποίο θα αποτελείται από συναρθρωμένα μέλη σημαντικών πεθαμένων μουσικών.
Και από εκεί στους «Απέναντι» του Γιώργου Πανουσόπουλου, στο «Ρεμπέτικο» του Κώστα Φέρρη, αλλά και στο «Happy day», στο «Ελευθέριος Βενιζέλος 1910-1927» και στο «Ακροπόλ» .
Η τελευταία κινηματογραφική του συμμετοχή ήταν το 2017 με το «Γυναίκες που περάσατε από δω» του Σταύρου Τσιώλη.
Πολύ σημαντική και η πορεία του στο θέατρο με το «Περιμένοντας τον Γκοντό», «Εσωτερικαί ειδήσεις», «Φαύστα», «89,90 Fm Stereo», «Αι δύο Ορφαναί», «La Nonna», «Ένα καινούργιο κόκκινο», «Ο φίλος μου ο Λευτεράκης» και πολλές άλλες.
Η εστέτ φωνή του EnLefko
Οι ταινίες του Τζούμα παίζοντας ξανά και ξανά σε καλτ φεστιβάλ και σε αφιερώματα αλλά κυρίως οι νέοι τις βλέπουν με μανία στο youtube.
Η γενιά που τον γνώρισε και τον λάτρεψε μέσα από το En Lefko δεν πρόλαβε τις καλές κινηματογραφικές του στιγμές, αλλά η τέχνη μένει εκεί για πάντα.
Όποιος κυκλοφορούσε σε στέκια της Αθήνας σίγουρα είχε δει τον Τζούμα να τριγυρνάει, κυριολεκτικά παντού. Πάρτι, μπαρ, συναυλίες, ακόμα και σε μέρη που δεν περίμενε ποτέ κανείς έναν 75άρη.
Από τα βιβλία του μάθαμε για την ιδιοφυία του και από τις ελάχιστες αλλά απολαυστικές συνεντεύξεις του το πόσο καλά μπορεί να χειριστεί το χιούμορ του.
Ακόμα και σε αποτυχημένες επιλογές όπως το σχόλιο του για τις γυναικοκτονίες ο Τζούμας είχε το θάρρος να παραδεχτεί το λάθος του και να επανορθώσει.
Δεν ξέρω πόσο αυτό το σχόλιο του στοίχισε και αν οι νεότεροι θαυμαστές του κατάφεραν ή όχι να τον συγχωρέσουν. Αλλά λίγο θα τον απασχολούσε.
Ο Τζούμας ήταν πάντα αυτός που κατέρριπτε τα κλισέ, έσπαγε το πολιτιστικό κατεστημένο και μπορούσε να ειρωνευτεί με τον τρόπο του ακόμα και τον Ανδρέα Παπανδρέου σε μια εποχή που όλοι τον αποθέωναν.
«Ιδίως στην τέχνη, έχουν μια διαστρεβλωμένη αντίληψη περί πρωτοτυπίας. Δεν υπάρχει, αγόρι μου γλυκό, κάτι που να μην έχει ξαναγίνει. Το θέμα είναι ο τρόπος που το κάνεις. Ξέρεις τι θα ήταν στ’ αλήθεια πρωτότυπο; Μια δουλειά που να πληρώνει καλά!» είχε πει ο ίδιος σε συνέντευξή του στην Καθημερινή και δεν μπορούμε παρά να συμφωνήσουμε μαζί του.
Από σήμερα ο Κωνσταντίνος Τζούμας θα μπορεί να σκεφτεί τρόπους να πραγματοποιήσει το όνειρο του γιατρού Βίκτωρ. Ο Τζίμης Πανούσης θα τον περιμένει για τρελά απολαυστικές ροκ βραδιές.
Όσο για εμάς θα κοιτάμε πάντα με νοσταλγία μια άδεια καρέκλα στο Φίλιον.
Οι δηλώσεις που προκάλεσαν σάλο, η απάντησή του και τα «ατοπήματα των εκπομπών»
Πριν από μερικούς μήνες αντιδράσεις είχε προκαλέσει σχόλιο του για τις γυναικοκτονίες στην Ελλάδα.
Ο Κωνσταντίνος Τζούμας είχε προσπαθήσει ατυχώς να κάνει χιούμορ με την έξαρση των γυναικοκτονιών στη χώρα μας και είχε προκαλέσει -όπως ήταν φυσικό- σάλο.
Συγκεκριμένα ο ίδιος είχε δηλώσει στο Πρωινό: «Οι γυναικοκτονίες στην Ελλάδα οφείλονται σε ένα βαθμό στη φλυαρία των γυναικών».
Αυτή η φράση έφτανε να ανοίξει τον ασκό του Αιόλου και οι εκπομπές να τον περάσουν από κόσκινο.
Διάσημοι έσπευσαν να τον κατακεραυνώσουν, ενώ και οι χρήστες των social media πήραν θέση εναντίον του.
Ο Κωνσταντίνος Τζούμας αμέσως μετά το σάλο που δημιουργήθηκε προσπάθησε να ξεκαθαρίσει την άποψή του αλλά τα πράγματα δεν πήγαν και πάλι πολύ καλά.
Σε συνέντευξή του ανέφερε πώς έκανε κακό χιούμορ αλλά σε έντονο διαπληκτισμό που είχε με δημοσιογράφο την αποκάλεσε ανόητη.
Την επόμενη μέρα βγήκε και πάλι στο «Open Weekend», τονίζοντας πως ο δημοσιογράφος του ΑΝΤ1 που του πήρε την πρώτη συνέντευξη, τον εξέθεσε.
Τελευταία τηλεοπτική εμφάνιση ήταν μερικές μέρες αργότερα και πάλι στο Πρωινό, όπου δήλωσε πως «δεν ανακαλώ τίποτα».
Σπύρος Μπιμπίλας: «Τον πίεζαν να μιλήσει, γίνονταν συνεχή ατοπήματα από τις εκπομπές»
Ο Σπύρος Μπιμπίλας, μίλησε στην εκπομπή «Τι λες τώρα» για τον Κωνσταντίνο Τζούμα και αναφέρθηκε και στις δηλώσεις που είχε κάνει σχετικά με τις γυναικοκτονίες.
«Ήταν ένας ευφυής άνθρωπος με απίστευτο καυστικό χιούμορ, βιτριολικό. Αυτό που θα θυμάμαι πάντα ήταν το πόσο ευχάριστος ήταν στη συντροφιά. Ακόμα και στο σπίτι που ερχόταν ήταν μία όαση χιούμορ και χαράς. Αυτό έχω να θυμάμαι από τον Κωνσταντίνο», είπε αρχικά ο Σπύρος Μπιμπίλας.
Για το περιστατικό με τις δηλώσεις του Κωνσταντίνου Τζούμα για τις γυναικοκτονίες, ο Σπύρος Μπιμπίλας είπε: «Είχα στεναχωρηθεί πάρα πολύ. Τον πίεζαν να μιλήσει και γίνονταν συνεχή ατοπήματα μέσα από τις εκπομπές. Ένιωθα πολύ αμήχανα με την κατάσταση που είχε δημιουργηθεί, λόγω κάποιων δηλώσεων».
Ο Σπύρος Μπιμπίλας είπε επίσης: «Το ατόπημα δεν το λέω για τον Κωνσταντίνο Τζούμα, αλλά για το πως χρησιμοποιήθηκε από τις εκπομπές η λάθος έκφραση».
Το story της ζωής του
Γεννήθηκε στον Πειραιά το 1944 και μεγάλωσε στο Πασαλιμάνι και στην Αθήνα. Σπούδασε υποκριτική στην Αθήνα και χορό στη Νέα Υόρκη.
Στον κινηματογράφο έχει εμφανιστεί στις ταινίες:
- Γλυκιά Συμμορία,
- Τα κουρέλια τραγουδάνε ακόμα
- Ελευθέριος Βενιζέλος 1910 – 1927
- Ακροπόλ,
- Οι απέναντι,
- Ρεμπέτικο,
- «Happy day»
- «Ο δράκουλας των Εξαρχείων
Στο θέατρο έχει πρωταγωνιστήσει σε έργα όπως «Περιμένοντας τον Γκοντό», «Ο φίλος μου ο Λευτεράκης», «Εγώ δεν…» και Κ.Π.Καβάφης Αυτοβιογραφούμενος.
Στην τηλεόραση έχει κάνει guest εμφανίσεις στις σειρές: Οι Απαράδεκτοι, Οι Τρεις Χάριτες, Οι Μεν και οι Δεν και Δύο Ξένοι.
Υπήρξε ραδιοφωνικός παραγωγός σε καθημερινή εκπομπή στον σταθμό «Εν Λευκώ» και έχει εκδώσει τρία αυτοβιογραφικά βιβλία.
Ο Κωνσταντίνος Τζούμας ξεχώριζε πάνω από όλα για την ιδιαίτερη προσωπικότητά του. Εστέτ, σνομπ, καυστικός, εναλλακτικός ήταν κάποια από τα επίθετα που τον χαρακτήριζαν και τον διαφοροποιούσαν από τους ηθοποιούς της γενιάς του.
Σημαντικός σταθμός στη ζωή του η παραμονή στη Νέα Υόρκη την πολυτάραχη δεκαετία του 70. Πήγε για σπουδές χορού, έκανε μαθήματα με κορυφαίους του είδους όπως ο Άλβιν Νίκολαϊ, αλλά τελικά δεν έγινε χορευτής. Έζησε όμως στο «κόκκινο» για τέσσερα χρόνια σε εποχές καλλιτεχνικού οργασμού και σεξουαλικής απελευθέρωσης στο Μανχάταν.