Μια ιδιότυπη συγκυρία προκύπτει από την πληροφορία πως ιδιώτες θα μπουν στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκη.
Ποιος δεν θυμάται το 1992 όταν η κυβέρνηση Κων/νου Μητσοτάκη προωθούσε την ιδιωτικοποίηση της ΕΑΣ; Το σχέδιο προέβλεπε μεταξύ άλλων το κλείσιμο της εταιρείας και την εκκαθάρισή της, την απόλυση περίπου 8.000, ρύθμιση των χρεών και δωρεάν παραχώρηση 1.700 λεωφορείων της ΕΑΣ. Προτεραιότητα στη χορήγηση αδειών είχαν οι οδηγοί που εργάζονταν ήδη στην επιχείρηση. Ήταν «οι νοικοκυραίοι», όπως τους είχε χαρακτηρίσει ο τότε υπουργός Σωτήρης Κούβελας. Η απόφαση όμως της κυβέρνησης έβγαλε στους δρόμους τους εργαζόμενους της εταιρείας, που άρχισαν απεργία διαρκείας. Πρωταγωνιστές τότε ο πρόεδρος των εργαζομένων στα αστικά λεωφορεία Ανδρέας Κολλάς και ο γραμματέας του σωματείου Χρήστος Σταμούλος. Οι απεργοί είχαν χαρακτηριστεί από την κυβέρνηση ως «Σταμουλοκολλάδες».
Σήμερα τελειώνει το μονοπώλιο του ΟΑΣΘ ως το 2025, σύμφωνα με τα όσα αποκάλυψε μιλώντας στο Radio North 98 ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης κ. Γιάννης Τόσκας, αφού ο ΟΣΕΘ ήδη έχει ξεκινήσει την επεξεργασία προδιαγραφών για έναν διαγωνισμό «ανοίγματος» της Αστικής Συγκοινωνίας του νομού, σε ιδιώτες παρόχους που θα λειτουργούν ανταγωνιστικά στον ΟΑΣΘ.
«Νομίζω ότι το μέλλον μας κατευθύνει στην εφαρμογή του Ευρωπαϊκού κανονισμού 370 του 2007 που μιλά για διαγωνιστικές διαδικασίες, μιλάει για ξεκάθαρες και διαφανείς διαδικασίες ανάθεσης και ανταγωνισμού… Ουσιαστικά αυτό που κάνουμε αυτό τον καιρό, πέραν του ότι ενημερωνόμαστε για τις εξελίξεις στην Ευρώπη, είναι να προετοιμάσουμε έναν διαγωνισμό εφάμιλλο των ευρωπαϊκών διαγωνισμών των πόλεων της Ευρώπης για το προσεχές διάστημα, για το μέλλον της συγκοινωνίας στη Θεσσαλονίκη. Σε αυτό το διαγωνισμό ενδεχομένως να συσχετίσουμε, μετά τις μετακινήσεις με το Μετρό» είπε...
Ερωτώμενος αν δουλειά του ΟΣΕΘ είναι να προετοιμάσει τους όρους μίας προκήρυξης για έναν καινούριο πάροχο , έναν καινούριο ανταγωνιστή του ΟΑΣΘ στην πόλη, ο κ. Τόσκας είπε χαρακτηριστικά: «θεωρώ ότι είναι μία υποχρέωσή μας» και αποκάλυψε πως «οι συζητήσεις έχουν γίνει και ενόψει του 2023-2024 θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι, ώστε αυτοί οι διαγωνισμοί να βγουν προς τα έξω, καθώς η Θεσσαλονίκη δεν μπορεί να περιμένει. Θεωρώ ότι το 2025 θα είναι ένα ορόσημο ώστε η Θεσσαλονίκη να αποκτήσει συγκοινωνία μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών και ένα ξεκάθαρο συγκοινωνιακό μοντέλο».
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕΘ, ερωτηθείς πως θα πρέπει να λειτουργεί η κρατική επιδότηση όταν θα έχουμε δύο ή περισσότερους παρόχους αστικής οδικής συγκοινωνίας σημείωσε: «Έχω την εντύπωση πως θα δοθούν προδιαγραφές και κατάλληλες οδηγίες και θα υπάρχουν κατάλληλοι δείκτες ποιότητας παροχής έργου, θα γίνονται αξιολογήσεις και αυτό είναι το έργο της αρχής μεταφορών του ΟΣΕΘ στο μέλλον, νομίζω προς εκεί κατευθύνεται όπως ισχύει σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις και εν συνεχεία θα υπάρχει κατανομή και των κερδών και των εισπράξεων αλλά και των επιδοτήσεων των κρατικών».
Για τον ιδιωτικό φορέα διαχείρισης του Μετρό πρόσθεσε: «Πιστεύω ότι μέσα στο 2022 θα έχουμε εξελίξεις, αλλά αυτές θα βασιστούν σε κεντρικές πολιτικές».