Με τα δύο τρίτα των Ευρωβουλευτών υπερψηφίστηκε ο Απόστολος Τζιτζικώστας κατά την ακρόαση του Επιτρόπου βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού στη νέα Κομισιόν.
Η Αριστερά απείχε από την ψηφοφορία ενώ καταψηφίστηκε από τους ακροδεξιούς της ομάδας ESN.
Η πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού και ευρωβουλευτής της ΝΔ Ελίζα Βόζενμπεργκ σχολίασε μέσω Χ ότι «η διαδικασία ήταν διαφανής και δημοκρατική».
Ο Απόστολος Τζιτζικώστας πραγματοποίησε την αρχική του τοποθέτηση λέγοντας πως θέλει να κινηθεί και κατόπιν ακολούθησαν ερωτήσεις.
Στο τέλος της πρώτης του τοποθέτησης αναφέρθηκε και στην τραγωδία των Τεμπών.
«Στην Ελλάδα έχουμε βιώσει μια αφόρητη τραγωδία. Το δυστύχημα του 2023 δεν έπρεπε να συμβεί. Ένα τέτοιο δυστύχημα δεν πρέπει να ξανασυμβεί πουθενά στην Ευρώπη. Η ασφάλεια θα είναι η Νο. 1 προτεραιότητά μου και θα είμαι αυστηρός με όλα τα κράτη μέλη», τόνισε χαρακτηριστικά.
«Ο σιδηρόδρομος είναι κεντρικός στους μεταφορικός διάδρομος στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ένας από τους πιο οικολογικούς τρόπους μεταφοράς» και η ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου «είναι, για μένα, κορυφαία προτεραιότητα», είπε στους ευρωβουλευτές ο Απόστολος Τζιτζικώστας. Παράλληλα δεσμεύτηκε πως θα φέρει εις πέρας τη μείωση των ρύπων λέγοντας χαρακτηριστικά: «Οι μεταφορές είναι ο μόνος τομέας του οποίου οι εκπομπές συνεχίζουν να αυξάνονται σε σύγκριση με το 1990. Μπορείτε να βασιστείτε σε μένα».
Απαντώντας σε ερώτηση για την ασφάλεια των μεταφορών, ειδικά μετά την τραγωδία των Τεμπών στην Ελλάδα, ο Απόστολος Τζιτζικώστας απάντησε: «Θα συνομιλήσω με τα κράτη μέλη. Να διασφαλίσουμε ότι κατανοούν και εφαρμόζουν τους κανόνες, ότι έχουν τα προβλεπόμενα συστήματα με τα οποία μπορούμε να αποφύγουμε τα δυστυχήματα και θα ακολουθούν αυστηρά τις προδιαγραφές και το χρονοδιάγραμμα που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η ασφάλεια είναι πρώτη προτεραιότητα για εμένα ώστε να μην ξανασυμβεί ποτέ ξανά κάτι τέτοιο» .
Δύο φορές διεκόπη η διαδικασία ακρόασης
Δύο φορές χρειάστηκε να διακοπεί η ακροαματική διαδικασία του ορισθέντα Έλληνα Επιτρόπου, Απόστολου Τζιτζικώστα στην επιτροπή Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, μετά από διαμαρτυρία δύο Ελλήνων ευρωβουλευτών για το δυστύχημα των Τεμπών.
Η ευρωβουλευτής της Πλεύσης Ελευθερίας, Μαρία Ζαχαρία χρειάστηκε να οδηγηθεί εκτός της αίθουσας, γιατί δεν συμμορφώθηκε με τις παρατηρήσεις της προέδρου της επιτροπής Μεταφορών, ευρωβουλευτού της ΝΔ, Ελίζας Βόζενμπεργκ, να σταματήσει να διανείμει χαρτιά στα μέλη της επιτροπής, την ώρα της ακροαματικής διαδικασίας. Η Μ. Ζαχαρία διένειμε ένα δισέλιδο κείμενο διαμαρτυρίας για το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών και τα 57 θύματα και καλούσε σε καταψήφιση του Έλληνα Επιτρόπου. Οδηγήθηκε με ηρεμία εκτός της αίθουσας, αφού φώναξε ότι είναι ντροπή αυτό που συμβαίνει για τα 57 θύματα.
Λίγο αργότερα, ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, Κωνσταντίνος Παπαδάκης, διαμαρτυρήθηκε (εκτός μικροφώνου) για την τραγωδία των Τεμπών και τα 57 θύματα. Η πρόεδρος της επιτροπής, Ελίζα Βόζενμπεργκ τον κάλεσε σε τάξη. Σημειώνεται ότι ο Κ. Παπαδάκης ως «Μη εγγεγραμμένος» ευρωβουλευτής, παρότι είναι μέλος της επιτροπής Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, δεν έχει δικαίωμα ομιλίας κατά την ακροαματική διαδικασία του Επιτρόπου.
Για πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης το 2035
Αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες και πολιτικές ομάδες, συμπεριλαμβανομένου του ΕΛΚ, έχουν ζητήσει την κατάργηση της defacto απαγόρευσης της πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης το 2035.
Όμως ο Απόστολος Τζιτζικώστας δεν έδωσε καμία βάση στο θέμα, λέγοντας στον συνάδελφο βουλευτή του ΕΛΚ Jens Gieseke ότι το μπλοκ πρέπει να «τηρήσει το σχέδιο» για τους στόχους εκπομπών CO2. Αυτό περιλαμβάνει τόσο τη γενική νομοθεσία του 2035 όσο και τις μειώσεις εκπομπών του επόμενου έτους στις οποίες πρέπει να επιτύχουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες διαφορετικά θα αντιμετωπίσουν πρόστιμα.