«Είμαστε σίγουροι ότι το μετρό Θεσσαλονίκης μπαίνει στην τελική ευθεία και κάνουμε το τελικό βήμα για να λειτουργήσει εντός του 2024», ανέφερε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης για την υπογραφή της σύμβασης «λειτουργία – συντήρηση του Δικτύου του Μετρό Θεσσαλονίκης» με την κοινοπραξία THEMA Α.Ε. που πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Τετάρτης στο σταθμό «Αγία Σοφία» του μετρό.
Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι τηρήθηκε και τηρείται η δέσμευση που είχε δοθεί για «μετρό και αρχαία».
«Μπαίνουμε στην τελική ευθεία για την ολοκλήρωση ενός από τα πιο σημαντικά έργα που έχουν γίνει ποτέ στη χώρα. Το μετρό αποτελεί απτή απόδειξη ότι η κυβέρνηση της ΝΔ εγγυάται πως το κράτος έχει συνέχεια και συνέπεια», επισήμανε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας. «Η Θεσσαλονίκη το 2024 θα αποκτήσει και θα λειτουργεί το πιο σύγχρονο μετρό στην Ευρώπη», πρόσθεσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Το γεγονός ότι το μετρό Θεσσαλονίκης μπαίνει στην τελική ευθεία τόνισε και ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό, Νικόλαος Κουρέτας. Για ένα χειροπιαστό έργο και ένα από τα πιο σύγχρονα μετρό της Ευρώπης έκανε λόγο από την πλευρά του ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος. «Δεν είμαστε εδώ για φιέστες» σημείωσε επισημαίνοντας ότι παράλληλα εγκαινιάζεται και η πλατεία Μακεδονομάχων, που βρίσκεται στην είσοδο του σταθμού.
Το πρωί, στο Αμαξοστάσιο Πυλαίας βρέθηκε σύσσωμη η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, υπό τον υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα. Το «παρών» έδωσαν επίσης ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, η υφυπουργός Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου, οι γενικοί γραμματείς Γιάννης Ξιφαράς και Κώστας Μαγουλάς, ο υφυπουργός Πολιτισμού Γιώργος Διδασκάλου, ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό Νίκος Κουρέτας και εκπρόσωποι της εταιρείας.
Για τη βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, ο κ. Ταχιάος επισήμανε ότι ανέρχεται στο 1,5 δισ. ευρώ η κατασκευή της μαζί με τις συμπληρωματικές συμβάσεις για τα αρχαιολογικά και τόνισε ότι έχουν γίνει όλα τα έργα πολιτικού μηχανικού και μένουν ορισμένα μόνο «φινιρίσματα» στα αρχιτεκτονικά και η ενσωμάτωση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων.
Τόνισε, δε, ότι στα μέσα του ερχόμενου Δεκεμβρίου θα έχει κατασκευαστεί η πλάκα οροφής στον Σταθμό Βενιζέλου και θα μπορούν να ξεκινήσουν οι δοκιμαστικές διαδρομές των συρμών, σε όλο το μήκος της βασικής γραμμής καθώς έχουν ήδη εγκατασταθεί στις αποβάθρες και οι θύρες ασφαλείας (PSD). Στο πλαίσιο αυτό, όπως είπε, η Ελληνικό Μετρό αποσύρει τις τελευταίες εργοταξιακές καταλήψεις και μέχρι τα μέσα του φετινού Δεκεμβρίου θα απελευθερωθεί και η οδός Εγνατία, σε όλο της το πλάτος, στο ύψος του σταθμού Βενιζέλου.
Σε εκκρεμότητα μένει η κατασκευή του Σταθμού Μετεπιβίβασης στη Νέα Ελβετία, είπε ο κ. Ταχιάος και διευκρίνισε ότι η ανάθεση του έργου στην Ελληνικό Μετρό ΑΕ αναμένεται να γίνει την επόμενη εβδομάδα, με νόμο που θα περάσει από τη Βουλή. Γνωστοποίησε, επίσης, ότι θα ξεκινήσει και ο διαγωνισμός για το ενιαίο εισιτήριο.
Μεταξύ άλλων, ο υφυπουργός Υποδομών ανέφερε ότι στο αμαξοστάσιο του Μετρό στην Πυλαία βρίσκονται ήδη 18 συρμοί και αναμένονται άλλοι 15 επισημαίνοντας ότι με τη λειτουργία του έργου, τα τρένα που θα ελέγχονται από το κέντρο ελέγχου θα περνούν κάθε ενάμισι λεπτό. «Θα υπάρχουν 40 τρένα την ώρα ανά κατεύθυνση σε ώρα αιχμής που θα εξυπηρετούν 18.000 επιβάτες επίσης ανά κατεύθυνση» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Στοιχεία Βασικής Γραμμής Μετρό Θεσσαλονίκης
* 13 σύγχρονοι σταθμοί (Απόσταση μεταξύ σταθμών: 500-600μ. Μήκος αποβάθρας: 60 μ.).
* 9,6 χλμ. γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς.
* 18 υπέρ-αυτόματοι συρμοί τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, χωρητικότητας 450 ατόμων.
* Συστήματα αυτόματων θυρών επί των αποβάθρων (PSD doors), κάθε σταθμού, για καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού.
* Δημιουργία αμαξοστάσιου έκτασης 50.000 τ.μ, με κατασκευή και εξοπλισμό του Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) στην περιοχή της Πυλαίας.
Στοιχεία επέκτασης βασικού δικτύου προς Καλαμαριά
* Πέντε σύγχρονοι σταθμοί (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα).
* 4,77 χλμ. γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς.
* Δεκαπέντε υπέρ-αυτόματοι συρμοί τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, χωρητικότητας 450 ατόμων.
* Συστήματα αυτόματων θυρών επί των αποβάθρων κάθε σταθμού (PSD doors), για καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού.
Με την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου της βασικής γραμμής και της επέκτασης προς την Καλαμαριά, αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 313.000 επιβάτες, υπολογίζεται ότι θα κυκλοφορούν περί τα 57.000 λιγότερα ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα, επιτυγχάνοντας έτσι μείωση των ρύπων CO2 κατά 212 τόνους ημερησίως.
Οι επεκτάσεις του Μετρό Θεσσαλονίκης
Για το Μετρό Θεσσαλονίκης, οι δύο βασικές επεκτάσεις, προς τη βορειοδυτική περιοχή του αστικού ιστού της πόλης και προς το Αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης είναι η φυσική εξέλιξη για την ολοκληρωμένη ανάπτυξή του. Για την επέκταση στη βορειοδυτική περιοχή, η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. έχει ήδη υπογράψει σύμβαση στις 8/3/2023 για τις πρόδρομες εργασίες της. Στόχος είναι, όταν ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την υλοποίηση της συγκεκριμένης επέκτασης, να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι εργασίες, οι οποίες στη βασική γραμμή στοίχισαν σε χρόνο και χρήμα. Για την επέκταση προς το Αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης έχουν ξεκινήσει τοπογραφικές μελέτες και γεωτεχνικές - γεωλογικές έρευνες.