Οι άξονες αυτοί έχουν ως στόχο να εστιάσουν στην καλλιέργεια δεξιοτήτων, το σχολείο, την επιμόρφωση του εκπαιδευτικού προσωπικού και τη δια βίου μάθηση. Σύμφωνα με πληροφορίες από το ΑΠΕ, η Υπουργός τόνισε τη σημασία να εστιαστούν οι πολιτικές στην ανάπτυξη δεξιοτήτων. «Να αποδώσουμε τη σημασία που πρέπει στην καλλιέργεια δεξιοτήτων για τη νέα γενιά», υπογράμμισε η κυρία Κεραμέως και παρέθεσε στοιχεία που τονίζουν την ανάγκη αυτή: Το 77% των επιχειρήσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση δυσκολεύονται να βρουν προσωπικό με τις απαραίτητες δεξιότητες για τις θέσεις που προσφέρουν και παράλληλα, υπάρχουν 13 εκατ. άνεργοι που δεν μπορούν να βρουν δουλειά.
Με δεδομένο τα παραπάνω, η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων αναφέρθηκε στην έμφαση που δίνεται ήδη από τα σχολικά χρόνια στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, από το νηπιαγωγείο. «Στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα έχουν ενταχθεί τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, για τα παιδιά ηλικίας 4 έως 15 ετών, στα οποία αναπτύσσουν τις λεγόμενες ήπιες και ψηφιακές δεξιότητες, που είναι απαραίτητες για τη νέα γενιά. Δεξιότητες όπως είναι η ομαδική δουλειά, η συνεργατικότητα, η κριτική σκέψη», είπε χαρακτηριστικά.
Όπως ανέφερε, το 2040, όταν θα βγαίνουν από την εκπαιδευτική διαδικασία οι τωρινοί μαθητές, θα είναι σημαντικό να μπορούν να προσαρμόζονται σε έναν κόσμο που θα αλλάζει με ακόμα μεγαλύτερη ταχύτητα. «Ρομποτική, επιχειρηματικότητα, υγιεινή διατροφή, σεβασμός στη διαφορετικότητα, ενδεικτικά μερικές από τις θεματικές οι οποίες εντάσσονται στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, συμβάλλουν στη σφαιρική διαπαιδαγώγηση», ενώ προσέθεσε πως ο «εξοπλισμός» των νέων, όχι μόνο με γνώσεις, αλλά και με εφόδια και δεξιότητες, θα συμβάλει στη διαμόρφωση υπεύθυνων πολιτών.
Ο δεύτερος άξονας, αφορά στην επιμόρφωση του εκπαιδευτικού δυναμικού και ιδιαίτερα η οριζόντια επιμόρφωση, για τα νέα 166 προγράμματα σπουδών. «Υπάρχει ‘’δίψα’’ των εκπαιδευτικών να προσαρμοστούν στο νέο περιβάλλον και αυτό το αποδεικνύει το μεγάλο ποσοστό συμμετοχής στις επιμορφώσεις, που άγγιξε το 99%», επισήμανε κυρία Κεραμέως.
Ως προς τον τρίτο άξονα, τη δια βίου μάθηση, η υπουργός σημείωσε τον καίριο ρόλο της διαρκούς επιδίωξης της αυτοβελτίωσης. «Οι γενιές που έρχονται θα κληθούν να αλλάξουν πολλές επαγγελματικές διαδρομές. Εκεί παίζει ρόλο και η επαγγελματική κατάρτιση και εκπαίδευση. Χρειάζεται να ανιχνεύσουμε τις ανάγκες της αγοράς για να διαμορφώσουμε τις προσφερόμενες ειδικότητες», υπογράμμισε. Επιπλέον, έφερε ως παραδείγματα την ειδικότητα τεχνικών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, στην Κοζάνη, που πρωτοστατεί στην πράσινη μετάβαση και την ειδικότητα παραγωγής μεταξιού στο δημόσιο ΙΕΚ του Σουφλιού στον Έβρο.