Οικονομία
Ενημερώθηκε στις:

Φόβοι ότι η γερμανική οικονομική κρίση θα συμπαρασύρει όλη την Ευρώπη! Η νίκη του ακροδεξιού AfD θα φέρει εξελίξεις

Σκοτεινά και αχαρτογράφητα τα νερά στη Γερμανία μετά την πρώτη μεγάλη νίκη των εθνολαϊκιστών της Afd -και δη της πλέον ακραιφνούς και επικίνδυνης μορφής της- σε κρατιδιακές εκλογές από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο

Η οικονομία της Γερμανίας δυσκολεύεται από τότε που η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία έβαλε απότομο τέλος σε μια εποχή χαμηλών τιμών ενέργειας. Το αυξανόμενο κόστος δανεισμού έχει επιβαρύνει το βάρος, αφήνοντας τη χώρα σε παρατεταμένη στασιμότητα, με τις ελπίδες να εξανεμίζονται πρόσφατα για μια γρήγορη ανάκαμψη.

«Volkspartei». Δηλαδή «κόμμα του λαού». Με αυτό τον τίτλο αποκαλείται -μετά και τη θριαμβευτική νίκη του στη Θουριγγία- το ακροδεξιό κόμμα AfD στα ανατολικά της Γερμανίας. Και καθώς η συγκλονισμένη από την (αναμενόμενη, είναι η αλήθεια) νίκη του Μπγιόρν Χέκε, Γερμανία, ακούει τους ηγέτες της να επιχειρούν να σταματήσουν ένα δράμα εν τη γενέσει του, αποκαλώντας το AfD «εξτρεμιστικό» ως και «ναζιστικό», το μεγάλο δράμα φαίνεται πως έχει ήδη αρχίσει. Και έχει στο επίκεντρό του την οικονομία.

Η VW απασχολεί περίπου 650.000 εργαζόμενους παγκοσμίως, εκ των οποίων σχεδόν 300.000 στη Γερμανία

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ



Ενδεικτικό του κλίματος είναι το γεγονός ότι, για πρώτη φορά στην 87χρονη ιστορία της, η Volkswagen ετοιμάζεται να κλείσει εργοστάσια στη Γερμανία και να προχωρήσει σε απολύσεις προσωπικού, καθώς ο διευθύνων σύμβουλός της, Όλιβερ Μπλούμε προειδοποίησε ότι η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης βρίσκεται σε «πολύ σοβαρή κατάσταση».

Οι τράπεζες της Γερμανίας αρχίζουν να αισθάνονται την πίεση από τη στασιμότητα της οικονομίας και μάλιστα αρκετές από αυτές δήλωνουν ότι «τα πράγματα μπορεί να χειροτερέψουν προτού βελτιωθούν».

Ενώ πολλές τράπεζες δηλώνουν ότι τα δάνεια προς επιχειρήσεις και καταναλωτές που αντιμετωπίζουν προβλήματα αποτελούν μεγάλο μέρος του λόγου.

Σημειώνεται πως οι προβλέψεις για κινδύνους από τους μεγαλύτερους δανειστές της χώρας αυξήθηκαν σχεδόν κατά 50% το πρώτο εξάμηνο του έτους, σύμφωνα με το Bloomberg.

Η Γερμανία «πέφτει σε κρίση», προειδοποίησε νωρίτερα αυτή την εβδομάδα ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Ifo Clemens Fuest.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αξίζει να σημειωθεί πως μεταξύ των εταιρειών που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες είναι οι εταιρείες παραγωγής χημικών OQ Chemicals GmbH και Heubach GmbH, η εταιρεία εμπορίας εμπορευμάτων BayWa AG και η εταιρεία παραγωγής μπαταριών Varta AG.

Στους δανειστές αυτών των επιχειρήσεων περιλαμβάνονται οι BayernLB, Commerzbank AG, Deutsche Bank AG, LBBW και NordLB, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg.

Είναι πιθανό ότι οι εταιρικές πτωχεύσεις θα αυξηθούν «τους επόμενους μήνες», δεδομένων των ζητημάτων που περιλαμβάνουν το υψηλότερο κόστος δανεισμού, ανέφερε η Commerzbank στην έκθεσή της για το δεύτερο τρίμηνο που δημοσιεύθηκε νωρίτερα αυτό το μήνα. Ο δανειστής αύξησε τις πιστωτικές προβλέψεις στον τομέα των εταιρικών πελατών του κατά 52% το πρώτο εξάμηνο του έτους.


Ο Μπλούμε απέδωσε το γιγαντιαίο έλλειμμα της VW, ύψους 5 δισεκατομμυρίων ευρώ (που εξαναγκάζει τη διοίκησή της στο σκληρό σχέδιο εξυγίανσης), στο γεγονός ότι «το οικονομικό περιβάλλον έχει επιδεινωθεί εκ νέου και οι νέοι πάροχοι ασκούν πίεση προς την Ευρώπη», ενώ «η Γερμανία υστερεί σημαντικά σε ανταγωνιστικότητα».

Αυτό ακριβώς το περιβάλλον, ο επιχειρηματικός και βιομηχανικός κόσμος της Γερμανίας φοβάται ότι θα επιδεινωθεί. Ενώ ο γίγαντας της αυτοκίνησης ετοιμάζεται για «πόλεμο» με τα εργατικά συνδικάτα -καθώς θα αναστείλει τη συμφωνηθείσα από το 1994 «εγγύηση απασχόλησης» για 110.000 εργαζόμενους, δηλαδή θα απασχολεί μίνιμουμ αυτό τον αριθμό προσωπικού από το σύνολο των 300.000 που είναι οι εργαζόμενοί της μόνο στη Γερμανία- οι γερμανικές επιχειρήσεις φοβούνται ότι έρχεται μείωση επενδύσεων και περαιτέρω πίεση στον επιχειρηματικό κλάδο. Προβλέπουν, δε, απώλεια θέσεων εργασίας και ταυτόχρονη μετακίνηση επιχειρήσεων και εξειδικευμένου προσωπικού.

Στην τελευταία περίπτωση, οι φόβοι αυτοί αποδίδονται σε μια επιδείνωση του κλίματος που φοβούνται οι Γερμανοί επιχειρηματίες λόγω της επικράτησης του AfD. Και πώς θα μπορούσε η άνοδος του ακροδεξιού κόμματος να επηρεάσει την επιχειρηματικότητα;

Ο πρόεδρος του πρόεδρος του Γερμανικού Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών (DIW), Μάρσελ Φράτζερ, εξηγεί ότι οι πολιτικές του AfD, οι οποίες υποστηρίζουν τον εμπορικό προστατευτισμό, τη μείωση της μετανάστευσης και τη μείωση της αποδοχής της διαφορετικότητας- θα οδηγήσουν πιθανότατα σε φυγή επιχειρήσεων και εξειδικευμένων εργαζομένων. Αυτή η φυγή θα μπορούσε να οδηγήσει σε περισσότερες πτωχεύσεις και μετεγκαταστάσεις εταιρειών. «Οι νεότεροι και πιο εξειδικευμένοι πολίτες θα εγκαταλείψουν τα δύο κρατίδια κατευθυνόμενοι προς περιοχές όπου αισθάνονται ότι τους εκτιμούν περισσότερο», ανέφερε ο Φράτζερ στο Reuters.

«Οι επιχειρήσεις θα χρειαστούν πολιτική και θεσμική σταθερότητα», λέει ο διευθυντής του Γερμανικού Οικονομικού Ινστιτούτου (IW), Μίκαελ Χέθερ που πρόσκειται στους εργοδότες. Γι’ αυτό, εξηγεί, η άνοδος του AfD «δεν είναι θετικό σημάδι», και τονίζει ότι ένα «ενεργό κράτος επενδύσεων» είναι απαραίτητο για να αποτραπεί η οικονομική παρακμή στην οποία κατρακυλά η Γερμανία...

Σε όλα αυτά, προσθέστε και ένα ακόμα μέτωπο: Ο CEO της BMW, Όλιβερ Ζίπσε, επιτέθηκε ευθέως στις Βρυξέλλες σε ό,τι αφορά τις πολιτικές της για τα συνθετικά καύσιμα, ενώ προειδοποίησε ότι οι δασμοί που ετοιμάζονται κατά των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, θα μπορούσαν να έχουν άσχημα αποτελέσματα στις ευρωπαϊκές -και, ως εκ τούτου, τις γερμανικές- αυτοκινητοβιομηχανίες, λέγοντας ότι οι τεχνητοί φραγμοί «μας οδηγούν σε αδιέξοδο και δεν κάνουν τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πιο ανταγωνιστικούς. Αντιθέτως, τιμωρούν κατασκευαστές όπως ο όμιλος BMW που παράγουν οχήματα στην Κίνα για την ευρωπαϊκή αγορά». Και κυρίως, για τα πιθανά αντίποινα: «Ας μην ξεχνάμε ότι η εφαρμογή της Πράσινης Συμφωνίας στην Ευρώπη βασίζεται επίσης σε μεγάλο βαθμό σε πρώτες ύλες και τεχνολογίες από το εξωτερικό και ιδίως από την Κίνα».

Υπό ισχυρή πίεση η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν μια σπάνια ευκαιρία να κερδίσουν χρήματα μετά την κρίση της πανδημίας. Η ζήτηση ανέβηκε αισθητά, αλλά η προσφορά παρεμποδίστηκε από την έλλειψη τσιπ και ημιαγωγών.

Αυτό σήμαινε ότι οι BMW, Audi, Mercedes και Porsche περιόρισαν τις πωλήσεις φθηνότερων προϊόντων και επικεντρώθηκαν στην πώληση πολυτελών μοντέλων με τεράστια περιθώρια κέρδους, Έτσι ενώ ο όγκος των πωλήσεων μειώθηκε, τα συνολικά κέρδη αυξήθηκαν.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που απευθύνονται στη μεσαία τάξη, όπως η Renault, η Peugeot, η Citroen, η Fiat, η Vauxhall και η Opel δεν μπόρεσαν να αξιοποιήσουν τις συνθήκες τόσο καλά όσο τα premium brands, αλλά παρόλα αυτά κατάφεραν να διατηρήσουν τα περιθώρια κέρδους υψηλά καθώς η προσφορά ήταν περιορισμένη.

Το 2024 τους επανέφερε όλους στη σκληρή πραγματικότητα, με αδύναμες πωλήσεις και πιέσεις στην κερδοφορία.  Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα πρέπει να προσφέρουν κάποια ανακούφιση καθώς οι στόχοι της Ε.Ε. αναγκάζουν τους καταναλωτές να τα αγοράσουν. Αλλά όσο περισσότερα EV πωλούνται, τόσο μεγαλύτερες είναι οι απώλειες.

Η Bernstein Research εξήγησε ότι για περίπου τρία χρόνια οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη επωφελήθηκαν από τους περιορισμούς της προσφοράς που υποστήριζαν τις τιμές και τα κέρδη. Το 2024 αυτές οι συνθήκες «Goldilocks» τελείωσαν, όχι μόνο στην Ευρώπη αλλά και στις ΗΠΑ και την Κίνα.

«Βλέπουμε ελάχιστη αύξηση της παραγωγής, αυξανόμενες εκπτώσεις, πτώση εσόδων και μείωση των περιθωρίων κέρδους. Η περιορισμένη ζήτηση έχει αρχίσει να εξασθενεί», ανέφερε η Bernstein Research, Daniel Roeska, σε έκθεσή του.

«Η αγορά EV έχει υποφέρει από δύο αυξανόμενους πόνους: ένα πρόβλημα προϊόντος (επιλογή μοντέλου) και ένα πρόβλημα τιμής (προσιτότητα). Οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες θα αρχίσουν να προσφέρουν πιο προσιτά EV μαζικής αγοράς στην Ευρώπη.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ