Αυτά προκύπτουν από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε σχέση με το κόστος αποκατάστασης των ζημιών του σιδηροδρομικού δικτύου λόγω των περσινών καταστροφικών κακοκαιριών στη Θεσσαλία (και όχι μόνο). Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρα, τα στοιχεία τα οποία έλαβε υπόψιν του ο ΟΣΕ για τον καθορισμό του αρχικού κόστους ύψους 185 εκατ. ευρώ, δεν περιλάμβανε τα γενικά έξοδα, το εργολαβικό όφελος και τα απρόβλεπτα.
Αφορούσε τις πρώτες αναγνωριστικές επιθεωρήσεις που έγιναν αμέσως μετά το πέρας των βροχοπτώσεων από το προσωπικού του ΟΣΕ με χρήση DRONES, αλλά και επιτόπου αυτοψίες από τους μηχανικούς των τμημάτων Υποδομής και Ηλεκτρολογικών Εγκαταστάσεων και Συστημάτων.
Επίσης, η αρχική αυτή εκτίμηση αφορούσε την αποκατάσταση του δικτύου χωρίς τα έργα ανθεκτικότητας των καθέτων αξόνων, τα οποία προέκυψαν κατά την ολοκλήρωση των υδραυλικών και υδρολογικών μελετών. Το συνολικό κόστος μόνιμης και πιο ανθεκτικής αποκατάστασης του βασικού δικτύου και των κάθετων αξόνων, θα είναι πολύ υψηλότερο, όπως και πρόσφατα ανέφερε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σε συνέντευξη τύπου για την πορεία των έργων.
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, οι ζημιές σε τμήμα του βασικού σιδηροδρομικού δικτύου σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα και σε κάθετους άξονες της χώρας, σε υποδομές, επιδομή, σταθμούς και συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, είναι εκτεταμένες, είναι μεγάλες, ενώ απαιτούνται γενναίες και έγκαιρες παρεμβάσεις. Ήδη υπήρξε προσωρινή αποκατάσταση του δικτύου. Απαιτείται όμως και εκκρεμεί η μόνιμη και πιο ανθεκτική αποκατάσταση.
Υπενθυμίζεται ότι στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της 21ης Νοεμβρίου 2023, προς το Συμβούλιο, για την έκδοση της Εκτελεστικής Απόφασης για την αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας έχει περιληφθεί, κατόπιν σχετικού αιτήματος των ελληνικών αρχών, δράση για την αποκατάσταση της προσβασιμότητας μετά τις καταστροφικές επιπτώσεις της κακοκαιρίας «DANIEL».
Το χρονοδιάγραμμα
Το συνολικό εκτιμώμενο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων αποκατάστασης του κεντρικού άξονα είναι 21 μήνες από την ημερομηνία εγκατάστασης του Αναδόχου στο πεδίο. Η γραμμή ανόδου που θα αποκατασταθεί πρώτη, αφού η γραμμή καθόδου χρησιμοποιείται μετά την προσωρινή αποκατάσταση, έχει χρονοδιάγραμμα 11 μηνών, ενώ η γραμμή καθόδου 10 μήνες. Η εκτιμώμενη τελική ημερομηνία πλήρους αποκατάστασης, με σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση, είναι η 31η Δεκεμβρίου 2025. Ομοίως, η εκτιμώμενη τελική ημερομηνία πλήρους αποκατάστασης και των καθέτων αξόνων είναι η 31η Δεκεμβρίου 2025.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στα έργα αποκατάστασης εντάσσονται και οι αναβαθμίσεις των σιδηροδρομικών γραμμών στα τμήματα Λάρισα – Βόλος και Καλαμπάκα – Παλαιοφάρσαλος. Αυτό κρίθηκε αναγκαίο ώστε στο μέλλον να είναι θωρακισμένη όχι μόνο η βασική σιδηροδρομική αρτηρία Αθήνας –Θεσσαλονίκης, ήτοι το τμήμα Δομοκός – Λάρισα, αλλά και οι περιφερειακές ή κάθετες γραμμές στην ευρύτερη περιοχή.
Ο ρόλος του ΟΣΕ
Δεδομένης της σπουδαιότητας των έργων ανάταξης του σιδηροδρομικού δικτύου, οι Διευθύνσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα συνεργαστούν με τους εποπτευόμενους φορείς ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ – ΓΑΙΟΣΕ για τον συντονισμό, την επίβλεψη και την υλοποίηση των έργων.
Βάσει πληροφοριών, οι διαγωνισμοί θα προκηρυχθούν από τον ΟΣΕ με διαφορετικές εργολαβίες (παλιότερες πληροφορίες μιλούσαν για 4) στην περιοχή της Θεσσαλίας, με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, ώστε να ξεκινήσει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα η διαδικασία της αποκατάστασης.
Σύμφωνα με το υπουργείο, γενικά μέσα στους αμέσως επόμενους μήνες θα έχουμε και αναδόχους (μέχρι το καλοκαίρι). Μάλιστα, στόχος είναι τα έργα να υπογραφούν το καλοκαίρι και να ξεκινήσει άμεσα η κατασκευαστική τους περίοδος. Αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις το 2026 οι νέες γραμμές θα λειτουργούν στο σύνολο τους και με αναβαθμισμένο πλέον επίπεδο.