Όπως μεταδίδει το Bloomberg, τα πλοία που είναι φορτωμένα με τρόφιμα είναι μεταξύ εκείνων που αποφεύγουν τις επιθέσεις των Χούθι και ακολουθούν μια μακρύτερη και πιο δαπανηρή διαδρομή.
Σε αντίθεση, όμως, με το φυσικό αέριο, το πετρέλαιο και φορτία καταναλωτικών αγαθών, που επίσης έχουν επηρεαστεί, η μεγαλύτερη διάρκεια μπορεί να καταστήσει τα ευπαθή τρόφιμα μη εμπορεύσιμα.
Νταβός: «Η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα θα διαρκέσει τουλάχιστον λίγους μήνες», τονίζει επικεφαλής ναυτιλιακής
Αυτό είναι που τρομάζει τη βιομηχανία, σύμφωνα με το δημοσίευμα. Οι Ιταλοί εξαγωγείς φοβούνται ότι τα ακτινίδια και τα εσπεριδοειδή θα χαλάσουν στο δρόμο, το κινεζικό τζίντζερ γίνεται ακριβότερο και ορισμένα φορτία αφρικανικού καφέ καθυστέρησαν για λίγο. Τα σιτηρά εκτρέπονται από τη διώρυγα του Σουέζ, ενώ ένα πλοίο με ζώα προορισμό τη Μέση Ανατολή άλλαξε πορεία.
Θρυαλλίδα για τον πληθωρισμό
Αν και ο αντίκτυπος είναι μέχρι στιγμής περιορισμένος, είναι μια υπενθύμιση του πόσο εύθραυστες μπορεί να είναι οι αλυσίδες εφοδιασμού τροφίμων. Εάν η αναταραχή επιδεινωθεί, θα μπορούσε να ανακόψει την πτώση του κόστους των τροφίμων-προϊόντων που είχε αρχίσει να αντανακλάται στις τιμές των προϊόντων στα ράφια.
«Όλοι είναι χαμένοι εδώ», δήλωσε ο Nitin Agrawal, διευθύνων σύμβουλος της Euro Fruits, ενός μεγάλου Ινδού εξαγωγέα σταφυλιών. Η εταιρεία συνήθως στέλνει στην Ευρώπη μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, αλλά τώρα χρησιμοποιεί τη μακρύτερη διαδρομή που τετραπλασιάζει το κόστος μεταφοράς και διπλασιάζει τους χρόνους μεταφοράς.
Αυτό σημαίνει ότι η ποιότητα των σταφυλιών θα επηρεαστεί και οι Ευρωπαίοι εισαγωγείς έχουν συμφωνήσει σε υψηλότερες τιμές των ινδικών σταφυλιών, γεγονός που θα τα καταστήσει ακριβότερα για τους καταναλωτές, δήλωσε ο Agrawal.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση βασίζεται στην Ινδία για περίπου το 1/7 τωνσταφυλιών της, και περισσότερο από το 35% στην κορύφωση της σοδειάς τον Μάρτιο-Απρίλιο, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή ένωση φρέσκων προϊόντων Freshfel.
Οι Ιταλοί εξαγωγείς, οι οποίοι πωλούν περίπου 4,4 δισεκατομμύρια δολάρια σε αγροτικά προϊόντα στην Ασία, ανησυχούν ότι το πέρασμα γύρω από την Αφρική θα πλήξει τη φρεσκάδα και θα αυξήσει το κόστος για φρούτα όπως τα μήλα, τα ακτινίδια και τα εσπεριδοειδή, δήλωσε ο Massimiliano Giansanti, πρόεδρος της αγροτικής ομάδας Confagricoltura.
Παρόμοιες ανησυχίες εγείρονται και για το κρέας και οι αποστολές βουβαλίσιου κρέατος της Ινδίας που προορίζονται για περιοχές όπως η Βόρεια Αφρική αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις, δήλωσε ο Fauzan Alavi, εκπρόσωπος της All India Buffalo and Sheep Meat Exporters Association.
Το ζήτημα πονοκεφαλιάζει και τους αγρότες, οι οποίοι μπορεί να αναγκαστούν να μειώσουν τις τιμές τους για να αντισταθμίσουν τα υψηλότερα έξοδα αποστολής.
«Πρέπει να πουλήσουμε ακόμη και αν οι τιμές πέσουν, καθώς δεν μπορούμε να παρατείνουμε την περίοδο συγκομιδής», δήλωσε ο Sandeep Dagu Sandhan, καλλιεργητής σταφυλιών στο κρατίδιο Μαχαράστρα της Ινδίας, όπου η συγκομιδή έχει ξεκινήσει σε ορισμένες περιοχές. «Οι εξαγωγείς καταφέρνουν πάντα να καλύπτουν τα έξοδά τους. Θα είναι οι δικές μας απώλειες αν οι τιμές καταρρεύσουν», πρόσθεσε.
«Κάθε τόσο έχουμε καθυστερήσεις, αλλά τίποτα σαν αυτό»
Ο βρετανικός γίγαντας των τροφίμων Tesco Plc έχει προειδοποιήσει ότι οι αναταραχές στη ναυτιλία θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε πληθωρισμό σε ορισμένα προϊόντα και η J Sainsbury Plc συνεργάζεται με την κυβέρνηση για να αντιμετωπίσει τις καθυστερήσεις.
Οι τιμές του φρέσκου τζίντζερ έχουν αυξηθεί περισσότερο από το 1/3 τον Δεκέμβριο στην αγορά New Spitalfields Market του ανατολικού Λονδίνου.
Ο Muhammed Patel του χονδρεμπόρου Amer Superfresh Ltd., ο οποίος συνήθως προμηθεύεται από την Κίνα, δήλωσε ότι οι προμηθευτές αυξάνουν το κόστος για να αντιμετωπίσουν τα μεγαλύτερα ταξίδια. «Κάθε τόσο έχουμε καθυστερήσεις, αλλά τίποτα σαν αυτό», δήλωσε.
Ορισμένοι έμποροι καθυστέρησαν ακόμη και φορτία. Ο εισαγωγέας καφέ Mercanta με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο σταμάτησε για λίγο τη φόρτωση στην Ανατολική Αφρική, ενώ περίμενε διευκρινίσεις σχετικά με τη διαδρομή που θα ακολουθήσουν οι μεταφορείς. Αν και αποφάσισε να φορτώσει ξανά, τυχόν καθυστερήσεις θα επιβραδύνουν τις πωλήσεις προς την Ευρώπη, σε μια εποχή που οι αποστολές στην Αμερική αντιμετωπίζουν επίσης περιορισμούς, μεταξύ άλλων στη διώρυγα του Παναμά.
Εάν ένα φορτίο κατευθυνθεί προς το νότο, «θα πρέπει να κάνει μια πολύ, πολύ μακρά διαδρομή και πιθανόν να είναι πιο ακριβή», δήλωσε ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Mercanta, Stephen Hurst.