Με την εφαρμογή point system οι 820 υπάλληλοι των ελεγκτικών κέντρων θα συντάσσουν λίστα με υποθέσεις που λιμνάζουν στις εφορίες και θα ελεγχθούν κατά προτεραιότητα ενώ για την ενίσχυση της διαφάνειας και την αποφυγή φαινομένων ύποπτων συναλλαγών καθιερώνονται νέοι κανόνες στα ραντεβού των εφοριακών με πολίτες. Οι συναντήσεις θα κλείνονται ψηφιακά μέσω της εφαρμογής της ΑΑΔΕ «Τα ραντεβού μου».
Οι συναντήσεις των φορολογούμενων με τους ελεγκτές των νέων Ελεγκτικών Κέντρων πραγματοποιούνται σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους και όχι στα γραφεία των ελεγκτών και των Προϊσταμένων τους. Ο υπάλληλος θα πηγαίνει απ’ το γραφείο του για να τον συναντήσει τον ελεγχόμενο φορολογούμενο, μόνο με ένα tablet στα χέρια.
Στα εγκαίνια που πραγματοποιήθηκαν χθες παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών στο Μοσχάτο, δόθηκε το στίγμα της επόμενης ημέρας που είναι η άμεση βελτίωση του πλαισίου των φορολογικών ελέγχων με νέους κανόνες διαφάνειας.
Όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, «όσο μειώνεται η φοροδιαφυγή τόσο περισσότεροι φόροι θα επιστρέφονται στην κοινωνία» ενώ ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής εξέφρασε την βούληση για εμπέδωση της φορολογικής συμμόρφωσης και διαφάνειας.
Οι «ράμπο» των ελεγκτικών κέντρων θα διενεργούν ελέγχους για τον εντοπισμό αδήλωτων εισοδημάτων και περιουσιακών στοιχείων και θα βεβαιώνουν φόρους, τέλη, εισφορές και πρόστιμα που θα αναλαμβάνουν να εισπράξουν τα Εισπρακτικά Κέντρα. Παράλληλα θα περνούν από «κόσκινο» τις πληροφορίες για χιλιάδες φορολογικές υποθέσεις που υπήρχαν στα συρτάρια των εφοριών της Αττικής και της Θεσσαλονίκης.
Τα Ελεγκτικά Κέντρα θα βαθμολογούν ανάλογα με το φορολογικό ενδιαφέρον τα δελτία από καταγγελίες και ελέγχους που δεν ολοκληρώθηκαν και δεν συντάχθηκε έκθεση ελέγχου και θα καταρτίζουν λίστα με τις υποθέσεις που θα βρεθούν στο στόχαστρο. Με βάση την κλίμακα, ο βαθμός 0 αφορά υποθέσεις χωρίς ενδιαφέρον, το 1 υποθέσεις απλού η μικρού ενδιαφέροντος, το 2 υποθέσεις με σημαντικό ενδιαφέρον ενώ ο βαθμός 3 θα σημαίνει άμεση και ταχεία επέμβαση από το ελεγκτικό μηχανισμό.
Με βάση τις εντολές που έχουν δοθεί προτεραιότητα θα δοθεί σε υποθέσεις που παραγράφονται στο τέλος του έτους, εμβάσματα άνω των 100.000 ευρώ της περιόδου 2016-2021 και μεταβιβάσεις ακινήτων μεγάλης αξίας.
Ειδικότερα οι έλεγχοι θα επικεντρωθούν:
- Σε φυσικά πρόσωπα που ασκούν ή δεν ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα εφόσον πληρούν οποιοδήποτε από τα παρακάτω κριτήρια:
α) Η αξία ακίνητης περιουσίας του φορολογουμένου, του/της συζύγου και των προστατευόμενων τέκνων αυτού, όπως υπολογίζεται στην ηλεκτρονική εφαρμογή του Περιουσιολογίου της ΑΑΔΕ ανέρχεται αθροιστικά, από την 01/01/2015 και μετά τουλάχιστον σε ένα έτος, στο ποσό του 1.000.000 ευρώ και έως του ποσού του 1.500.000 ευρώ.
β) Η ετήσια τεκμαρτή δαπάνη διαβίωσης, που προκύπτει από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος είναι ποσού 100.000 έως 150.000 ευρώ.
γ) Τα ποσά δαπανών (τεκμηρίων) απόκτησης περιουσιακών στοιχείων ανέρχονται σε 200.000 έως 400.000 ευρώ.
δ) Απέστειλαν στο εξωτερικό χρηματικά εμβάσματα συνολικού ύψους από 100.000 έως 200.000 ευρώ, σε τουλάχιστον ένα έτος όπως εντοπίζονται από τα στοιχεία που διαβιβάζονται στην ΑΑΔΕ, από πιστωτικά, χρηματοδοτικά ιδρύματα, ιδρύματα πληρωμών και εταιρίες παροχής επενδυτικών υπηρεσιών και από τα στοιχεία των συνδικαιούχων των λογαριασμών χρέωσης για την αποστολή του εμβάσματος.
- Σε υποθέσεις φόρου μεταβίβασης ακινήτων, φορολογίας κληρονομιών, δωρεών, γονικών παροχών και κερδών από τυχερά παίγνια, οι οποίες εξειδικεύονται με αποφάσεις της ΑΑΔΕ.
- Σε επανέλεγχο ή έλεγχο σε φορολογικές υποθέσεις που ενώ έχουν ελεγχθεί και περαιωθεί, έχουν προκύψει νέα συμπληρωματικά στοιχεία ή πληροφορίες ή στοιχεία βάσει της αμοιβαίας διοικητικής συνδρομής από φορολογικές ή τελωνειακές αρχές άλλων Κρατών-Μελών της Ε.Ε. ή τρίτων χωρών.
Επίσης τα Ελεγκτικά Κέντρα θα προχωρούν σε επιτόπιους ελέγχους σε φορολογούμενους που ασκούν δραστηριότητα ή διακινούν αγαθά προκειμένου να διαπιστώνουν τη τήρηση των φορολογικών υποχρεώσεων και των βιβλίων καθώς και την έκδοση των φορολογικών παραστατικών.