Με την καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών να υπολογίζεται περί τα τέλη Φεβρουαρίου του 2023, οι ενδιαφερόμενοι «πατούν γκάζι» προκειμένου να είναι έτοιμοι και ανταγωνιστικοί.
Ήδη τα επιτελεία των διεκδικητών έχουν πρόσβαση στα δεδομένα του διαγωνισμού, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ άνοιξε το Virtual Data Room (VDR), ενώ φουντώνουν οι συζητήσεις και με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα για το σκέλος της χρηματοδότησης.
Παράλληλα, με αμείωτο ενδιαφέρον προχωρούν και οι εξελίξεις στο επιχειρηματικό επίπεδο, καθώς την Πέμπτη η Intrakat αποκάλυψε πως και αυτή θα συμμετάσχει στο διαγωνισμό. Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο της Έκτακτης Γενικής Συνέλευσης, που ενέκρινε την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου 100 εκατ. ευρώ της εταιρείας, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Αλέξανδρος Εξάρχου, ανακοίνωσε ότι η Intrakat θα συμμετάσχει με ποσοστό 30% σε κοινοπρακτικό σχήμα, με τις Brisa και Rubicone για τη διεκδίκηση της παραχώρηση της Αττικής Οδού.
Έτσι, ανεβαίνει ακόμη περισσότερο το θερμόμετρο της διαδικασίας, στην οποία συμμετέχουν σύσσωμες οι κορυφαίες ελληνικές, αλλά και μια σειρά από διεθνείς κατασκευαστικές εταιρείες.
Οι οκτώ διεκδικητές
Αναλυτικά, και σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι εξής (με αλφαβητική σειρά):
- ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A.
- GRUPPO FININC – INC SpA
- Ένωση προσώπων αποτελούμενη από τις εταιρείες «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.» και «FS ARK HOLDCO S.a.r.l.»
- Ένωση προσώπων «VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S.»
- Ένωση προσώπων «ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – ADRIAN INFRASTRUCTURE»
- Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A.» και «RUBICONE BIDCO S.A.»
- Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.AR.L.» και «FINCOP INFRASTRUCTURE LTD»
- Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «VAUBAN» – «DIF» – «EGIS»
Όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, ο αριθμός των ενδιαφερομένων αλλά και το επιχειρηματικό τους μέγεθος καταδεικνύουν το τεράστιο ενδιαφέρον που υπάρχει για την παραχώρηση διάρκειας 25 ετών. Και προσθέτουν ότι ο ανταγωνισμός αναμένεται ιδιαίτερα σκληρός, καθώς το συγκεκριμένο έργο έχει αξία τόσο χρηματοδοτικά όσο και για λόγους πρεστίζ για τον καθέναν από τους ενδιαφερόμενους.
Τίμημα άνω των 2 δισ. ευρώ
Αντίστοιχα, η παραχώρηση της Αττικής Οδού έχει τεράστια σημασία και για την κυβέρνηση αλλά και για το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς αναμένεται να αποτελέσει το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης από απόψεως τιμήματος για ολόκληρη την Ελλάδα. Σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, το τελικό τίμημα δεν αποκλείεται να ξεπεράσει ακόμη και τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ, υπερβαίνοντας κατά πολύ το 1,5 δισ. ευρώ που δόθηκε για την αντίστοιχη παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.
Σε κάθε περίπτωση, σημαντικό ρόλο για την τελική προσφορά αναμένεται να παίξουν τόσο τα προσδοκώμενα έσοδα, όσο και το κόστος δανεισμού που θα εξασφαλίσουν οι συμμετέχοντες. Ως προς την πρώτη παράμετρος, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Αχιλλέας Καραμανλής ξεκαθάρισε πως το τίμημα των διελεύσεων που προβλέπεται από τη σύμβαση θα ανέρχεται σε 2,5 ευρώ έναντι 2,8 σήμερα.
«Από σήμερα ο διαγωνισμός για τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού μπήκε στη δεύτερη φάση του. Κατόπιν της τελικής απόφασης του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών οι δεσμευτικές προσφορές των ενδιαφερομένων πρέπει να υποβληθούν λαμβάνοντας υπόψη διόδια 2,50 ευρώ ανά διέλευση, ενώ με βάση την τρέχουσα σύμβαση, που εκπνέει τον Οκτώβριο του 2024, προβλέπονται διόδια 2,80 ευρώ. Η απόφαση της Κυβέρνησης για μείωση των διοδίων της Αττικής Οδού στη νέα σύμβαση, όχι μόνο εντάσσεται στην ευρύτερη προσπάθεια αντιμετώπισης του κόστους διαβίωσης, αλλά κλείνει κι ένα κύκλο ανεδαφικών απόψεων περί κλιμακωτών διοδίων, χωρίς να υπάρχει συγκοινωνιακή μελέτη» δήλωσε ο κ. Καραμανλής.
Αντίστοιχα, με δεδομένο και το μακροχρόνιο χαρακτήρα της σύμβασης, ιδιαίτερα σημαντικός παράγοντας που θα καθορίσει την τελική τιμή είναι οι χρηματοδοτικές συμφωνίες που θα εξασφαλίσουν οι υποψήφιοι ανάδοχη. Όπως εξηγούν τραπεζικά στελέχη, όσο πιο φθηνά μπορούν να δανειστούν, και όσο πιο μακροχρόνιες είναι οι δανειακές συμβάσεις, τόσο πιο επιθετικοί θα μπορούν να είναι και στο τίμημα του διαγωνισμού, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα τα επιθυμητά περιθώρια κέρδους.
Και τραπεζική «μάχη»
Παράλληλα, μια παράλληλη «μάχη» διεξάγεται και μεταξύ των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, εγχώριων αλλά και διεθνών, που συνεργάζονται με τους υποψηφίους για τη χρηματοδότηση των προσφορών τους. Το μέγεθος της συναλλαγής είναι τέτοιο που δεν αφήνει κανέναν ασυγκίνητο, ενώ το γεγονός ότι πρόκειται για σύμβαση παραχώρησης σημαίνει πως μιλάμε για ένα ιδιαίτερα «ασφαλές» δάνειο. Άρα, και για επιχειρηματικούς λόγους, αλλά και για λόγους πρεστίζ, οι συστημικές τράπεζες δίνουν τη δική τους μάχη παρέα με τους υποψήφιος αναδόχους. Και, μολονότι εν τέλει -λόγω και του ύψους της σύμβασης- κατά πάσα πιθανότητα θα καταλήξει σε κοινοπρακτικό δάνειο, η τράπεζα που θα συνεργαστεί με τον τελικό ανάδοχο θα έχει και τον πρώτο λόγο.