Τα μικρότερα μεγέθη φαίνεται πως είναι μέχρι τώρα οι μεγαλύτεροι κερδισμένοι, καθώς τα ναύλα στα υπερ-δεξαμενόπλοια (VLCCs) παραμένουν ακόμη σε αρνητικά επίπεδα. Ωστόσο, η εικόνα είναι βελτιωμένη συνολικά.
Του Γιώργου Γεωργίου
Ειδικότερα, σύμφωνα με το τελευταίο report της ναυλομεσιτικής Allied Shipbroking, τα ναύλα στη spot για τα VLCCs διαμορφώνονται στα -5.286 δολάρια (στοιχεία μέχρι 29 Οκτωβρίου), αλλά ενισχύθηκαν κατά 35% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, όταν βρίσκονταν πλησίον των -8.000 δολαρίων την ημέρα. Οι αναλυτές του οίκου επισημαίνουν ότι αναθερμάνθηκε η δραστηριότητα στη Μέση Ανατολή, ενώ ο κύριος οδηγός είναι οι νέες εισαγωγές, στις οποίες προβαίνει η Κίνα, σύμφωνα με το capital.
Στα μικρότερα aframaxes, τα κέρδη "εκτοξεύτηκαν" κατά 51%, σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα. Συγκεκριμένα, έφτασαν τα 10.375 δολάρια ημερησίως, έναντι 6.871 δολαρίων ημερησίως. Σημειώνεται ότι ο μέσος όρος κερδών φέτος των εν λόγω βαποριών στη spot είναι τα 2.951 δολάρια την ημέρα. Η ισχυρή ζήτηση σε Μεσόγειο και Βόρεια Ευρώπη ώθησε την αγορά, όπως τονίζουν οι αναλυτές της Allied. Σημαντική ήταν η αύξηση των κερδών και στα suezmaxes.
Έμπειροι αναλυτές έχουν μεταφέρει στο Capital.gr ότι μετά το "boom" σε containerships και bulk carriers, θα ακολουθήσει και ο τρίτος βασικός κλάδος, σε έναν πολύ "υγιή ρυθμό". Αυτή η ανοδική τάση εκτιμάται ότι θα γίνει ορατή στην αγορά μόλις ομαλοποιηθεί πλήρως η κατάσταση στο πεδίο των μετακινήσεων.
Τα deals των Ελλήνων
Τα πρώτα σημάδια ισχυρής ανάκαμψης στην αγορά ενισχύουν το ενδιαφέρον των πλοιοκτητών για αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων. Μάλιστα, οι συναλλαγές της τελευταίας εβδομάδας παρουσιάζουν αξιοσημείωτη άνοδο, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα.
Κορυφαίοι σε αγορές second hand tankers είναι και φέτος οι Έλληνες εφοπλιστές, έχοντας αποκτήσει 76 πλοία αυτού του τύπου μέχρι και το τέλος του Οκτωβρίου, έναντι περίπου 1,46 δισ. δολαρίων.
Αναφορικά με πρόσφατα deals, στο report της Allied, η EastMed του Θανάση Μαρτίνου συνδέεται με την αγορά δύο υπό ναυπήγηση MR (medium range) tankers, έναντι 37,8 εκατ. δολαρίων έκαστο. Πρόκειται για πλοία που ναυπηγούνται στη Νότια Κορέα και αναμένεται να είναι έτοιμα το 2022.
Η EastMed συγκαταλέγεται ανάμεσα στις δέκα μεγαλύτερες ελληνικές ναυτιλιακές, βάσει χωρητικότητας στόλου, η αξία του οποίου υπολογίζεται από την VesselsValue σχεδόν στα 2 δισ. δολάρια. Η εταιρεία δραστηριοποιείται σε bulkers, containerships και tankers, ελέγχοντας συνολικά 77 πλοία, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της.
Η Allied αναφέρει ακόμη ότι ελληνικά συμφέροντα - χωρίς να τα κατονομάζει - αγόρασαν και δύο aframaxes (ναυπήγησης 2009 και 2010 στη Νότια Κορέα), έναντι 52 εκατ. δολαρίων συνολικά. Ωστόσο, άλλοι ναυλομεσίτες διατείνονται ότι τα εν λόγω aframaxes απέκτησαν Νορβηγό και όχι Έλληνα ιδιοκτήτη.
Στο "μέτωπο" των πωλήσεων, η Transmed Shipping του Χαράλαμπου Μυλωνά συνδέεται από τον οίκο VesselsValue με την πώληση του VLCC "Gilos", χωρητικότητας 319.200 dwt και κατασκευής 2004, έναντι 31 εκατ. δολαρίων, τίμημα που θεωρείται αρκετά υψηλό, δεδομένης της ηλικίας του.
Ναυλομεσίτες επισημαίνουν ότι το εν λόγω πλοίο αποκτήθηκε πέρυσι από τη ναυτιλιακή. H Transmed διαχειρίζεται, εκτός από δεξαμενόπλοια, και πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.