Η αγορά των containerships -την οποία πρόσφατα, μιλώντας σε συνέδριο, ο διευθύνων σύμβουλος της Star Bulk Πέτρος Παππάς χαρακτήρισε «platinum»- έχει δώσει μεγάλη ώθηση στον τομέα των νέων ναυπηγήσεων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία των Clarksons, μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, έχουν δοθεί παραγγελίες για 1.259 πλοία συνολικά, αριθμός που είναι διπλάσιος σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα (99% αύξηση). Επίσης όπως ανέφεραν στη «Ν» από την Xclusiv Shipbrokers, μέχρι τώρα οι νέες παραγγελίες για containerships έχουν φτάσει τις 475, για τα bulk carriers, τα οποία επίσης απολαμβάνουν εξαιρετική αγορά, τις 290, ενώ τα δεξαμενόπλοια, που «δοκιμάζονται» έντονα φέτος, καταγράφουν τις λιγότερες νέες παραγγελίες, συνολικά 160. Όσον αφορά το βιβλίο παραγγελιών, αυτό έχει φτάσει τα 700 στα bulk carriers, από 780 στις αρχές της χρονιάς. Στα containerships είναι στα 690 από 340 10 μήνες πριν, και στα τάνκερ στα 450 από 490 στις αρχές του 2021.
Άνοδος των τιμών
Όσον αφορά την άνοδο στις τιμές των πλοίων, χαρακτηριστικό είναι και ένα σχόλιο της Vessels Value που δεν αφορά μεν νεότευκτο, αλλά είναι ενδεικτικό της κατάστασης. Ένα containership μεγέθους handy, πενταετίας, έχει αυξήσει την τιμή του κατά 166,6% σε σχέση με τις αρχές του 2020, και έχει διαμορφωθεί στα 46,8 εκατ. δολάρια έναντι 17,6 εκατ. δολάρια πριν από 22 μήνες περίπου.
Τι λένε οι Clarksons
Όπως αναφέρουν οι Clarksons, μόνο κατά τη διάρκεια του Σεπτεμβρίου «έπεσαν υπογραφές» για τη ναυπήγηση 116 πλοίων όλων των τύπων, συνολικού tonage 6,5 dwt. Όσον αφορά τις παραγγελίες containerships, από τα 475 πλοία, τα 57, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 700.000 teu, θα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν υγροποιημένο φυσικό αέριο για την πρόωσή τους, ενώ ακόμα εννέα, 100.000 teu συνολικά, έχουν επιλέξει τη μεθανόλη. Αντίθετα με τα containerships, στα δεξαμενόπλοια κατά τη διάρκεια του Σεπτεμβρίου καταγράφηκαν παραγγελίες για μόλις πέντε πλοία, ενώ συνολικά μέσα στον χρόνο, από το σύνολο των δεξαμενόπλοιων που θα ναυπηγηθούν, τα 15 από αυτά, που είναι όλα σούπερ τάνκερ μεταφορικής δυνατότητας περίπου 300.000 τόνων αργού, θα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν το LNG για την πρόωσή τους.
Αύξηση κόστους
Ο γενικός δείκτης κόστους νέων ναυπηγήσεων των Clarskons έχει φτάσει τους 150 πόντους, και βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο από τα μισά του 2009, όταν και είχε ξεκινήσει η παγκόσμια οικονομική κρίση.
Το συμβόλαιο για ένα νέο mega containership 23.000 teu κοστίζει σήμερα 182 εκατ. δολάρια, 28% πάνω σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ενώ ένα μεταφορικής ικανότητας 15.000 teu έχει φτάσει τα 150 εκατ. δολάρια.
Όσον αφορά τα bulk carriers, ένα capesize κοστίζει σήμερα 60,25 εκατ. δολάρια, πάνω κατά 30% σε σχέση με πέρυσι, ενώ ένα handymax 29 εκατ. δολάρια, έξι εκατ. δολάρια περισσότερα από πέρυσι.
Όσον αφορά τα LNG carriers, το κόστος ενός 174.000 cbm έχει ξεπεράσει τα 200 εκατ. δολάρια (202 εκατ. δολάρια), ενώ πέρυσι ήταν περίπου 185 εκατ. δολάρια.
Σημειώνεται όμως ότι έχουν, το τελευταίο διάστημα, ανέβει κατακόρυφα και οι ναύλοι στη spot market, και σε ορισμένα routes έχουν ξεπεράσει τα 200.000 δολ. την ημέρα.
Οι Clarksons Research εκτιμούν ότι ο παγκόσμιος στόλος στο τέλος της χρονιάς θα έχει αυξηθεί κατά 3,1%, ενώ στα τέλη του 2020 είχε αυξηθεί κατά 2,8%.