Ο αυξανόμενος πληθωρισμός των τιμών καταναλωτή δεν εξαφανίζεται, δεν υποχωρεί καν... Αυτό, φυσικά, έρχεται σε αντίθεση με το «παροδικό» επιχείρημα που χρησιμοποίησε ο πρόεδρος της Federal Reserve Jerome Powell νωρίτερα φέτος, αλλά και όσα οι διοί μας “αριστοι” του οικονομικού επιτελείου διατείνονται.
Από την ομάδα του Πάουελ, ο πρόεδρος της Fed της Ατλάντα Ραφαέλ Μπόστιτς, παραδέχτηκε πρόσφατα ότι ο πληθωρισμός δεν είναι παροδικός.
Οι επιπτώσεις της αύξησης των τιμών καταναλωτή κυμαίνονται σε μεγάλο βαθμό.Λειτουργούν σαν ένας βαρύς φόρος που διαβρώνει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
Οι εταιρείες βιομηχανικών υλικών και καταναλωτικών αγαθών αισθάνονται επίσης την πίεση σε παγκόσμιο επίπεδο. Μπορούν να μετακυλήσουν κάποιες αυξανόμενες τιμές στους καταναλωτές. Μπορούν επίσης να απορροφήσουν μέσω χαμηλότερων περιθωρίων κέρδους κάποιες βραχυπρόθεσμες αυξήσεις τιμών. Υπάρχουν όμως φυσικά όρια για τις αυξήσεις τιμών που μπορούν να απορροφηθούν. Όταν το κόστος εισροών, συμπεριλαμβανομένης της πρώτης ύλης και της εργασίας, αυξάνει το κόστος των τελικών παραγόμενων προϊόντων πάνω από αυτό που μπορούν εύκολα να πωληθούν για το επιχειρηματικό κίνητρο. Η διακοπή των εργασιών έχει πιο... επιχειρηματικό νόημα.
Μια βιομηχανία που αισθάνεται την πίεση της αύξησης των τιμών του φυσικού αερίου όσο λίγες είναι αυτή των λιπασμάτων. Όπως σημειώσαμε πριν από αρκετές εβδομάδες, πολλά εργοστάσια λιπασμάτων στο Ηνωμένο Βασίλειο αναγκάστηκαν να αναστείλουν τη λειτουργία τους λόγω της εκτίναξης των τιμών του φυσικού αερίου. Στην πραγματικότητα, ο Δείκτης Τιμών Λιπασμάτων της Βόρειας Αμερικής των Green Markets εκτοξεύτηκε πρόσφατα σε υψηλό ρεκόρ, ξεπερνώντας έτσι το προηγούμενο ρεκόρ που είχε οριστεί το 2008. Οι υψηλές τιμές λιπασμάτων θα αυξήσουν περαιτέρω το κόστος παραγωγής τροφίμων για τους αγρότες.
Σύμφωνα με τον παγκόσμιο δείκτη τροφίμων του Οργανισμού Τροφίμων και Γεωργίας, οι τιμές των τροφίμων βρίσκονται ήδη στο υψηλό δεκαετίας.
Αλλά δεν είναι μόνο φαγητό.
Ακολουθεί ένα παράδειγμα για το πώς ο πληθωρισμός των τιμών αποσυντονίζει την οικονομία…
Η τιμή του βαμβακιού μόλις ανέβηκε στο υψηλό 10 ετών. Η αύξηση των τιμών του βαμβακιού μεταφράζεται σε αύξηση των τιμών του τζιν. Γνωστή εταιρείς τζιν παντελονιών Levi Strauss έχει ήδη αυξήσει την τιμή των τζιν, περνώντας έτσι μέρος του πληθωρισμού των τιμών στους καταναλωτές.
Σε αυτό πάντως που συμφωνούν οι αναλυτές είναιτΤο απλό γεγονός πως όταν η τιμή των πρώτων υλών και της εργασίας διογκωθεί, καθίσταται πολύ δύσκολο να προγραμματιστούν οι εργασίες και η παραγωγή. Οι στρατηγικές αντιστάθμισης μπορεί να βοηθήσουν στη διαχείριση ταχείας, βραχυπρόθεσμης αύξησης των τιμών, αλλά δεν μπορούν τελικά να απαγορεύσουν μια μακροπρόθεσμη ανατιμολόγηση των υλικών.
Εν ολίγοις, πιστεύουν ότι βρίσκεται σε εξέλιξη μια μακροπρόθεσμη ανατιμολόγηση υλικών, αγαθών και υπηρεσιών. Σίγουρα, οι τιμές θα συνεχίσουν να αυξάνονται και να μειώνονται για να ανταποκριθούν στη δυναμική της προσφοράς και της ζήτησης.
… Και οι αποταμιεύσεις, οι επενδύσεις, η συνταξιοδότηση, η αγοραστική δύναμη και η ποιότητα ζωής για την οποία έχετε ξοδέψει τόσο χρόνο ζωής σχεδιάζοντας και δουλεύοντας θα “τσεκουρευτούν”.