Οικονομία

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το Ever Given που κόλλησε στο Σουέζ

Ένα megaship, ένα από τα μεγαλύτερα στη γη, έχει σφηνωθεί σε μια από τις σημαντικότερες εμπορικές οδούς του κόσμου για τρεις ημέρες, μπλοκάροντας εκατοντάδες άλλα σκάφη και διαταράσσοντας τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.

Πως επηρεάζει την Ελλάδα

Καθησυχαστικοί εμφανίζονται οι μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι στο ερώτημα για πιθανές επιπτώσεις στον εφοδιασμό της ελληνικής αγοράς με ενεργειακά προϊόντα, εξαιτίας της διακοπής λειτουργίας της διώρυγας του Σουέζ. Όπως ανέφεραν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ αρμόδια στελέχη του ομίλου των Ελληνικών Πετρελαίων: «Δεν έχουμε προγραμματισμένη αγορά αργού από τον Περσικό Κόλπο τον επόμενο μήνα. Ως εκ τούτου, ο εφοδιασμός των διυλιστηρίων του ομίλου μας δεν θα επηρεασθεί από το συμβάν στη διώρυγα του Σουέζ».

Στο ίδιο πνεύμα, πηγές του ΔΕΣΦΑ ανέφεραν ότι δεν υπάρχει πρόβλημα εφοδιασμού της αποθήκης υγροποιημένου φυσικού αερίου (το οποίο μεταφέρεται με πλοία) στη Ρεβυθούσα, προσθέτοντας ότι το επόμενο φορτίο ΥΦΑ αναμένεται από τις ΗΠΑ.


Πόσο μεγάλο είναι το Ever Given;


Με μήκος 400 μέτρα και πλάτος 59 μέτρα, το Ever Given έχει διπλάσιο μέγεθος από τον πύργο του Καΐρου της Αιγύπτου και μόλις το μισό από το μέγεθος του Burj Khalifa στο Ντουμπάι, που είναι το ψηλότερο κτίριο στον κόσμο. Ωστόσο, ήταν αρκετά ευκίνητο για να σχεδιάσει μαι διαδρομή στην Ερυθρά Θάλασσα πριν μπει στο κανάλι.

Ποιος κατέχει το σκάφος;


Μια ιαπωνική εταιρεία, η Shoei Kisen Kaisha, έχει στην κατοχή της το πλοίο. Την Πέμπτη, ζήτησε συγγνώμη για τις τεράστιες καθυστερήσεις που προκλήθηκαν από τον αποκλεισμό.
Το Ever Green λειτουργεί επί του παρόντος από μια εταιρεία μεταφορών της Ταϊβάν με την επωνυμία Evergreen Marine, με έδρα τον Παναμά. Σύμφωνα με πληροφορίες, είναι ασφαλισμένο για έως 140 εκατομμύρια δολάρια.

Πότε φτιάχτηκε;


Το γιγαντιαίο σκάφος κατασκευάστηκε το 2018 και έχει χωρητικότητα 20.000 εμπορευματοκιβωτίων 20 ποδιών. Αξίζει περίπου 170 εκατομμύρια δολάρια.
Ο ιδρυτής του Evergreen, Chang Yung-fa, αντιτάχθηκε σε λειτουργικά πλοία που μπορούν να κρατήσουν περισσότερα από 8.000 εμπορευματοκιβώτια, σύμφωνα με την The Telegraph. Αλλά μετά το θάνατό του το 2016, οι γιοι του - οι κληρονόμοι της ναυτλιακής δυναστείας ναυτιλίας - αποφάσισαν να επικεντρώσουν εκ νέου την εταιρεία σε megaships όπως το Ever Given.



Πού κατευθύνεται;


Το πλοίο αναχώρησε από την Yantian στην Κίνα στις 7 Μαρτίου, και στη συνέχεια σταμάτησε για μια μέρα στο λιμάνι του Tanjung Pelepas στη Μαλαισία, πριν πλεύσει στο λιμάνι του Σουέζ στην Αίγυπτο στις 22 Μαρτίου. Η εκτίμηση ήταν ότι θα φτάσει στο Ρότερνταμ στις 31 Μαρτίου, σύμφωνα με το Vessel Finder, αν και αυτό φαίνεται πλέον απίθανο.

Τι διακυβεύεται;


Το περιστατικό θα μπορούσε να αποδειχθεί καταστροφή για ένα ήδη στα όριά του σύστημα παγκόσμιας προμήθειας, με τουλάχιστον 150 πλοία που αναμένεται τώρα να περιμένουν και στις δύο πλευρές της «παραθαλάσσιας φάλαινας». Οι παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 6% την Τετάρτη, πριν μειωθούν ελαφρά την Πέμπτη.

Δεν είναι σαφές σε αυτό το σημείο τι ακριβώς μεταφέρει το πλοίο, αλλά οι ειδικοί της ναυτιλιακής εφοδιαστικής δήλωσαν στο NBC ότι «βασικά οτιδήποτε βλέπετε στα καταστήματα» θα μπορούσε να επηρεαστεί από το περιστατικό, συμπεριλαμβανομένων πιθανών καθυστερήσεων στα τρόφιμα, τα ρούχα και τα ηλεκτρονικά.

«Κάθε λιμάνι στη Δυτική Ευρώπη θα το νιώσει αυτό», δήλωσε στο Reuters ο Leon Willems, εκπρόσωπος του λιμανιού του Ρότερνταμ.

Μια εκτίμηση του Lloyd's List δείχνει ότι το Ever Given μπορεί να κρατάει φορτίο αξίας σχεδόν 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Ευτυχώς, το ινδικό πλήρωμα των 25 ατόμων του πλοίου είναι αβλαβές, σύμφωνα με τους ιδιοκτήτες του πλοίου.

GALLERY

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ