Για συρρίκνωση δίχως προηγούμενο σε περίπτωση που η εταιρεία δεν λάβει κρατική στήριξη προειδοποίησε ο πρόεδρος της Aegean Airlines Ευτύχης Βασιλάκης κάνοντας λόγο για την χειρότερη κρίση στην 20ετή πορεία του στις αερομεταφορές που έχει αντιμετωπίσει.
Σε τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές, τόνισε ότι η κρατική ενίσχυση της αεροπορικής είναι απαραίτητη για πολλούς λόγους, ο κυριότερος, ωστόσο, είναι ότι η Aegean ανήκει στους λιγοστούς αερομεταφορείς στην Ευρώπη που δεν έχουν στηριχθεί, γεγονός που θα επηρεάσει την ανταγωνιστικότητα της εταιρείας.
Προειδοποίησε ότι αν η εταιρεία δεν λάβει κρατική στήριξη, τότε το μέγεθός της -ο στόλος και το δίκτυο προορισμών της- θα συρρικνωθεί δίχως προηγούμενο.
Παρέπεμψε ακόμη στο πλαίσιο που έχει δημιουργήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση, που προβλέπει συγκεκριμένα εργαλεία και κανόνες, ώστε τα κράτη να είναι σε θέση να υποστηρίξουν τις εταιρείες είτε κάθετα είτε οριζόντια.
«Όχι» σε κρατικοποίηση
Ο ίδιος απέκλεισε, σύμφωνα με το capital.gr, κάθε σενάριο κρατικοποίησης, ενώ τα μέτρα στήριξης θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν, όπως είπε, τη δυνατότητα παροχής κρατικών εγγυήσεων σε δάνεια, την παροχή οριζόντιων μέτρων στήριξης του προσωπικού, ώστε οι εταιρείες να είναι σε θέση να διατηρήσουν τους εργαζομένους τους και την παροχή μέτρων με στόχο την αντιστάθμιση των ζημιών που έχουν εμφανίσει οι αεροπορικές λόγω της κρίσης.
Για το προσωπικό
Σε ό,τι αφορά το προσωπικό, το 70% αυτού έχει τεθεί σε καθεστώς αναστολής κατ’ εφαρμογή των κυβερνητικών διατάξεων.
Οι επόμενες κινήσεις της Aegean θα εξαρτηθούν από το πρόγραμμα στήριξης των εργαζομένων - στο πρότυπο του γερμανικού kurzabeit- που θα ανακοινώσει η κυβέρνηση.
Σε πρώτη φάση, η εταιρεία έχει προχωρήσει στην μη ανανέωση περίπου 300 εποχιακών συμβάσεων, ενώ το κόστος της μισθοδοσίας των πιλότων έχει μειωθεί κατά 20%, τον Μάρτιο, σε σχέση με τον Φεβρουάριο, με την μείωση να προέρχεται από την μη ανανέωση ορισμένου χρόνου συμβάσεων ξένων πιλότων.
Για τον Μάιο προβλέπεται περικοπή κατά 20-30% των μισθών της διοίκησης.
Οικονομικά μεγέθη
Το μηνιαίο κόστος για την εταιρεία, σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη, έχει περιοριστεί σε 26 έως 28 εκατ. ευρώ, με την αεροπορική να «καίει» ρευστότητα ύψους 40 εκατ. ευρώ μηνιαίως.
Εκτίμησε όμως, ότι το τρίτο τρίμηνο θα είναι ελαφρώς καλύτερο, επειδή θα βελτιωθούν οι ταμειακές ροές (cash flow), αλλά όπως ανέφερε θα απαιτηθούν μήνες, ωσότου τα έσοδα μίας πτήσης να υπερβούν το κόστος (variable cost).
To σχέδιο όμως, της εταιρείας προβλέπει αρχές Ιουλίου να έχει επανέλθει περίπου το 25% του πτητικού έργου, το οποίο θα ξεπεράσει το 50% μέχρι τον Σεπτέμβριο.
Η αεροπορική το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς εμφάνισε ζημιές προ φόρων ύψους 100-110 εκατ. προ φόρων, ενώ τα έσοδα υποχώρησαν κατά 150 εκατ. ευρώ, σε σχέση με πέρυσι. Η ρευστότητα της αεροπορικής ανέρχεται σε 365 εκατ. ευρώ, ενώ έχουν εξασφαλιστεί (επιπρόσθετες) πιστωτικές γραμμές ύψους 120 εκατ. ευρώ από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες.
Υπενθυμίζεται ότι το πρώτο τρίμηνο του 2019, η αεροπορική είχε έσοδα 172 εκατ. ευρώ, τα οποία ήταν αυξημένα κατά 4%, σε σχέση με το συγκρινόμενο διάστημα του 2018.
Τι θα γίνει με τα νέα Airbus
Όπως ανέφεραν τόσο ο κ. Βασιλάκης όσο και ο διευθύνων σύμβουλος της Aegean Δημήτρης Γερογιάννης, δεδομένης της οξύτητας της κρίσης και της απουσίας ορατότητας, η εταιρεία παραμένει σταθερά προσανατολισμένη στη μείωση του κόστους.
Αυτό συνεπάγεται επαναδιαπραγμάτευση με τους προμηθευτές, την Airbus -στο πλαίσιο της παραγγελίας της νέας γενιάς αεροσκαφών, τους lessors (σ.σ.: εταιρείες αγοράς και εκμίσθωσης αεροσκαφών) κι εν γένει όλα τα μέρη.