Την προηγούμενη εβδομάδα, με μια σεμνή ανακοίνωση 150 λέξεων, η EKOL Greece, θυγατρική του τουρκικού ομίλου logistics EKOL, ανακοίνωσε πως προωθεί την ανάπτυξη δικτύου διανομής προϊόντων στην Ελλάδα, με στόχο τη διανομή δεμάτων σε 24 ώρες στις περισσότερες περιοχές, και τη διανομή σε 48 ώρες σε δυσπρόσιτους προορισμούς, σύμφωνα με το businessdaily.gr.
Ο όμιλος EKOL, με ετήσια έσοδα περί τα 600 εκατ. ευρώ, μπορεί να μην έχει μείνει αλώβητος από τα προβλήματα της τουρκικής οικονομίας, αλλά διαθέτει πολυετείς συνεργασίες με πολυεθνικές και ένα σημαντικό πλεονέκτημα, έναντι διαφόρων φιλόδοξων ομίλων στην Ελλάδα: Είναι ο συνεργάτης της αμερικανικής Amazon στην Τουρκία την τελευταία διετία έχοντας αναπτύξει εξελιγμένο λογισμικό.
Οι φήμες περί διερεύνησης της ελληνικής αγοράς από την Amazon πυκνώνουν, όπως και οι πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες και η Skroutz, που κυριαρχεί στην ελληνική αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου, αναζητά τρόπους για να αναπτύξει δικό της σύστημα διανομής δεμάτων.
Η δυσάρεστη εμπειρία από τον κλάδο των ταχυμεταφορών κατά τη διάρκεια της καραντίνας ανοίγει την πόρτα για σημαντικές επενδύσεις. Χωρίς αυτό να σημαίνει πως θα πληγούν οι υφιστάμενοι όμιλοι, όπως η ACS και η Γενική Ταχυδρομική, που σήκωσαν το βάρος τις τελευταίες εβδομάδες και ακόμα δίνουν αγώνα για να εξομαλυνθεί η κατάσταση με τις παραδόσεις δεμάτων. «Η αγορά ούτως ή άλλως θα πολλαπλασιαστεί τα επόμενα χρόνια και θα υπάρχει χώρος για τους σημερινούς ομίλους των ταχυμεταφορών, αλλά και για αρκετούς νέους», λένε στελέχη του κλάδου.
Οι σημαντικότατες επενδύσεις που πραγματοποίησαν το τελευταίο δίμηνο οι ACS και Γενική Ταχυδρομική, από την αγορά οχημάτων (βαν, κ.λπ.) μέχρι τη μίσθωση αποθηκών, δείχνουν το δρόμο. Η EKOL Greece αναζητά, σύμφωνα με πληροφορίες, ομίλους (π.χ. από τον κλάδο της πώλησης καυσίμων), ώστε να αναπτύξει και ένα παράλληλο δίκτυο παραλαβής δεμάτων. Τέτοιες συνεργασίες, με δίκτυα βενζινάδικων κ.α., έχουν ήδη αναπτύξει στη χώρα μας οι πολυεθνικές του κλάδου μεταφοράς δεμάτων όπως η UPS και η DHL, αλλά και η ACS.
Η Skroutz, που πρόσφατα ενισχύθηκε μέσω της συμμετοχής της επενδυτικής εταιρείας CVC Capital στο μετοχικό της κεφάλαιο, γνωρίζει, επίσης, πως πρέπει να βελτιώσει τους όρους διανομής των δεμάτων από τα ηλεκτρονικά καταστήματα με τα οποία συνεργάζεται. Εκτός από τη φιλοξενία και τη σύγκριση τιμών σε ηλεκτρονικά καταστήματα πιθανώς να προσθέσει στο πακέτο υπηρεσιών και τη διανομή των προϊόντων.
Οι ειδικοί θεωρούν πως ακόμα και μετά την άρση της καραντίνας, αρκετοί καταναλωτές θα παραμείνουν πιστοί πελάτες ηλεκτρονικών καταστημάτων. Την ανάγκη για το ηλεκτρονικό εμπόριο την διαπίστωσαν οι καταναλωτές από τις πρώτες ημέρες άρσης των περιορισμών στην κυκλοφορία και στη λειτουργία των καταστημάτων: Πολλά καλά καταστήματα, από το χώρο των τροφίμων μέχρι το χώρο των ειδών ένδυσης, αδυνατούν να εξυπηρετήσουν την πελατεία τους, με όρους ποιότητας, με τους κανονισμούς που έχει ορίσει η πολιτεία.
Συνεπώς το ηλεκτρονικό εμπόριο και η διανομή στο σπίτι ή στο γραφείο είναι μονόδρομος ακόμα και μετά την καραντίνα. Για παράδειγμα, γνωστό μανάβικο με ποιοτικά προϊόντα στο Μαρούσι, έχει τόσο μικρό εσωτερικό χώρο που μπορούν να μπουν μόνο δύο πελάτες, με δέκα και δεκαπέντε πελάτες να περιμένουν στην ουρά. Το κατάστημα εξελίσσει το δίκτυο διανομής στο σπίτι που διέθετε και πριν την πανδημία, ενώ αναπτύχθηκε σημαντικά το τελευταίο δίμηνο.