Είναι γνωστό ότι ΗΠΑ-Ρωσία μάχονται στην Αρκτική για την εκμεταλλευσιμότητα του πλούσιου υπεδάφους της, αλλά και την κυριαρχία στην ναυσιπλοΐα, στον βορειότερο θαλάσσια διάδρομο του πλανήτη, τόσο για εμπορικούς όσο και για στρατιωτικούς σκοπούς.
Η σημασία της Αρκτικής και οι Ρωσικοί σχεδιασμοί
Κομβικό είναι ο ρόλος των παγοθραυστικών στην προσπάθεια αυτή, όπου φαίνεται πως η Ρωσία κυριαρχεί χάρη στα πυρηνικά παγοθραυστικά νέας γενιάς.
Για την Μόσχα αλλά και την Ουάσιγκτον η ανάπτυξη της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού ως ενός από τους σημαντικότερους διαδρόμους logistics, αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα, ιδιαίτερα για την πρώτη αφού οι Αμερικανοί κυριαρχούν χάρη στον τεράστιο στόλο τους στις υπόλοιπες θαλάσσιες διαδρομές.
Ειδικότερα για τη Ρωσία αύξηση της κυκλοφορίας είναι υψίστης σημασίας για την εκπλήρωση των καθηκόντων που έχουν τεθεί στον τομέα της συνολικής ανάπτυξης της ρωσικής Αρκτικής.
Η ανάπτυξη αυτού του διαδρόμου εστιάζεται στην οργάνωση της εμπορευματικής ναυτιλίας σε τακτική βάση, στην κατασκευή νέων πυρηνικών παγοθραυστικών και στον εκσυγχρονισμό της σχετικής υποδομής.
Τα Ρωσικά πυρηνικά παγοθραυστικά νέας γενιάς
Σύμφωνα με έγκριτο Διεθνές ΜΜΕ, "Η Ρωσική Rosatom ολοκλήρωσε την παραγωγή των αντιδραστήρων RITM-200 για μια σειρά πυρηνικών παγοθραυστικών γενικής χρήσης", το οποίο επισημαίνει:
"Οι εγκαταστάσεις κατασκευής του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών της Rosatom στο Podolsk ολοκλήρωσαν την κατασκευή του δεύτερου αντιδραστήρα RITM-200 που προορίζεται για το παγοθραυστικό νέας γενιάς "Chukotka".
Πρόκειται για τον τελευταίο αντιδραστήρα που κατασκευάζει η εταιρεία στο πλαίσιο της ισχύουσας σύμβασης για την προμήθεια μονάδων ισχύος για τα νέας γενιάς πυρηνικά πλοία. Αφού προετοιμαστεί για μεταφορά, ο αντιδραστήρας θα παραδοθεί στο εργοστάσιο της Βαλτικής.
Έτσι, οι εταιρείες του τμήματος παίζουν στην πραγματικότητα το ρόλο μιας «μεταφορικής ζώνης» που κατασκευάζει αντιδραστήρες πλοίων που προορίζονται για τη νέα γενιά ρωσικών παγοθραυστικών, ενώ καμία άλλη εταιρεία στον κόσμο δεν έχει παρόμοια εμπειρία.
«Οι αντιδραστήρες RITM-200 έχουν αποδείξει την αξία τους στα νέα Ρωσικά πυρηνικά παγοθραυστικά, γεγονός που έχει κάνει την πλεύση στη Βόρεια Θαλάσσια Διαδρομή πιο εύκολη.
Παρόμοιοι αντιδραστήρες θα εγκατασταθούν επίσης στο πέμπτο και έκτο σειριακό πυρηνικό παγοθραυστικό γενικής χρήσης που θα κατασκευαστούν σύμφωνα με την απόφαση που έχει ήδη λάβει η κυβέρνηση της Ρωσικής Ομοσπονδίας.
Παραγωγή και τροφοδοσία ηλεκτρικού ρεύματος από τα πυρηνικά παγοθραυστικά σε επίγειους Ρωσικούς "σταθμούς" στην Αρκτική
Στο μέλλον, αυτοί οι αντιδραστήρες θα είναι η «καρδιά» των πλωτών πυρηνικών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής, που θα τροφοδοτούν με ενέργεια τη ζώνη μεταλλεύματος Baimsk στην Τσουκότκα, καθώς και τον επίγειο πυρηνικό σταθμό στη Γιακουτία», δήλωσε ο Alexey Likhachev, Γενικός Διευθυντής της Rosatom.
«Το RITM-200 είναι η πιο σύγχρονη μονάδα αντιδραστήρα πλοίων με τις υψηλότερες επιδόσεις στον κόσμο. Στη διαδικασία δημιουργίας του συμμετείχαν αρκετές εταιρείες του Τομέα Μηχανολόγων Μηχανικών.
Ως αποτέλεσμα, τα παγοθραυστικά έχουν υψηλότερη ταχύτητα και ικανότητα θραύσης πάγου, τα οποία είναι σημαντικά χαρακτηριστικά για τα πλοία, δεδομένης της αυξανόμενης κίνησης φορτίου.
Ιστορικό
Η Afrikantov OKBM, JSC, είναι ο σχεδιαστής, πλήρης προμηθευτής και κατασκευαστής των εσωτερικών στοιχείων της μονάδας αντιδραστήρα RITM-200. Η ZIO-Podolsk, JSC, είναι υπεύθυνη για την κατασκευή και τη δοκιμαστική συναρμολόγηση σκαφών αντιδραστήρα.
Οι μονάδες ισχύος που προορίζονται για παγκόσμια πυρηνικά παγοθραυστικά αποτελούνται από δύο αντιδραστήρες RITM-200 ισχύος 175 MW έκαστος. Ο πρώτος από τους δύο αντιδραστήρες RITM-200 που θα εγκατασταθούν στο παγοθραυστικό Chukotka είχε ήδη παραδοθεί στο ναυπηγείο στα τέλη Οκτωβρίου.
Συνολικά, από το 2012, η εταιρεία έχει κατασκευάσει 10 αντιδραστήρες για τα πυρηνικά παγοθραυστικά Arktika, Sibir, Ural, Yakutia και Chukotka.
Τα τρία πρώτα έχουν ήδη τεθεί σε λειτουργία και εκπληρώνουν με επιτυχία τα καθήκοντά τους συνοδεύοντας νηοπομπές πλοίων στο δυτικό τμήμα της Αρκτικής.
Υπό υλοποίηση βρίσκονται τα έργα κατασκευής για διάφορες τροποποιήσεις αντιδραστήρων τύπου RITM, οι οποίοι θα χρησιμοποιηθούν όχι μόνο ως μονάδες ισχύος σε παγοθραυστικά, αλλά και για τη διασφάλιση της λειτουργίας μικρών χερσαίων και πλωτών πυρηνικών σταθμών.
Το παγοθραυστικό Chukotka με χωρητικότητα 60 MW είναι το τέταρτο σειριακό παγκόσμιο πυρηνικό παγοθραυστικό του έργου 22220 που κατασκευάζεται με εντολή της Rosatom στο εργοστάσιο της Βαλτικής στην Αγία Πετρούπολη.
Πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία το 2026. Το πυρηνικό παγοθραυστικό θα λειτουργεί στο δυτικό τμήμα της Αρκτικής, συμπεριλαμβανομένων των θαλασσών Barents, Pechora και Kara, καθώς και σε ρηχότερα νερά της στο "στόμιο" Yenisei και την περιοχή του Ob Bay.
Η σημασία των Ρωσικών παγοθραυστικών στην Αρκτική
Τα πυρηνικά παγοθραυστικά του Project 22220 χωρητικότητας 60 MW είναι αυτή τη στιγμή τα μεγαλύτερα και ισχυρότερα στον κόσμο.
Κάθε παγοθραυστικό είναι εξοπλισμένο με δύο αντιδραστήρες RITM-200. Το μήκος των παγοθραυστικών είναι 173,3 m, το πλάτος 34 m, το εκτόπισμα 33,5 χιλιάδες τόνοι.
Αυτά τα παγοθραυστικά θα μπορούν να οδηγούν "καραβάνια πλοίων" σε συνθήκες Αρκτικής, διασπώντας πάγο πάχους έως και τριών μέτρων.
Το κύριο καθήκον τους είναι να διασφαλίζουν τη ναυσιπλοΐα όλο το χρόνο στην περιοχή της Δυτικής Αρκτικής.
Το Ρωσικό τρίπτυχο επικράτησης στην Αρκτική
Κατόπιν των ανωτέρω γίνεται αντιληπτό ότι η Μόσχα βασισμένη "στο τρίπτυχο", οργάνωση της εμπορευματικής ναυτιλίας σε ετήσια βάση, κατασκευή νέων πυρηνικών παγοθραυστικών και εκσυγχρονισμό της υπάρχουσας υποδομής στην παγωμένη αυτή περιοχή του πλανήτη, επιχειρεί να πάρει το πάνω χέρι από ΗΠΑ-Δύση, τόσο σε σχέση με την εκμετάλλευση των πλουσιοτάτων κοιτασμάτων υδρογονανθράκων-μεταλλευμάτων, όσο και των θαλάσσιων μεταφορών.