Σε προηγούμενο άρθρο μας μιλήσαμε για το Beriev A-50, ένα σοβιετικής εποχής αεροσκάφος έγκυρης προειδοποίησης και εναέριου ελέγχου (AWACS) που κοντραρίζεται τα νατοϊκά E-3 Sentry.
Τώρα, για να ρίξουμε μια ματιά στο Beriev A-100, το νεότερο και πιο σύγχρονο αεροσκάφος AWACS της Ρωσίας.
Ποιο Είναι Το Βeriev A-100;
Το Βeriev A-100 είναι λοιπόν ένα ρωσικό αεροσκάφος έγκυρης προειδοποίησης και εναέριου ελέγχου (AWACS). Στην ουσία αποτελεί μία σύγχρονη εκδοχή του προηγούμενου Beriev A-50, το οποίο και σκοπεύεται να αντικαταστήσει. Το συμβόλαιο ανάπτυξης του Α-100 υπογράφηκε το 2006.
Πρόκειται για ένα ολοκαίνουργιας κατασκευής αεροπλάνο και όχι μία εκσυγχρονισμένη έκδοση των προηγούμενων ατράκτων. Το Α-100 βασίζεται στο μεταγωγικό αεροσκάφος μεγάλης μεταφορικής ικανότητας Ilyushin Il-76MD-90A του ρωσικού στρατού.
Το ρωσικό AWACS είναι εξοπλισμένο με ραντάρ νέας γενιάς και διαθέτει αυξημένες δυνατότητες ανίχνευσης και παρακολούθησης. Στον τομέα των ηλεκτρονικών και του σχηματισμού, είναι παρόμοιο με το αναβαθμισμένο Beriev A-50U.
Κάποιες πηγές αναφέρουν πως το 2014 το πρώτο μεταγωγικό Il-76MD-90A μετατράπηκε πλήρως σε Α-100. Ωστόσο, το πρώτο πρωτότυπο, ονόματι Α-100LL, βασίστηκε σε υπάρχουσα άτρακτο του A-50, η οποία είχε κατασκευαστεί το 1990. Η άτρακτος αυτήν βρίσκονταν σε κανονική λειτουργία μέχρι το 2011, όταν και μπήκε στο απόθεμα του ρωσικού στρατού. Τα γράμματα LL σημαίνουν Flying Laboratory, δηλαδή "Ιπτάμενο Εργαστήριο". Έτσι θεωρείται πρωτότυπο ή ένα αεροσκάφος έρευνας. Το Α-100LL έκανε την πρώτη του πτήση το 2017, με τις δοκιμές να ξεκινούν το 2019.
Το 2020 ανακοινώθηκε πως το δεύτερο πρωτότυπο θα κατασκευαστεί ειδικά για δοκιμές. Το 2022 αυτός ο τύπος αεροσκάφους εκτέλεσε την παρθενική του πτήση με ενεργά ενσωματωμένα ηλεκτρονικά συστήματα. Οι δοκιμές των Α-100 αναμένονταν να ολοκληρωθούν το 2024, με τις παραδόσεις να είναι προγραμματισμένες να ξεκινήσουν το 2024 με 2025.
Ωστόσο, οι δυτικές κυρώσεις που επιβλήθηκαν στην Ρωσία λέγεται πως έχουν καθυστέρηση την παραγωγή. Όταν μπει σε υπηρεσία, το νέο ρωσικό AWACS θα αντικαταστήσει όλα τα υπάρχοντα Α-50, όπως και τα αναβαθμισμένα A-50U.
Ρόλος και Δυνατότητες
Ο κύριος ρόλος του αεροσκάφους αυτού είναι να ανιχνεύει, να ταυτοποιεί και να παρακολουθεί εναέριους στόχους και πολεμικά πλοία στην θάλασσα. Το αεροπλάνο χρησιμοποιεί το AESA ραντάρ Vega Premier Active Electronically-Scanned Array, το οποίο περιστρέφεται πλήρως ανά 5 δευτερόλεπτα.
Το Α-100 μπορεί να ανιχνεύσει εναέριους στόχους σε εμβέλεια έως 600 χιλιομέτρων και πολεμικά πλοία σε βεληνεκές 400 χιλιομέτρων. Ταυτόχρονα, μπορεί να παρακολουθεί έως και 300 διαφορετικούς στόχους.