Το πρόγραμμα Project 677 ή κλάση Lada αποτελείται από υποβρύχια περιπολίας με σύστημα προώθησης που συνδυάζει diesel και ηλεκτρικούς κινητήρες. Το σκάφος σχεδιάστηκε από την ρωσική ναυπηγική εταιρεία Rubin design bureau ως μία βελτιωμένη έκδοση της κλάσης Kilo, εξοπλισμένη με σύστημα προώθησης που δεν χρειάζεται αέρα για να λειτουργήσει και με νέα συστήματα μάχης. Η προηγούμενη κλάση Kilo αποτελούνταν από βασικά υποβρύχια, απλά στον σχεδιασμό και σε τεχνολογία. Κατάφεραν όμως αρκετές ξένες πωλήσεις, κυρίως σε Κίνα, Ινδία και Ιράν.
Πότε Μπήκαν σε Υπηρεσία και Γιατί;
Η ανάπτυξη της κλάσης Lada ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του '80, αλλά διήρκησε πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Η παρατεταμένη προσπάθεια των Ρώσων είχε ως κύριο στόχο την δημιουργία ενός πιο αθόρυβου υποβρυχίου συγκριτικά με τον προκάτοχό του. Το πρώτο σκάφος μπήκε σε λειτουργία το 2010, ωστόσο δεν κάλυψε πλήρως τις φιλόδοξες απαιτήσεις της Μόσχας.
Βέβαια, επειδή στο πρώτο πλοίο παρατηρήθηκαν προβλήματα στο καινοτόμο σύστημα προώθησης, το δεύτερο σκάφος των Ρώσων εξοπλίστηκε με συμβατικό diesel-ηλεκτρικό σύστημα.
Σήμερα κάποια σκάφη βρίσκονται υπό παραγωγή, ενώ άλλα εκτελούν δοκιμές στην θάλασσα αυτήν την στιγμή.
Τα υποβρύχια της κλάσης Lada λοιπόν είναι σχεδιασμένα να προστατεύουν ναυτικές βάσεις, παράκτια συγκροτήματα και θαλάσσιες γραμμές από εχθρικά υποβρύχια και πολεμικά πλοία. Αυτά τα σκάφη μπορούν επίσης να αναλάβουν καθήκοντα περιπολίας και παρακολούθησης.
Περίεργα Χαρακτηριστικά
Τα υποβρύχια του προγράμματος 677 διαθέτουν διάφορα νέα και περίεργα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά. Οι σχεδιαστές της ρωσικής ναυπηγικής εταιρείας εγκατέλειψαν αρκετά αποδεδειγμένα χαρακτηριστικά με σκοπό να επιτύχουν καλύτερη απόδοση. Οι επιλογές τους για παράδειγμα περιλαμβάνουν νέο κάλυμμα για το κύτος, το οποίο θα βοηθά το σκάφος να μην ανιχνεύεται από εχθρικά σόναρ μέσω της μείωσης του ακουστικού αποτυπώματός του. Τα υποβρύχια είναι εξοπλισμένα με προηγμένο εξοπλισμό σόναρ, ο οποίος περιλαμβάνει και ρυμουλκούμενη συστοιχία.
Η κλάση Lada έρχεται με έξι σωλήνες εκτόξευσης τορπιλών 533 χιλιοστών στην διάθεσή της, οι οποίες χρησιμοποιούνται για την εκτόξευση ενός συνδυασμού 18 τορπιλών ή ειδικών πυραύλων. Οι διαθέσιμες επιλογές περιλαμβάνουν τους πυραύλους cruise πολλαπλών ρόλων Alfa (οι Αμερικανοί τους αποκαλούν SS-N-27 ή Sizzler) και τους αντιπλοϊκούς πυραύλους cruise Oniks.
Τα υποβρύχια μπορούν να επιχειρούν κάτω από την επιφάνεια του νερού για έως 45 μέρες, ενώ το βεληνεκές που μπορούν να καλύψουν ενώ πλέουν υποβρύχια με σταθερή ταχύτητα 3 κόμβων είναι τα 500 ναυτικά μίλια ή τα 900 χιλιόμετρα.