Ένα εντελώς νέο βομβαρδιστικό Tupolev Tu-160M Blackjack, πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση στις 12 Ιανουαρίου 2022, ανακοίνωσε το Γραφείο Τύπου της κρατικής εταιρείας τεχνολογίας Rostec.
Το Tupolev Tu-160 είναι ένα υπερηχητικό στρατηγικό βομβαρδιστικό, πυραυλοφορέας με μεταβλητή πτέρυγα σάρωσης. Η απόφαση να συνεχιστεί η παραγωγή της αναβαθμισμένης έκδοσης του Tu-160, του Tu-160M , ελήφθη το 2015.
Ως αποτέλεσμα, δύο υπάρχοντα Tu-160 αναβαθμίστηκαν στο πρότυπο Tu-160M στο πλαίσιο σύμβασης με το Υπουργείο Άμυνας. Συνολικά, 15 αεροσκάφη πρέπει να αναβαθμιστούν. Το αεροσκάφος που πέταξε για πρώτη φορά στις 12 Ιανουαρίου 2022, είναι το πρώτο νεότευκτο πλαίσιο αεροσκάφους βάσει σύμβασης με το Υπουργείο Βιομηχανίας και Εμπορίου από τα δέκα προηγμένα αεροσκάφη Tu-160M2 που θα κατασκευαστούν για τις Ρωσικές Αεροπορικές Δυνάμεις.
«Η αναπαραγωγή του Tu-160 είναι ένα μεγάλο έργο, που σημαίνει όχι μόνο ενημέρωση της υλικοτεχνικής βάσης και αποκατάσταση βασικών ικανοτήτων, αλλά και επίτευξη ενός νέου επιπέδου δυνατοτήτων για το σχεδιασμό και τη σειριακή παραγωγή των πιο περίπλοκων και προηγμένων αεροσκαφών», λέει ο διευθύνων σύμβουλος της Tupolev, Vadim Korolev.
Η παρθενική πτήση του « Λευκού Κύκνου» (όπως αποκαλείται το Tu-160 από τους Ρώσους πιλότους), διήρκεσε περίπου 30 λεπτά και είδε το βομβαρδιστικό να πετάει σε ύψος 600 μέτρων (1.970 πόδια) και να διεξάγει ελιγμούς που χρησιμοποιούνται για την επιθεώρηση των σταθερών και ελεγχόμενων επιχειρήσεων του αεροσκάφους στον αέρα.
«Στις 12 Ιανουαρίου, το πρώτο νεόδμητο στρατηγικό βομβαρδιστικό Tu-160M πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση από το αεροδρόμιο της Kazan Aviation Enterprise, θυγατρικής της Tupolev Company (τμήμα της United Aircraft Corporation στο Rostec)», ανέφερε το γραφείο Τύπου.
Η UAC σημειώνει, ότι αυτή η δραστηριότητα περιέλαβε την ψηφιοποίηση της διαδικασίας σχεδιασμού, τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων παραγωγής στο Καζάν και την αντικατάσταση του 80% των συστημάτων του βομβαρδιστικού με νέο ή ενημερωμένο εξοπλισμό.
Η νέα έκδοση Tu-160M2, περιλαμβάνει γυάλινο πιλοτήριο, αναβαθμίσεις όπλων, νέους κινητήρες και αφαίρεση απαρχαιωμένου εξοπλισμού που δεν σχετίζεται πλέον με την αποστολή του Tu-160. Σύμφωνα με τον CEO της United Aircraft Corporation (UAC) Yury Slyusar, το νέο αεροσκάφος έχει αναβαθμίσει το 80% των συστημάτων και του εξοπλισμού του. Το αρχικό Tupolev Tu-160 "Blackjack" πέταξε για πρώτη φορά το 1981 και τέθηκε σε υπηρεσία το 1987.
Η πρώτη πτήση του πρώτου βαθιά τροποποιημένου Tu-160 (ονομαζόμενος Tu-160M2), που κατασκευάστηκε από ανεκτέλεστο πλαίσιο αεροπλάνου πραγματοποιήθηκε στις 2 Φεβρουαρίου 2020 και διήρκεσε 2 ώρες και 34 λεπτά.
Στις 3 Νοεμβρίου 2020, το πρώτο «θεμελιωδώς αναβαθμισμένο στρατηγικό βομβαρδιστικό» πέταξε από το Καζάν της Ρωσίας, τροφοδοτούμενο από τους νέους κινητήρες NK-32-02 . Η United Aircraft Corporation, είπε ότι κατά τη διάρκεια της πτήσης δοκιμάστηκαν τα αναβαθμισμένα γενικά συστήματα και ο ραδιοηλεκτρονικός εξοπλισμός και αξιολογήθηκε η απόδοση του νέου κινητήρα NK-32 της σειράς 02.
Στο μεταξύ, ωστόσο, το υπάρχον Tu-160 έχει υποβληθεί σε πρόγραμμα αναβάθμισης, αναδεικνύοντας το Tu-160M. Κάποια στιγμή, τα αεροσκάφη νέας κατασκευής επρόκειτο να ονομαστούν Tu-160M2, για να διαφοροποιηθούν από τα εκσυγχρονισμένα αεροσκάφη. Στην περίπτωση αυτή, η κοινότητα μεταξύ των παλαιότερων, αναβαθμισμένων τζετ και της νέας παρτίδας σημαίνει ότι και τα δύο (κάπως μπερδεμένα) χαρακτηρίζονται Tu-160M.
Μεταξύ των πυρομαχικών που είναι γνωστό ότι αναπτύσσονται για τα βαρέα βομβαρδιστικά της Ρωσίας είναι το Kh-ΒD, αναμένεται να είναι ένας υποηχητικός πύραυλος που χρησιμοποιεί το ίδιο σύστημα καθοδήγησης με τον πύραυλο κρουζ Kh-101 που βρίσκεται τώρα σε υπηρεσία, αλλά με μικρότερο πλαίσιο αεροσκάφους που ενσωματώνει χαμηλά παρατηρήσιμα χαρακτηριστικά. Το αποτέλεσμα θα παρείχε στο Tu-160M (και σε άλλα αεροσκάφη ), ένα όπλο της ίδιας κατηγορίας με τον κοινό πύραυλο αέρος-εδάφους Standoff των ΗΠΑ AGM-158 ή JASSM .
Το Kh-BD σχεδιάζεται ως ο πύραυλος κρουζ μεγάλης εμβέλειας επόμενης γενιάς για τα Tu-160M και άλλα βομβαρδιστικά και αναμένεται να βασίζεται στα υπάρχοντα Kh-101 και Kh-102, διασφαλίζοντας τη δυνατότητα εσωτερικής μεταφοράς στο Tu -160 Μ. Σύμφωνα με πληροφορίες, το Kh-BD θα πρέπει να προσφέρει 50 τοις εκατό μεγαλύτερη εμβέλεια από το βασικό Kh-101, κάτι που θα του επέτρεπε να χτυπήσει στόχους σε απόσταση περίπου 3.700 μιλίων.
Ο τρέχων στόλος των 17 Μπλάκτζακ, είναι μια μικρή αλλά ικανή δύναμη, αλλά με αυξανόμενη ζήτηση τόσο για πτήσεις περιπολίας μεγάλης εμβέλειας όσο και για πιθανές αναπτύξεις σε νέες και ανακαινισμένες αεροπορικές βάσεις στην Αρκτική , η άφιξη των νέων Tu-160M θα είναι σημαντική ώθηση όσον αφορά την ικανότητα και τη δυνατότητα συντήρησης.
Τα επίσημα σχέδια ζητούν τώρα τα νέα Tu-160M να παραμείνουν σε υπηρεσία μέχρι τη δεκαετία του 2050 ή ακόμα και τη δεκαετία του 2060, με τα δύο πρώτα νέας κατασκευής αεροσκάφη Tu-160M να παραδοθούν στην υπηρεσία το 2022.